این روزها که همه به دنبال تقویت سیستم ایمنی بدن هستند، گیاهی را به سمت معرفی می کنیم که از جمله خواص آن می توان به تقویت سیستم ایمنی بدن اشاره کرد
کد خبر: ۹۹۸۷۱۵
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۶ 04 October 2021

تابناک فارس به نقل از دانا: گیاه خارشتر، یک درختچه کوچک و خاردار است. خارشتر عموماً بومی روسیه، جنوب آفریقا، آسیای غربی و مناطق مدیترانه‌ای است و در شرایط محیطی بسیار متنوعی از جمله مرطوب و خشک رشد می‌کند و مقاومت بالایی نسبت به سرما و شوری دارد. عمر گیاه خارشتر، چند ساله بوده و در انواع خاک‌ها حتی نمک‌زارها می‌روید.همچنین در بیابان‌های کشورهای ایران، عربستان، هند، پاکستان و سوریه و در نواحی مختلف ایران از جمله شهرهای بلوچستان، خوزستان، سمنان، کرمانشاه، بجنورد، اهواز، شیراز، بندرعباس، قشم و خراسان به‌شکل خودرو پراکنده شده است و شترها از گیاه خارشتر تغدیه میکنند.
میوه گیاه خارشتر (ترنجبین)، در حقیقت ماده‌ای قندی است که مقدار زیادی ساکارز طبیعی دارد. به ‌همین علت، طعمی شیرین داشته و به‌عنوان طعم‌دهنده و شیرین‌کننده در صنایع داروسازی کاربرد دارد. سابقاً، در خراسان و یزد به‌صورت سنتی از آن قند تهیه می‌کردند و هم ‌اکنون نیز در صنعت ساخت گَز مورد مصرف قرار می‌گیرد.

ترنجبین به ‌عنوان یک فرآورده گیاهی، در طبّ سنتی بسیار رایج است و طبق نظر حکمای طب سنتی، طبع آن کمی گرم و تر است و ‌به‌عنوان مُلیِّن، ‌مسهل صفرا، تب‌بر، خنکی، رافع سرفه‌، رافع زردی، برطرف‌کننده یبوست، برطرف‌کننده درد سینه و رافع عطش و تب‌های گرم، کاربرد دارد. استفاده مقدار کمی از آن، برای فرونشاندن تب‌های نوزادان و کودکان و نیز برای لینت مزاج آنها متداول بوده است. بهترین موقع برای بهره‌ گیری از خواص درمانی ترنجبین، خوردن آن به‌صورت ناشتا در صبح‌ها می‌باشد
*فواید
تأثیر زیادی در محافظت از کبد و تولید آنتی اکسیدان‌ها دارد.
به‌طور گسترده‌ای برای سرماخوردگی و عفونت‌های حاد تنفسی استفاده می‌شود.
برای بیماری‌های مربوط به حفره دهان، بیماری‌های پریودنتال (مربوط به لثه‌ها) و بیماری‌های عفونی و التهابی خلط دهان استفاده می‌شود.
به کاهش قند خون در افراد مبتلا به دیابت کمک می‌کند.
درد و ورم مفاصل، پاها، بازوها و سایر بخش‌های بدن را تسکین می‌دهد و باعث تعدیل سیستم ایمنی بدن می‌شود.
به دفع سنگ کلیه و سنگ مثانه کمک می‌کند.
باعث بهبود گوارش و جلوگیری از مشکلات گوارشی می‌شود.
پمادهای ساخته شده از عصاره گیاه خارشتر باعث تسریع در بهبود زخم‌ها، تسکین التهابات و تورم‌ها، بهبود گردش خون، بازسازی بافت‌های بدن می‌شود و همچنین اثر ضد التهابی و ضد باکتریایی برجسته‌ای در بیماری‌های پوستی دارد.
باعث تسکین شرایط عمومی بیماری‌هایی مانند قانقاریا، اگزما و جراحت‌های چرکی می‌شود.
به تقویت سیستم فیزیکی بدن و افزایش وزن سالم کمک می‌کند.

*دمنوش خارشتر: حدود 50 گرم از شاخ و برگ خارشتر را در یک لیتر آب بریزید و دم کنید و میل کنید.

 

*خواص عرق خارشتر
عرق خارشتر و بهبود یبوست و بواسیر یا هموروئید:خارشتر با تقویت سلول‌های عصبی معده ، روند هضم را بهبود می دهد . با مصرف این عرق از یبوست و مشکلات بواسیر مانند سوزش ، درد و تورم جلوگیری می شود.
عرق خارشتر و بهبود سرفه و سرما خوردگی : خارشتر یک آنتی‌بیوتیک طبیعی است و باعث افزایش ایمنی بدن می شود و به مقابله با هر گونه عفونت و درمان مشکلات تنفسی ناشی از سرما خوردگی، سرفه، آسم و برونشیت کمک می کند.
عرق خارشتر و دفع سنگ کلیه : این گیاه سنگ‌های کلیه و مثانه را دفع می‌کند و شستشو دهنده‌ی کلیه‌ها است .با خاصیت ادرار آوری که دارد مجاری کلیه و مثانه را ضدعفونی کرده و سموم بدن را دفع می‌کند.

نکته: بیماران مبتلا به حصبه، اسهال خونی، بواسیر، خون‌ادراری و آبله نباید از ترنجبین استفاده کنند. ترنجبین، مضرّ طحال است و برای اشخاص گرم‌مزاج، مناسب نیست.

برچسب ها: خواص ، خارشتر ، کلیه
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار