محدود بودن مسیرهای ارتباطی ورودی از شمال شهر شیراز سبب شده گردشگران خسته از راه طولانی راهی جز ورود به این شهر از دروازه قرآن نداشته باشند و حال آن که گره ای بر سر راه خود می بینند که آرزوی سال های اخیر مردم شیراز آن را هنوز نگشوده است.
کد خبر: ۹۹۵۵
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۷ 03 March 2015
شمار گردشگران شیراز در نوروز هر سال به حدی زیاد است که بزرگراه مرودشت - شیراز از نظر شلوغی و میزان تردد خودروها با آزادراه تهران – قم رقابت می کند و شماری از هموطنان که عزم سفر می کنند شیراز را به عنوان مقصد یا یکی از مقصدهای خود در سفر نوروزی خود قرار می دهند.

کم هستند شمار گردشگرانی که هنگام مواجهه با ترافیک چند کیلومتری تا دروازه قرآن، راه دیگر یعنی کمربندی غربی شیراز را انتخاب کنند و از این مسیر وارد این کلانشهر شوند.

آنهایی که مسیر مستقیم تا دروازه قرآن را می پیمایند یا اصولا از امکان تردد در کمربندی و مسیرهای ارتباطی آن به مرکز شهر شیراز اطلاعی ندارند، یا به خاطر تردد خودروهای سنگین تمایلی به این مسیر ندارند و یا این که تمایل دارند سفر خود را با سرآغاز آن در دروازه قرآن خاطره انگیز کنند.

دروازه قرآن در ورودی شمال شیراز که به گردشگران خسته از راه لبخند می زند، دو راه پیش روی آنها قرار می دهد که یک سو به سمت میدان ابوالکلام است و دیگری به سمت بولوار هفت تنان. جاذبه مسیر دوم برای گردشگران به خاطر این است که آرامگاه های دو شاعربلندآوازه ایران یعنی سعدی و حافظ در این مسیر قرار دارد.

در این میان، تقاطع بولوار هفت تنان و خیابان چهل مقام به عنوان گرهی در مسیر ورود گردشگران به شیراز عمل می کند. خودروهای ورودی به شیراز به علاوه خودروهای دیگری از خیابان نفت به این سه راهی چهل مقام می رسند، جایی که در سمت راست خود چهار راه ادبیات و خیابان حافظیه و در سمت مقابل ادامه بولوار هفت تنان به سمت آرامگاه سعدی را پیش رو دارند.

ترافیک این تقاطع به محور ورودی شیراز منتقل می شود و آنجا که ورودی شیراز ظرفیت این میزان خودروهای ورودی را ندارد، ترافیک چند کیلومتری تا پلیس راه و گاه تا باجگاه و محدوده پارک ملی بمو را سبب می شود.

مشکل اینجاست که خودروهای عبوری شیراز هم ناگزیر به این ترافیک و شلوغی وارد می شوند و حال که تدبیر مسئولان شهر و استان در دهه های قبل می توانست راه دیگری را فراروی این گروه از خودروها قرار دهد و سالانه در مصرف میلیون ها لیتر سوخت صرفه جویی کند.

** چشم امید به کنارگذر شرق شیراز

کنارگذر شرق شیراز جاده ای است که می تواند گره گشای ترافیک سنگین ورودی شیراز شود.

به گفته علیرضا صحراییان مدیرکل دفتر فنی استانداری فارس، این کنارگذر پیشرفت متوسطی دارد و موانع بر سر راه آن با صدور مجوزهای مورد نیاز زیست محیطی رفع شده است و امید می رود که خودروهای سنگین عبوری از شیراز به سمت جنوب کشور در آینده از این مسیر تردد کنند.

این مسیر همچنین با فراهم آوردن زیرساخت هایی امکان تردد به شهر شیراز از طریق تونل سعدی را فراهم می کند و از این رو، در هنگامه نوروز می تواند یاریگر شهروندان شیرازی باشد که از این مسیر مطلع هستند و می توانند این مسیر را برای تردد در داخل شهر از مسیرهایی چون خیابان فضیلت، بولوار مدرس، نصر و ... برگزینند تا این گونه حجم ترافیک ورودی شیراز در تعطیلات نوروزی هر سال کاهش یابد.

اداره کل راه و شهرسازی فارس ماموریت ساخت این محور را برعهده دارد و آنگونه که مسئولان شهرداری شیراز اعلام کرده اند، شهرداری در حال طراحی تقاطع هایی برای تردد خودروها از این مسیر به سمت تونل سعدی است.

** چاره اندیشی برای گشودن گره چهل مقام

معاون فنی وشهرسازی شهرداری شیراز در باره برنامه های نهاد مدیریت شهری برای گشودن گره از تقاطع چهل مقام و بولوار هفت تنان به خبرنگار ما گفت: این تقاطع یکی از 110 تقاطعی است که کار مطالعاتی آنها در شهر شیراز در حال انجام است.

آرش فرج زاده افزود: برخی از این تقاطع ها با پیشرفت مطالعات، در فازهای صفر، یک و دو قرار دارند و در ارتباط با تقاطع چهل مقام باید گفت که گروه مهندسین مشاور همچنان در حال مطالعه بر روی این تقاطع است.

وی اظهار کرد: هنوز نتایج این مطالعات نهایی نشده است و از اکنون نمی توان گفت که در این تقاطع، احداث تقاطع غیرهمسطح یا پل روگذر یا دیگر راهکارها مدنظر قرار خواهد گرفت.

معاون فنی و شهرسازی شهرداری شیراز با تاکید بر اهمیت تقاطع چهل مقام در مسیر ورودی گردشگران به شهر گفت: با سازوکارهای پیش بینی شده در زمینه اتصال تونل سعدی به جاده خرامه و برنامه ساخت تونل برای ارتباط از ورودی شمال شیراز به سمت کوهسار مهدی، می توان گفت که ترافیک در آینده در تقاطع چهل مقام و بولوار هفت تنان کم خواهد شد.

** کاش 'چهل مقام' هم 'گلستان' می شد

در شرایط کنونی، خودروهای ورودی به شیراز در مسیر بولوار هفت تنان در تقاطع چهل مقام چنانچه قصد حرکت به سمت چهارراه ادبیات و حافظیه و ... داشته باشند از باریکه راهی برای گردش به راست محروم هستند و ناگزیر هستند که صبر کنند تا چراغ سبز شده و شمار زیاد خودروها آرام آرام به راه بیفتند.

این روزها ابتکار مدیران شهری در گشودن مسیری جدید برای گردش به راست در میدان گلستان که حد فاصل آرامگاه های سعدی و حافظ قرار دارد جلب توجه می کند.

با این ابتکار که به لطف نبودن سازه هایی در طول مسیر، در مدت زمانی کوتاهی اجرا و عملیاتی شد، خودروها برای گردش به راست دیگر معطل نمی شوند.

این ابتکار می تواند برای تقاطع چهل مقام- هفت تنان نیز به عنوان فرمولی فوری و عملیاتی برای کاهش ترافیک ورودی شیراز مورد توجه قرار گیرد.

معاون فنی و شهرسازی شهرداری شیراز با مثبت ارزیابی کردن این پیشنهاد گفت که باید طرح مطالعاتی تقاطع چهل مقام تکمیل شود و پس از آن است که می توان قبل از عملیات اجرایی، بخش راستگرد تقاطع را تملک کرد و البته باید تا زمان نهایی شدن مطالعات یعنی حدود دو ماه دیگر صبر کرد تا این طرح به شورای اسلامی شهر ارایه و درباره آن تصمیم گیری شود.

تملک فوری ساختمان های واقع در بخش راستگرد این تقاطع و ایجاد گذرگاهی شبیه میدان گلستان می تواند به روند حرکت خودروهای ورودی به شهر شیراز شتاب بخشد و از ترافیک کیلومتری ورودی شهر شیراز در ایام نوروز بکاهد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار