تابناک ایلام::آبان ماه سال گذشته محمد اسلامی در اولین دشت کاری خود بعنوان وزیر راه وشهرسازی ،بازدید از زیر ساختهای ارتباطی مسیر اربعین در استان ایلام را در دستور کار قرار داد . وی درتبیین اهداف سفر خود به استان ایلام در گفتگویی اظهار داشت : اتصال بزرگراه مهران به نجف در دستور کار این وزارتخانه قرار دارد وبا وزیر خارجه در مورد مذاکره با وزارت خارجه عراق، برای ادامه راه ترانزیتی با کیفیت از مهران تا نجف گفتگو شده است .
اگرچه همان موقع این اظهار نظر وزیر با واکنش ها واظهار نظرهایی مواجهه شد ،چرا که پیش نیاز اتصال بزرگراه مهران به نحف بعنوان یک شاهکار توسعه ای برای استان وکشور ،اتصال مهران وایلام به شبکه بزرگراهی کشور است ،موضوعی که علیرغم گذشت سالها از مقوله اربعین و بازگشایی مرز ترانزیتی ،مسافری وتجاری مهران ،تاکنون محقق نشده است.
در کمتر از یکسال از طرح این موضوع از سوی آقای وزیر ،بدنبال حضور یک تیم اقتصادی کشوری در استان در ماه گذشته ،اتخاذ تصمیمات خوب وبزرگی را شاهد بودیم که در عمل می توانند رفع موانع توسعه ای در استان وتسریع در روند پیشرفت را به دنبال داشته باشند . یکی از این طرح توسعه شریانهای ارتباطی ،آزادراه وبزرگراههای استان بود که به بصورت سربسته به آن اشاره شده بود .
روز گذشته وبه دنبال پیگیری های استاندار بمنظور محقق شدن مصوبات یک ماه پیش و خروج آن از روی کاغذ ،خبر "اجرای ابرپروژه آزاد راه پل زال ،دهلران ،چیلات نجف" در خروجی رسانه ها استان قرار گرفت ،خبری به غایت بزرگ که قطعا می تواند در ادامه راه با خروج استان از بن بست ،ایلام را در حلقه اتصال یک آزادراه بین المللی قرار دهد. هرکسی از کمترین دانش در خصوص نقش راهها در توسعه یک کشور یا منطقه بهره مند باشد،می تواند ارزش واقعی یک آزاد راه را ارزیابی کند.
تا اینجای کار بایستی قدردان تلاش های استاندار بود ،فرقی هم ندارد یک آزاد راه می خواهد چگونه واز چه مسیری استان کوچک و 600هزار نفری ایلام را چند قدم به توسعه نزدیکتر کند ،اصولا استان کوچکی با این وسعت وجمعیت ظرفیت وگنجایش دوشقه شدن رایج را ندارد ،از این منظرضرورتی به ورود نمی بینیم!
اما موضوع مطلب امروز ما سوالی است که پس از رسانه ای شدن این پروژه در اذهان برخی فعالان و دغدغه مندان هم استانی قرار گرفت وواکنش هایی را نیز بدنبال داشت .سوال هم این است ؛آیا این پروژه همان بزرگراه مهران نجف مورد نظر وزیر راه نبود که بدلیل برخی اعمال نفوذ ها راهش رابه چیلات کج کرد؟!
اگرچه پس از طرح این موضوع ؛مدیرکل روابط عمومی استانداری در جلسه ای ودر سخنانی کوتاه گفت :اجرای ابر پروژه آزادراهی پل زال چیلات نجف علاوه بر طرح توسعه ارتباط بزرگراهی راه کربلاست که مهران رابه شبکه بزرگراهی کشور متصل می کند .
اما لازم است استاندار محترم ایلام و مسئولین اداره کل راه وشهرسازی به صورت شفاف به این نگرانی مردم شهرستان مهران ودیگر شهرستانهای مسیر پایان دهند ،چرا که پس از سالها انتخاب مهران بعنوان مسیر اصلی تردد زائرین اربعین وبا وجود مرز ترانزیتی وتجاری آن ،از اولویت لازم در برخورداری از شبکه بزرگراهی وآزاد راهی برخوردار است .
هنوز حزب بعث در عراق سکان حکمرانی این کشور را دست داشت و به فکر کسی هم خطور نمی کرد که روزگاری مرزهای دور کشور ایران وعراق شکل مجازی به خود گیرند ،طرح برزگراه کربلا استارت خود ،بزرگراهی که قرار است از مسیر کنونی کرمانشاه حمیل عبور واز طریق ایلام به مهران متصل شود .سالهاست در این مسیر هزینه می شود ،بخش هایی از زیر ساخت آن مهیا شده است ،اردییهشت سال گذشته بود که یکی از نمایندگان استان دردیدار با معاون وزیر راه از تصویب بزرگراه کرمانشاه ایلام خبرداد وگفت:در دیدار با معادن وزیر راه وشهرسازی خبر تصویب بزرگراه کرمانشاه حمیل ایلام در هیات دولت واصل شد.
واقعیت این است ،بروز برخی اتفاقات و شواهد نظیر محل برگزاری نشستهای روز گذشته مسئولین ،همگرایی نماینده حوزه جنوب با برخی مدیران راه و شهرسازی و نقش یکی از مدیران موثر وزارت راه وشهرسازی که علقه عجیب به توسعه راهها منطقه اندیمشک وشرق خوزستان در او موج می زند ،به شائبه احتمال انحراف در طرح اصلی یعنی بزرگراه کرمانشاه مهران ومهران نجف قوت می بخشد .
اگر واقعا قرار است برخی اعمال نفوذ ها منجربه تغییر بزگراه مهران نجف به آزادراه دهلران نجف شود ،بایستی برای این همه آینده نگری وبرنامه ریزی و قربانی نمودن منافع استان وکشور هورا کشید !! ،چراکه رها نمودن مسیری که سالهاست بعنوان کریدور اصلی عتبات عالیات شناخته شده وبخش اعظمی از صادرات غیر نفتی از این مسیر امن ونزدیک به کشور عراق صادر می شود اجحاف بزرگی در حق مردم این شهرستان ،زائرین اربعین ،صدهها هزار زائرسالیانه عتبات عالیات ومهمتر از همه ساکنین شهرستانهای سیروان ،چرداول وایلام وحتی ملکشاهی وایوان تلقی می شود.
اگر هم واقعا غیر از این باشد وقرار است در کنار توسعه بزرگراههای کرمانشاه ،حمیل ،مهران ،مسیر آزادراهی پل زال چیلات نیز اجرایی شود ،باید به استاندار وهمه افراد ذی نقش در این طرح بزرگ خداقوت گفت،چرا که بازگشایی دومرز تجاری ومسافری ،اتصال استان از دونقطه به آزادراههای کشور نطقه عطفی در توسعه استان محسوب می شود .
البته حرف درمانی کفایت نمیکند ،بلکه درراستای تنویر افکار عمومی بایستی اسناد ومدارک قانع کننده دراختیار این رسانه ودیگر رسانه ها قرار گیرد . چون عاقلانه ومنطقی نیست که یک بخش استان قربانی بخش دیگری شود!منصفانه وعاقلانه این است که همه مناطق به نسبت مساوی از امکانات توسعه ای برخودار شوند! البته با وجود مشکلات مالی مترتب بر بودجه کشور که ازهمین حالا آثار آن هویدا شده است ،نیمه کاره رها نمودن یک طرح وزخمی کردن یک طرح بزرگ دیگری به وسعت یک ابرپروژه ،باید قدری با حساسیت همراه شود !