تخته بازی منحصر به فرد شهرسوخته

کد خبر: ۲۴۲۵۸۴
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۷ 08 June 2016
مدیر پایگاه جهانی شهرسوخته گفت: تخته بازی در سال 1977 میلادی، در گورستان شهرسوخته و در قبرهای سردابه ای که مربوط به افراد مهم آن دوران بوده کشف شده است.
 
به گزارش خبرنگارخبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه سیستان و بلوچستان، دکتر روح ا... شیرازی که در آئین رونمایی از تخته بازی منحصر به فرد بازسازی شده با نام " سرودِم " که توسط یکی از هنرمندان سیستانی صورت گرفته، با تقدیر ازحرکت بسیار با ارزش این هنرمند در زمینه ماندگار کردن این اثر گران بهای تاریخی، قدم بعدی که باید توسط این هنرمند برداشته شود را بازسازی مهره های یافته شده این بازی، عنوان کرد و افزود: این مهره ها که از جنس استخوان، صدف و چوب می باشند در داخل ظرفی قرار داشته است.
 
وی ادامه داد: نمونه مشابه این بازی، در گورستان سلطنتی " اوور" در بین النهرین نیز بدست آمده است.
 
وی در ادامه بابیان اینکه تا پیش از این تصور می شد بازی " سرودِم " فقط مختص شهرسوخته باشد ولی اخیراً با کاوشهای صورت گرفته در تپه طالب خان، وقتی مهره های این بازی در آنجا نیز کشف شد، معلوم شد که نه تنها این بازی در این منطقه عمومیت داشته و وارداتی به حساب نمی آمده، بلکه در اینجا ساخته می شده و مورد استفاده نیز قرار می گرفته است.
 
مدیرپایگاه جهانی شهرسوخته اضافه کرد: ما هنوز قواعد این بازی را نمی دانیم ولی می دانیم این بازی از " تاس و مهره " برخوردار بوده که روی قسمتهای مختلف قرار می گرفته است.
 
هنرمند سیستانی بازسازی کننده بازی " سرودِم " در این باره گفت: این شیء بسیار باارزش در تدفین شماره 731 گورستان شهرسوخته بدست آمده و با نام صفحه یاتخته بازی مشهور است که دارای طولی با ابعاد 32 سانتیمتر و عرض 12 سانتیمتر است و جنس آن از چوب آبنوس می باشد.
 
علی کیخواه آریا ادامه داد: در گویش کنونی مردم سیستان هنوز اصطلاح سرودِم وجود دارد و اشاره به نوعی مبارزه تن به تن است.
 
این هنرمند سیستانی اضافه کرد: در بازسازی این اثر بسیار با ارزش تاریخی که بیش از دوسال به طول انجامید، سعی شده تا اصالت آن حفظ شود و صفحه ای مطابق اندازه و شکل اصلی آن ساخته شود.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار