رونمایی از «سرخط» گیلکی

رییس پژوهشکده گیلان شناسی دانشگاه گیلان : شیوه نامه خط و الفبای گیلکی به همت پژوهشگران گیلانی تهیه شد.
کد خبر: ۹۱۴۱۹۴
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۲ 04 November 2020
رییس پژوهشکده گیلان شناسی دانشگاه گیلان گفت : شیوه نامه خط و الفبای گیلکی با عنوان «سرخط» به همت گروهی از ادیبان و استادان دانشگاه گیلان، به همت این پژوهشکده تهیه و رونمایی شد.
  • سیدهاشم موسوی با بیان اینکه گیلکی از زبان هایی است که از گذشته‌های دور دارای ادبیات مکتوب بود افزود : دغدغۀ اغلب پژوهشگران و گیلک زبان‌ها ، داشتن خطی است که مورد قبول اغلب محققان و نویسندگان گیلکی باشد. 
  • وی با اشاره به فراخوان 4 ماهه برای شرکت در هم اندیشی خط و نگارش گیلکی گفت : در این مدت ۱۰ بستۀ پیشنهادی از ۱۶ محقق به پژوهشکدۀ گیلان‌شناسی رسید .
  • رییس پژوهشکده گیلان شناسی دانشگاه گیلان با بیان اینکه «سرخط» یک شیوه‌نامۀ پیشنهادی در نوشتار و خط گیلکی است افزود : از محققان و پژوهشگران در خواست می شود در اصلاح و رفع نواقص و کاستی‌های یاری کنند.
    سیدهاشم موسوی گفت : گیلکی یکی از زبان‌های باستانی و پرمایه ایران است که بسیاری از واژه‌های آن با اندک تفاوتی در زبان اوستا هم موجود است.
  • وی افزود : محققان ، زبان گیلکی را از گروه زبان های ایرانی شاخه شمال غربی می‌دانند که زبان مادری اکثر مردم گیلان و جوامع کوچکتر در استان های مجاور از جمله مازندران، قزوین و تهران است. 
  • رییس پژوهشکده گیلان شناسی دانشگاه گیلان با بیان اینکه زبان گیلکی از شرق با گویشوران مازندرانی، از غرب با گویشوران تالشی، از جنوب با گویشوران تاتی همجوار است و در درون محدوده خود لهجه‌های مختلفی دارد گفت : زبان گیلکی قرن ها در برابر نفوذ فرهنگ اقوام بیگانه موجودیت خود را حفظ کرده است و به چند گویش تکلم می‌شود. 
 
  • سیدهاشم موسوی با اشاره به اینکه زبان گیلکی، مشتمل بر چهار لهجه بیه‌پس (گیلان غربی)، بیه‌پیش (گیلان شرقی)، گیلکی غرب مازندران و گالشی (مناطق کوهستانی جنوب گیلان) است گفت : مردم شمال غربی گیلان به زبانی دیگر از خانواده زبان‌های حاشیه دریای خزر که زبان تالشی است تکلم می‌کنند.
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار