حسنی با بیان اینکه اقتصاد لارستان بر خلاف اکثر مناطق منابع محور نیست بلکه انسان محور است، عنوان کرد: علی‌رغم وضعیت آب و هوایی خشک، نبود منابع درآمدزا به عنوان محرک اقتصادی اما لارستان از شهرستانهایی است که بیشترین ارز آوری را برای کشور دارد.
کد خبر: ۹۹۱۳۰۶
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۷ 05 September 2021

تابناک فارس به نقل از ایسنا: جلیل حسنی یکشنبه ۱۴ شهریور در جمع خبرنگاران بیان کرد: تصمیمات در حوزه امنیتی، اجتماع محور بوده و همه موضوعات خاص حوزه امنیتی را با مشارکت مردم و به صورت داوطلبانه به نتیجه رسانده‌ایم. البته غنای فرهنگی و اعتقادات دینی مردم تاثیر اساسی در ایجاد چنین وضعیتی داشته است.

به گفته فرماندار لار، این شهرستان در شاخص‌های امنیتی همواره در رده‌های برتر و ممتاز استان بوده و البته همگرایی تعامل و هم افزایی مردم و مسئولان در این راستا نقش اساسی داشته است.

حسنی همچنین به فعالیت‌ها در حوزه سیاسی اشاره و اضافه کرد: در حوزه سیاسی فعالیت‌ها کاملا با ثبات و پویا است به طوری که سه انتخابات بدون هیچ گونه تنش و مشکلی برگزار شد و این نشان از رشد و بلوغ سیاسی و قانونمداری مردم شهرستانی دارد که علی‌رغم تنوع سلایق و مذاهب و پویا بودن در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی در عالی ترین سطح، مشارکت سیاسی خود را در آرامش کامل بروز دادند.

ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های اقتصادی لارستان

حسنی با بیان اینکه اقتصاد لارستان بر خلاف اکثر مناطق منابع محور نیست بلکه انسان محور است، عنوان کرد: علی‌رغم وضعیت آب و هوایی خشک، نبود منابع درآمدزا به عنوان محرک اقتصادی اما لارستان از شهرستانهایی است که بیشترین ارز آوری را برای کشور دارد.

فرماندار لارستان خاطرنشان کرد: به دلیل وجود نیروی انسانی توانمند افراد علاقه مند به تجارت و فعالیت اقتصادی، لارستان دارای ظرفیت‌های بزرگی است و نیاز به زیرساخت‌هایی در این خصوص دارد.

حسنی با بیان اینکه بر اساس آخرین آمار رسمی سر شماری از نظر اشتغال لارستان دومین شهرستان استان فارس است، افزود: یک شهرک و سه ناحیه صنعتی در این شهرستان وجود دارد که مجموعا بیش از ۲۰۰۰ نفر در واحدهای صنعتی معدنی و کشاورزی فعال آن، مشغول به فعالیت هستند.

او نزدیکی به دریا، واقع شدن در مسیر ترانزیتی پایتخت به سواحل و بنادر جنوبی، فعال بودن وزارت خارجه، گمرک تجاری، فرودگاه بین‌المللی، نیروی انسانی کارامد، چندین هزار لارستانی مقیم کشورهای حاشیه خلیج فارس و مراودات گسترده با منطقه، وسعت و....را از مزیت‌ها و ظرفیت‌های این شهرستان برای تاثیر گذاری بر اقتصاد کشوری و سایر معادلات در عرصه‌های ملی و بین‌المللی برشمرد.

فرماندار لارستان همچنین به ایجاد مرکز جذب وحمایت از سرمایه گذاری در این فرمانداری اشاره و بیان کرد: در این راستا چندین جلسه با سرمایه گذاران خارج از شهرستان، استان و حتی خارج از کشور داشتیم.

حسنی ادامه داد: در ابتدا روند خوبی طی و بعضا منتهی به سرمایه گذاری شد و بعضا هم به دلیل محدودیت‌ها و تحریم‌ها در حد صدور مجوز و ایجاد کارگاه و...متوقف شدند، به عنوان نمونه؛ ۱۶ مجوز برای احداث نیروگاه خورشیدی گرفته شده اما به دلیل محدودیت‌های ارزی بعضا به بهره برداری نرسیده اما با این وجود بالغ بر ۵۰۰ میلیارد تومان در بحث نیروگاه خورشیدی در لارستان طی سال‌های اخیر سرمایه گذاری شده است.

او به فعالیت شرکت سیمان لارستان نیز اشاره و اضافه کرد: شرکت سیمان لارستان با اشتغال حدود ۲۰۰ نفر و ظرفیت تولید روزانه ۵۰۰ تن سیمان سفید منبع درآمدی بسیار خوبی برای کشور است که تولیدات خود را به خارج از کشور صادر و در صورت اتمام طرح توسعه به همین میزان به اشتغال و ظرفیت تولید آن اضافه خواهد شد.

فرماندار لارستان همچنین در پاسخ به سئوالی در خصوص مباحث طرح شده پیرامون ایجاد استانی با مرکزیت این شهرستان، با بیان اینکه تصمیم گیری برای تقسیمات کشوری به دلیل حساسیت‌های ویژه و تبعات احتمالی در همه سطوح فراتر از شهرستان انجام می‌شود، گفت: مردم لارستان قواعد کار را خوب می‌دانند و واقف هستند که هر ارتقایی سازوکار، مولفه‌ها و شاخص‌های خاص خودش را دارد بنابراین علی‌رغم اینکه همه مطالبات مردم پیوست معطوف به ارتقای شهرستان به استان را دارد و برای ایجاد ملاک‌ها و فراهم کردن بسترها فعالیت می‌کنند اما تاکید بر همین شاخص‌ها و قانونمداری را مورد توجه جدی قرار می‌دهند و تحت تاثیر فضاسازی‌ها قرار نمی‌گیرند.

حسنی در ادامه به وضعیت برخی زیرساخت‌ها اشاره کرد و گفت: طی چند سال اخیر همه روستاهای شهرستان از نعمت برق برخوردار شده و گازرسانی به بخش بیرم و روستاهای آن به بهره برداری رسیده است و سایر بخش‌ها و روستاهای شهرستان نیز مراحل پایانی بهره برداری را طی می‌کند.

مشکل کیفیت آب در بیرم داریم

فرماندار ویژه شهرستان لارستان، با تائید وجود مشکل کیفیت آب شرب در بخش بیرم، رفع این مشکل را از مطالبات جدی دیگر مردم دانست و گفت: تسریع در اتمام باند دوم محور جهرم لار بندرعباس، ایجاد اداره کل حمل و نقل جاده‌ای شهرستان، احداث خط دوم انتقال آب از سد سلمان فارسی برای استفاده شرب و یا صنعتی، انتقال آب خلیج فارس از مطالبات و درخواست‌های به حق و جدی مردم شهرستان است.

محمدرضا قنبرنژاد شهردار لار نیز در این نشست گفت: امسال در هفته دولت ۷ پروژه عمرانی و فرهنگی با اعتباری بالغ بر ۳۹ میلیارد ریال افتتاح و به بهره برداری رسید.

او بیان کرد: فاز دوم محوطه سازی مقبره شهدای گمنام، محوطه سازی پارک ایثار، زیرسازی و آسفالت معابر سطح شهر با فنیشر، زیرسازی و آسفالت معابر سطح شهر به صورت دستی، دیواره سیل بند رودخانه ندا، دیواره سیل بند کوچه شهید فرخاری و اجرای کانیوا و جدول سطح شهر از جمله پروژه‌هایی است که به بهره برداری رسید.

شهردار لار خاطرنشان کرد: ارزش ریالی زمین پارک ایثار ۲۰۰ میلیارد ریال است که از محل توافقات شهرداری تامین شده و این مبلغ در اعتبار اجرایی پروژه‌ها اعلام نشده است.

عملیات اجرای احداث پارک سه منظوره در شهر خور لارستان/ الحاق دو شهرک‌

شهردار خور لارستان نیز در ادامه این نشست گفت: عملیات اجرایی احداث پارک‌های بانوان، کودک و مسافر آغاز شده و برای تکمیل آن به اعتباری حدود ۲۰ میلیارد ریال نیاز است.

مهدی حلیمی از الحاق حدود ۹۳ هزار مترمربع در قالب دو شهرک جمال آباد و حسین آباد که سال‌ها به دلیل برخی مشکلات قانونی امکان ارائه خدمت در پایین‌ترین سطح حتی جمع آوری زباله را هم نداشتند به محدوده این شهر خبر داد و گفت: طرح‌های هادی این شهرک‌ها خارج از محدوده بود که با همکاری مجموعه استانداری فارس و برخی مراجع ذیصلاح با الحاق به محدوده شهر خور مشکلات و خواسته مغفول مانده سالیان متمادی این مناطق حل شد.

او این مهم را یکی از اقدامات و کارهای زیربنایی از سوی مجموعه شهرداری و شورای اسلامی شهر در دوره شورای پنجم عنوان کرد و افزود: توسعه فضاها و افزایش و زیباسازی شهری، ایجاد فرصت‌های بزرگ سرمایه گذاری و منابع درآمدی پایدار با استفاده از ظرفیت‌های موجود برای شهرداری و همچنین ارتقای رفاه شهروندان و تکیه بر کارهای زیربنایی با رعایت اصول فنی شهرسازی از مهمترین برنامه‌های توسعه‌ای این شهر در دوره جدید است.

شهردار خور ادامه داد: وضعیت شهر به گونه‌ای بود که تا پیش از شروع فعالیت دوره پنجم شورا بیش از نیمی از معابر و خیابان‌های شهر خاکی بود و هیچ گونه زیباسازی و توسعه شهری که در شهر برای مردم قابل ملموس باشد انجام نشده بود.

حلیمی به اجرای سه پارک به میزان بیش از ۹ هکتار در سطح شهر خور اشاره کرد و گفت: این پارک‌ها شامل یک پارک بانوان به میزان حدود یک هکتار و دو پارک چهار هکتاری کودک و مسافر با تمامی امکانات و تجهیزات لازم تفریحی با مشارکت و همکاری خیرین در حال اجرا است.

شهردار خور اضافه کرد: تاکنون برای اجرای پارک کودک حدود ۱۱ میلیارد ریال هزینه شده و برای تکمیل آن نیز به اعتباری حدود ۲۰ میلیارد ریال دیگر نیاز است.

یونس قانع، رئیس شورای اسلامی شهر خور نیز با بیان اینکه کارها و اقدامات انجام شده در این شهر ظرف سال‌های گذشته برای مردم قابل ملموس و مشهود بوده استف تصریح کرد: ساماندهی رودخانه‌های فصلی شهر یکی مطالبات و خواسته‌های جدی مردم در طول سالیان متمادی بود که در دوره پنجم و با تدبیر و تلاش شهردار خور انجام شد.

سرمایه گذاری ۵۰۰ میلیارد تومانی برای شهر لطیفی لارستان

مهدی حیدری سرپرست شهرداری لطیفی هم گفت: یکی از اقدام‌های اساسی مدیریت شهری در دوره پنجم شورای اسلامی و در گام نخست، اصلاح و بازنگری در طرح هادی این شهر بود که هم اینک و در قالب اجرای آن سرمایه گذاری حدود ۵۰۰ میلیارد تومانی برای مجموعه شهرداری و این شهر در پی داشته است.

او افزود: در حالی که در سال ۱۳۹۰ و در اشتباهی راهبردی برای شهر لطیفی طرح تفصیلی تهیه و تدوین شده بود، اما از آنجا که این طرح متناسب با اصول و مقررات و قوانین جاری در شهرداری‌ها و وزارت کشور نبود اساس این طرح دوباره تغییر کرد و بازنگری شد.

حیدری خاطرنشان کرد: در نخستین گام طرح هادی جایگزین شد، چون برای روستاها و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر باید طرح هادی تعریف می‌شد و با این بازنگری و تغییر کاربری‌ها در همان سال‌های نخست بیش از ۳۰۰ میلیارد ریال برای شهرداری لطیفی سود به ارمغان آورد.

سرپرست شهرداری لطیفی میزان اراضی که در قالب این اصلاح و بازنگری به شهر لطیفی در آن زمان اضافه شد را حدود ۱۵۰ هکتار عنوان کرد و گفت: در ادامه نیز اجرای این طرح در جای جای شهر لطیفی اعمال و بیش از ۵۰۰ پلاک مسکونی به شهر اضافه شد و هم اینک میزان سرمایه گذاری اجرای این طرح ماندگار رقمی افزون بر ۵۰۰ میلیارد تومان حتی معادل بودجه تا ۳۰ سال آینده شهرداری لطیفی تامین شده است.

او یادآور شد: همچنین علاوه بر تامین این میزان درآمد این تغییر و بازنگری سبب اصلاح ساختار و توسعه امور زیربنایی شهری، توزیع عادلانه امکانات، کنترل و نظارت بهتر بر روند توسعه کالبدی شهر، ایجاد تناسب جمعیتی و خدمات و صدور سند مالکیت نیز برای شهرداری و شهروندان شهر لطیفی شد.

حیدری با اشاره به برخی طرح‌ها و اقدام‌های مهم در حوزه عمران شهری، توسعه فضای سبز، نوسازی ناوگان و ساخت و سازهای جدید حوزه اداری و همچنین درآمدهای پایدار در شهرداری لطیفی، گفت: چهار پارک شامل سلامت با مساحت افزون بر ۱۰ هزار مترمربع، پارک زائران به مساحت ۲ هزار متر مربع، پارک عباسیان و همچنین پارک چرخ آب به ترتیب با مساحت ۲ و ۶ هزار مترمربع در شهر احداث شده و مورد بهره برداری شهروندان وهمچنین مسافران و گردشگران قرار گرفته است.

سرپرست شهرداری لطیفی بیان کرد: یک مرکز تفریحی، رفاهی و گردشگری در خروجی شهر به سمت هرمزگان به مساحت ۱.۲ هکتار و برای استفاده و استراحت مسافران و با اعتباری افزون بر ۱۶۰ میلیارد ریال در حال اجرا است.

حیدری همچنین با اشاره به نصب و راه اندازی نیروگاه خورشیدی در محوطه و ورودی شهرداری نیز گفت: این طرح برای نخستین بار در شهرداری لطفی اتفاق افتاد و به عنوان الگو در کشور نیز مطرح شد.

او گفت: شهرداری لطیفی با همکاری و هماهنگی اعضای شورای شهر اقدام به نصب نیروگاه خورشیدی ۸۰ کیلو واتی با هزینه و سرمایه گذاری اولیه حدود هفت میلیارد ریال وام قرض الحسنه کرد که هم اینک میزان سرمایه گذاری آن به رقمی افزون بر ۸۰۰ میلیارد ریال افزایش یافته است.

حیدری افزود: همچنین بر اساس قرارداد ۲۰ ساله با اداره توزیع برق لارستان نیز ماهیانه مبلغ ۷۰۰ میلیون ریال بابت تولید تامین برق به شهرداری لطیفی پرداخت می‌کند که این اقدام باعث رفع بسیاری از مشکلات و تامین هزینه‌های جاری و حتی عمرانی شهرداری شده است.

به گفته حیدری، طرح زیباسازی شهر لطیفی و آسفالت معابر و کوچه‌ها نیز از دیگر اولویت‌های مهم شهرداری لطیفی ظرف سال‌های اخیر بوده است که تاکنون افزون بر ۲۵ هکتار از معابر شهری لطیفی بهسازی و آسفالت شده و تنها کمتر از ۱۰ درصد فاقد زیرسازی است.

سرپرست شهرداری لطیفی بیان کرد: شهرداری و شهر لطیفی هم اینک دارای یک نقشه راه جامع و مشخص است و کارکنان و حتی نیروهای خدماتی ریالی حقوق عقب مانده ندارند و شهرداری نیز در آغاز دوره ششم یک ریال بدهی ندارد.

او بیان کرد: بودجه سال ۱۳۹۶ در شهرداری لطیفی ۳۰ میلیارد بود و ۳۵ میلیارد ریال نیز بدهی داشت، اما در سال ۱۳۹۹ بودجه این شهرداری به بالای ۱۰۰ میلیارد ریال افزایش یافت و بیش از ۴۰ میلیارد ریال نیز پروژه عمرانی اجرایی و عملیاتی کرده است.

به گزارش ایسنا، شهرستان لارستان به مرکزیت شهر لار در جنوب استان فارس با ۵ بخش و ۸ شهر و وسعت ۱۲هزار و ۳۱۱ کیلومتر مربع، علی‌رغم اینکه ۵ شهرستان ، لامرد ،مهر، خنج ،گراش و اوز از بعد از انقلاب تا کنون از آن منتزع و به شهرستان ارتقا یافتند اما هنوز بزرگترین شهرستان استان فارس محسوب می‌شود.

وجود نیروی انسانی کارآمد و کارآفرین و خیر خیز بودن منطقه لارستان منشا بسیاری از تحولات اقتصادی در لارستان شده و می‌توان گفت بر خلاف برخی مناطق که اقتصادشان بیشتر منابع محور است، اینجا رشد اقتصادی، انسان محور قلمداد می‌شود و در واقع در لارستان نیروی انسانی، خالق اقتصاد شده است.

برچسب ها: لار ، ارزآوری ، سد سلامان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار