در روزهای گذشته از صدا و سیما انتقاد شده بود که چرا دربارۀ مقاومت در پنج‌شیر در قبال طالبان و محاصره با ادوات برجای مانده از ارتش آمریکا لحن سردی دارد...
کد خبر: ۹۹۱۲۷۰
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۰ 05 September 2021

لحن صدا و سیما دربارۀ مقاومت در درۀ پنج‌شیر در شمال افغانستان تغییر کرده است. به گونه‌ای که در اخبار ساعت 14 روز شنبه 13 شهریور از  تعبیر «مقاومت» استفاده و به احمد مسعود و کشته‌های طالبان هم اشاره شد.
 
در روزهای گذشته از صدا و سیما انتقاد شده بود که چرا دربارۀ مقاومت در پنج‌شیر در قبال طالبان و محاصره با ادوات برجای مانده از ارتش آمریکا لحن سردی دارد در حالی که میان ایران و پنج‌شیر پیوندهای فرهنگی فراوان است.

    احمد شاه مسعود - فرمانده پرآوازۀ مجاهدین در شمال افغانستان چه در دوران حضور نیروهای اشغال‌گر اتحاد شوروی و چه حکومت 5 سالۀ قبلی طالبان از 1996 تا 2001 -  اگر چه به لحاظ جغرافیایی به تاجیکستان نزدیک‌تر بود اما شیفتۀ ایران و زبان فارسی بود ( تاجیکستان هم البته خود فارسی زبان است) و اکنون فرزند او می‌کوشد خود را به عنوان نماد تن‌ندادن به حکومت قومی طالبان و تلاش برای تشکیل دولت فراگیر به جهان معرفی کند.

  او که با دنیای مدرن آشناست نه از جدایی دم می‌زند و نه شعارهای تخیلی علیه واقعیت طالبان سر می‌دهد بلکه بر دولتی فراگیر تأکید می‌کند که به معنی آن است که جامعۀ افغانستان ترکیبی از پشتون‌ها، تاجیک‌ها، هزاره‌ها، ازبک‌ها و ترکمن‌هاست و نمی‌توان افغانستان را به پشتونستان یا امارت طالبان تبدیل کرد.

 

 پنج‌شیر
  20 سال پیش و دو روز قبل از واقعه 11 سپتامبر، احمد شاه مسعود قربانی عملیاتی انتحاری شد و پس از آن  همواره قهرمان ملی شمرده شده است و به شهرت و محبوبتی افسانه‌ای دست پیدا کرده است.

تغییر لحن صدا و سیما دربارۀ پنج‌شیر

چند روز دیگر هم سالگرد ترور اوست که امسال مفهوم دیگری پیدا کرده است چرا که اگر طالبان پنج‌شیر را هم در اختیار بگیرد شکل دیگری پیدا می‌کند و اگر تا آن روز مقاومت ادامه یابد و دولت فراگیر وعده داده شده هم تشکیل نشود این مناسبت به کار تهییج مقاومت در مقابل طالبان خواهد آمد.

  پنج‌شیر به لحاظ طبیعت و اقلیم و آب و هوا یکی از زیباترین و مطبوع‌ترین نقاط افغانستان است که در قیاس با مناطق دیگر تا اندازۀ قابل توجهی از زخم جنگ و ترور در 40 سال اخیر دور مانده است.(بود؟)

تغییر لحن صدا و سیما دربارۀ پنج‌شیر

 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار