فرماندار:

معضل ریزگردها در گرمسار با رفع کمبود آب و افزایش پوشش گیاهی برطرف می شود

فرماندار گرمسار گفت : معضل ریزگردها و افزایش قابل توجه کانون های فرسایش بادی در این شهرستان با رفع کمبود آب و افزایش پوشش گیاهی در عرصه های بیابانی این شهرستان برطرف می شود.
کد خبر: ۵۰۰۳۹۴
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۲ 27 September 2017
به گزارش تابناک سمنان، داریوش طاهری روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود : کاهش پوشش گیاهی در محور ارتباطی قم - گرمسار باعث افزایش ریزگردها و آلودگی هوا در این شهر شده است که باید با ارایه برنامه های راهبردی برای رفع این معضل اقدام کرد.


وی خاطرنشان کرد : قاچاق بی رویه تاغ از عرصه های بیابانی گرمسار و کمبود آب از علل اصلی افزایش ریزگردها در این شهرستان استان سمنان به شمار می رود.

وی تصریح کرد : براساس آمار موجود سالانه بیش از 2 هزار کیلوگرم تاغ از عرصه های بیابانی گرمسار برای تهیه زغال به نقاط مختلف کشور قاچاق می شود که باید اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان برای این مشکل تدابیر ویژه ای اتخاذ کند.

فرماندار گرمسار همکاری دستگاه های قضایی و انتظامی شهرستان را برای جلوگیری از روند افزایش قاچاق تاغ از عرصه های بیابانی این منطقه را ضروری دانست و گفت : بیش از 500 هکتار از عرصه های طبیعی گرمسار با مشکل فرسایش خاک مواجه است.

به گفته وی تخصیص به موقع اعتبارات برای کاشت نهال در عرصه ها از اقدامات مهم برای رفع معضل بیابانزایی در گرمسار است.

طاهری تصریح کرد : کمبود آب در عرصه های طبیعی گرمسار در افزایش فرسایش بادی تاثیر قابل توجه ای داشته و تنها راه برای تثبیت پوشش گیاهی فعلی ، مهر و موم چاه و قنات های غیرمجاز است.

به گزارش ایرنا، از 9.7 میلیون هکتار وسعت استان سمنان، 55 درصد نواحی بیابان و خشک، 38.5 درصد مراتع، 2 درصد اراضی کشاورزی و 3.6 درصد جنگل است، در سمنان 22 کانون بحران فرسایش بادی وجود دارد که حدود یک میلیون و 263 هزار هکتار از اراضی استان را تشکیل داده است.

گرمسارغربی ترین شهرستان استان سمنان و پنج هزار و 182 کیلومتر مربع وسعت و بالغ بر 70 هزار نفر جمعیت دارد.

شهرستان گرمسار حدود هشت شهرک و ناحیه صنعتی و چند موسسه آموزش عالی دارد که ظرفیت بیشتری برای تردد به این شهرستان به ویژه از مرکز کشور را نیاز دارد.

وسعت عرصه های طبیعی گرمسار بیش از 20 هزار هکتار است..
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار