طعم تلخ شیر تولیدی ایلام برای کارخانه داران

در سال های گذشته به ویژه سال های اخیر یکی از سیاست های اصلی دولت تلاش برای خصوصی سازی و استفاده از توان این بخش در زمینه های مختلف بوده و این سیاست کماکان ادامه دارد.
کد خبر: ۱۵۴۴۹۸
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۳ 30 December 2015
در سال های گذشته به ویژه سال های اخیر یکی از سیاست های اصلی دولت تلاش برای خصوصی سازی و استفاده از توان این بخش در زمینه های مختلف بوده و این سیاست کماکان ادامه دارد.
به گزارش تابناک ایلام،هرچند ورود بخش خصوصی به چرخه تولید می تواند زمینه اشتغال زایی، رفع بیکاری،درآمدزایی، و... را به همراه داشته باشد اما نکته قابل تامل اینکه روند اجرای این سیاست با مشکل و چالش های بیشماری همراه بوده است که این فرایند را گاه از سرمنزل مقصود دور می سازد.
یکی از مهمترین حوزه ها که بخش خصوصی از گذشته تا کنون به ان ورود داشته است بخش کشاورزی در همه زیربخش ها است که تا حدود زیادی زیربخش های کشاورزی توانسته اند به عنوان بازوی مولد زمینه عالیت های اقتصادی و اشتغال زایی را در جامعه محیا سازند.
اما اگر از این زیربخش ها حمایت صورت نگیرد این حوزه نیز به مروز زمان با دلسرذدی صاحبان و فعالان آن رو به افول رفته و به مرور زمان به ورطه فراموشی گرفتار می شود.
یکی از مهمترین زیربخش های حوزه دامداری و دامپروری صنعتی و نیمه صنعتی است که توانسته استان را در زمینه تولید گوشت قرمز ، فراوده های گوشتی از جمله شیر به یکی از استان های موفق و پیشرو بدل سازد.
اما این حوزه به علت برخی سوء مدیریت ها و عدم حمایت مسئولان با مشکلات زیادی دست به گریبان است و فعالان در حوزه دامپروری را با مشکلاتی مواجه ساخته است که از اصلی ترین مشکلات این افراد نبود مکانی برای فروش شیر تولیدی این واحدها به نرخ مناسب و تضمینی است.
عدم فورش شیر به عنوان یکی از فراورده های مهم و پرمصرف از چالش های اساسی است که دامداران را با سردرگمی و  مشکل مواجه ساخته است.

غلامرضاقدم خیری  اظهار کرد: در استان ایلام تنها دو کارخانه شیر برای خرید و تبدیل این محصول به فراوده های شیری وجود دارد که این دو کارخانه نیز از خرید شیر واحدهای دامداری استان امتناع می روزند.
وی افزود: مسئولان این کارخانه ها، به جای خرید شیر دامداری های استان اقدام به خرید  شیر از کارخانه هایی چون کاله، پگاه و برندهای مشهور سطح بازار می کنند و تمایل چندانی به خرید شیر تولید شده استان ندارند.
به گفته وی، مسئولان کارخانه های شیر استان ایلام در خصوص عدم تمایل برای خرید شیر واحدهای دامداری در استان و تبدیل آن به فراوده های لبنی اذعان دارند که عرضه کنندگان و مصرف کنندگان رغبت چندانی به خرید و مصرف فراوده های شیری استان به علت ناشناخته و نامعتبر بودن برند تولید داخل استان ندارند و در بازار مصرف استان به فروش نمی رود.
قدمخیری افزود: این امر موجب شده است که دامداران استان شیرتولیدی خود را به واحدهای فراوری شیر سنتی و فله ای با قیمت ارزان و با توجه به میزان عرضه و تقاضای بازار بفروشند که ادامه این روند زیان و ضرر واحدهای دامداری را در پی دارد.
وی خواستار توجه جدی مسئولان استان همچون استانداری، سازمان جهاد کشاورزی، صنعت- معدن وتجارت، مرکز بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی برای رسیدگی به وضعیت نامناسب و زیان ده تولید کنندگان شیر در استان شد. / ز
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار