برنامه ششم مغایرتی با بودجه 95 ندارد

بودجه های سالیانه باید بر پایه برش یک ساله از برنامه پنج ساله باشند. این در حالی است که بودجه سال 95 تبدیل به قانون شده و با رویکرد فعلی برنامه ریزی کشور بدون در نظر گرفته شدن برنامه ششم تنظیم شده است.
کد خبر: ۲۸۰۵۳۵
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۱ 19 August 2016
رونمایی از هزاران میلیارد تومان اضافه پرداخت در وزارتخانه های احمدی نژاد و روحانیمهلت اجرای قانون برنامه پنجم توسعه کشور در اواخر مجلس نهم و با تصویب نمایندگان تا پایان سال 95 تمدید شد؛ هرچند نمایندگان مجلس مقررکردند، با تصویب برنامه ششم توسعه و ابلاغ آن، مصوبه قبلی ملغی‌الاثر می‌شود، گویا این مصوبه داری ایراداتی است که نیاز به برخی اصلاحات دارد.

به گزارش «تابناک»، یکی از ایراداتی که به این لایحه وارد است، دوره زمانی اجرایی است که برای این برنامه در نظر گرفته شده. بنا بر پیشنهاد دولت، اجرای این لایحه از سال 95 تا 99 ذکر شده است و در حالی تعیین سال 95 به عنوان سال ابتدایی برنامه، در نظر گرفته شده که هنوز برنامه ششم در ماه ششم سال 95 به نتیجه نرسیده و احتمال دارد تا ماه هفتم هم به سرانجام نرسد.

از سوی دیگر، بودجه های سالیانه باید بر اساس برش یک ساله از برنامه پنج ساله باشند، این در حالی است که بودجه سال 95 تبدیل به قانون شده و با رویکرد فعلی برنامه ریزی کشور بدون در نظر گرفته شدن برنامه ششم تنظیم شده و این شائبه را ایجاد کرده که برنامه در همین ابتدای کار دچار مشکل شود.

در همین ارتباط، غلامعلی جعفر زاده ایمن آبادی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، در گفت و گو با تابناک در خصوص این موضوع اظهار داشت: این برنامه بر خلاف برنامه های قبلی که از سوی دولت های مختلف به مجلس داده شده بود، بهتر است و می توان گفت برنامه از جامعیت بیشتری نسبت به پنج برنامه قبلی برخوردار است.

این نماینده مجلس گفت: یکی از نقاط قوت این برنامه، واقعی بودن ارقام و اعداد در برنامه است. برنامه ششم توسعه نسبت به برنامه پنجم واقع‌گرایانه‌تر تنظیم شده و دولت در برنامه ششم توسعه، اهداف سال ۱۴۰۴را نشانه رفته و امیدوار است در این چشم‌انداز ۲۰ساله رشد ۸درصدی اقتصادی محقق شود. از این ‌روی، در برنامه ششم توسعه، سازوکارهای تقویت تولید ملی با دقت بیشتری لحاظ شده است.

این نماینده مجلس در خصوص ایراداتی که به این برنامه گرفته شده و همچنین گذشت شش ماه از اجرای این برنامه گفت: کشور را که بدون برنامه نمی شود اداره کرد. بنا بر مصوبه مجلس، برنامه پنجم باید تا پایان سال جاری اجرا می شد، ولی بر پایه همین مصوبه، برنامه ششم هر زمان تصویب شود، جایگزین برنامه پنجم خواهد شد.

این نماینده در مورد بودجه سال 95 و اشکالات احتمالی که ممکن است بعد از تصویب برنامه ششم توسعه ایجاد شود نیز گفت: بودجه سال 95 بر اساس برنامه پنجم توسعه نوشته شده و به نظر می رسد، کار درستی نیز صورت گرفته است، اما با توجه به همین مصوبه، بودجه سال آینده نمی تواند بدون در نظر گرفتن برنامه ششم توسعه نگاشته شود.

وی در خصوص ایراداتی که به بودجه سال 95 بعد از تصویب برنامه ششم وارد خواهد شد نیز گفت: بودجه سال 95 هیچ گونه ایرادی ندارد، بر اساس قانون بودجه باید بر اساس سند بالا دستی خود نوشته شود؛ بنابراین، بودجه 95 نیز با در نظر گرفته شدن برنامه پنجم توسعه نگاشته شده و ایرادی بر آن وارد نیست.

این نماینده در پایان سخنان خود با اشاره به سنوات در نظر گرفته شده در این لایحه نیز گفت: دولت در لایحه برنامه ششم شروع برنامه را از ابتدای سال 95 تا پایان 99 اعلام کرده است، اما مجلس شروع برنامه را از زمان تصویب به مدت پنج سال در نظر گرفته و این ایراد به احتمال قوی از سوی نمایندگان در مجلس رفع خواهد شد.
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار