فرهنگسراي رسانه واقع در محله پودونك (خيابان جانبازان) شيراز نامي را به يدك مي كشد كه گويي بر دوشش سنگيني مي كند زيرا از زمان احداث آن تاكنون هيچ فعاليت رسانه اي در اين محل انجام نشده و اصحاب قلم نيز قيد آن را زده اند و فراموش كرده اند كه چنين مجموعه اي منتسب به رسانه در گوشه اي از اين شهر جا خوش كرده است.
کد خبر: ۹۹۱۰۳۲
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۸ 04 September 2021

تابناک فارس به نقل از ایرنا: شنيدن نام فرهنگسراي رسانه، تصويري در ذهن مخاطب تداعي مي كند كه با واقعيت مطابقت ندارد و انگار پسوند رسانه از قد و قواره اين سرا بزرگتر است و عملا اين مجموعه از فعاليت تخصصي كه براي آن تعريف شده تهي است.
فرهنگسراي رسانه واقع در محله پودونك (خيابان جانبازان) شيراز نامي را به يدك مي كشد كه گويي بر دوشش سنگيني مي كند زيرا از زمان احداث آن تاكنون هيچ فعاليت رسانه اي در اين محل انجام نشده و اصحاب قلم نيز قيد آن را زده اند و فراموش كرده اند كه چنين مجموعه اي منتسب به رسانه در گوشه اي از اين شهر جا خوش كرده است.
فرهنگسراي رسانه در حالي افتتاح شد كه قرار بود محل تجمع اصحاب رسانه ،علاقه مندان به حوزه اطلاع رساني و كانون برگزاري دوره هاي آموزشي خبرنگاري باشد اما با گذشت بيش از پنج سال از زمان بهره برداري از اين محل تنها وجه اشتراك اين مجموعه با رسانه نامي است كه بر آن نهاده شده و در اين مدت هيچ سابقه فعاليتي در اين زمينه در كارنامه فرهنگسراي رسانه شيراز ثبت نشده است.
فرهنگسراي رسانه در سال 92 در محلي كه قبلا فرهنگسراي فناوري اطلاعات بود در محله پودونك شيراز در زميني به مساحت بيش از دو هزار متر مربع و با زيربناي حدود هزار متر مربع در سه طبقه احداث شد.

** نقدي كه به آن توجه نشد


رئيس انجمن صنفي خبرنگاران و عكاسان استان فارس دراين باره گفت: زماني كه در شوراي سوم شهر شيراز براي احداث فرهنگسراي رسانه در محله پودونك تصميم گيري شد اين امر به لحاظ جانمايي مورد انتقاد خبرنگاران قرار گرفت.
علي محمد پشوتن افزود: عليرغم اينكه ساختمان فرهنگسراي رسانه نوساز و مجهز است اما به لحاظ مكان براي اين كار مناسب نيست امري كه در زمان احداث آن از سوي مسئولان شهرداري و شوراي شهر شيراز مغفول ماند و به انتقادات فعالان رسانه اي نيز توجه نشد.
سردبير خبرگزاري ايسنا منطقه فارس ادامه داد: در زمان احداث زيرساخت هاي مورد نياز رسانه به نيازسنجي و مشاوره از اصحاب رسانه توجه نمي شود و اين مساله مهمي است كه در بسياري از بخش ها با آن مواجه هستيم،به عنوان مثال اينكه اگر نهادي مانند شوراي شهر مي خواهد كاري در حوزه زيرساخت رسانه انجام دهد،هيچگاه به واسطه ارتباط با فعالان اين عرصه نيازسنجي لازم را انجام نمي دهد و در پي اين مساله كارهايي كه انجام مي شود اغلب غيركارشناسي است و عليرغم اينكه هزينه و تلاش زيادي نيز صورت گرفته اما نتيجه نخواهد داد.
پشوتن ادامه داد: در پنج سال گذشته در اخباري كه در سطح استان فارس بازتاب داشته هيچگاه نامي از فرهنگسراي رسانه نبوده است.

** 17 مرداد 97 ساكت ترين روز شوراي شهر شيراز در ادوار گذشته


وي از عملكرد رسانه اي شوراي پنجم شهر شيراز انتقاد كرد و افزود: شوراي شهر شيراز هر هفته در صحن علني اين نهاد به مناسبت هاي مختلف از اقشار و گروه هاي مختلف تجليل مي كند اما اعضاي اين شورا در سال اول فعاليت خود بر خلاف رويه معمول در 17 مردادماه و روز خبرنگار امسال به طور كامل اين قشر را فراموش كردند،عليرغم اينكه خبرنگاران حوزه شوراي شهر شيراز هر هفته ساعت هاي زيادي بدون هيچگونه چشمداشتي وقت خود را براي انعكاس اخبار و رويدادهاي اين نهاد صرف مي كنند.
وي بيان كرد: با توجه به اينكه اين شورا مدعي ديدگاه هاي نو و مردم محوري است مي توانست از ظرفيت رسانه و كارشناسان اين عرصه استفاده هاي مطلوبي ببرد اما اين اتفاق تاكنون رخ نداده و اين نهاد نيز خبرنگار و رسانه را تنها ابزاري براي تبليغات خود مي داند و تاكنون عملا قدم شاخصي در اين حوزه برنداشته است.
رئيس انجمن صنفي خبرنگاران و عكاسان خبري فارس اظهار داشت: اينگونه رفتار نشان مي دهد كه رسانه اغلب بصورت شفاهي براي مسئولان مهم است و آنها اهميت جدي براي اين حوزه قائل نيستند.
وي با اشاره به اينكه حضور و عضويت اصحاب رسانه در شوراي اداري و برنامه ريزي استان نيز امري است كه مغفول مانده، گفت: رسانه و روابط عمومي در بين مسئولان تنها در اين حد اهميت دارد كه يك خبر منتشر شود و متاسفانه اغلب مسئولان بيش از اين حد رسانه را نمي شناسند و چون طبيعتا دانشي در اين حوزه ندارند لذا كاركرد رسانه را نيز درك نمي كنند.
پشوتن دربخش ديگري از صحبت هاي خود انتقاداتي را نيز به رسانه هاي اين استان وارد دانست و گفت: حجم مطالب توليدي و مطالبه گرايانه در بين رسانه هاي فارس كاهش يافته و به همين دليل است كه مسئولان نيز به اين قشر اهميت نمي دهند و اين مسير تداوم يافته و رسانه ها تنها در شعار جدي گرفته مي شوند.
وي با تاكيد بر برگزاري دوره هاي تخصصي خبرنگاري متناسب با نياز روز در اماكني مانند فرهنگسراي رسانه شيراز افزود: اصحاب رسانه بايد با اتحاد و به دور از منافع شخصي به دنبال مطالبات اين قشر باشند و در نهايت به دنبال سهمي براي رسانه در تصميم گيري هاي كلان استان باشند.

** بدون زيرساخت، بدون برنامه


عضو هيات رئيسه خانه مطبوعات استان فارس گفت: فرهنگسراي رسانه شيراز بازتابي در حوزه رسانه اي فارس نداشته و تاكنون نيز طي چندين مرحله در سال هاي گذشته پيگير اين مساله از جانب مسئولان اين فرهنگسرا شديم كه هر بار اعلام كردند كه در حال آماده سازي و ايجاد زيرساخت هاي لازم براي اين مجموعه هستند كه البته بعد از گذشت بيش از پنج سال از افتتاح فرهنگسراي رسانه هنوز زيرساخت لازم آن فراهم نشده است.
غياث الدين ملك حسيني مي گويد كه تاكنون هيچ برنامه مرتبطي در حوزه رسانه به ياد ندارد كه در محل فرهنگسراي رسانه برگزار شده باشد.
او ادامه داد: عامل اصلي ختثي بودن اين مجموعه درزمينه فعاليت هاي رسانه اي شيراز و استان فارس ،مكان نامناسب آن است كه از مركز شهر دور است و به لحاظ بعد مسافت پاسخگوي اصحاب رسانه استان نيست.
ملك حسيني زمان و سرعت عمل را عنصر مهمي براي خبرنگاران دانست و گفت: ساختمان و زيرساخت هاي مربوط به رسانه بايد در محلي باشد كه مسيرهاي دسترسي به آن مكان سهل و تا حد ممكن در مركز شهر واقع شده باشد.

** دگرگوني در مكان و مديريت فرهنگسراي رسانه


وي عنوان كرد: پيشنهاد مي كنم كه عنوان فرهنگسراي رسانه از محل كنوني آن برداشته و در محلي مناسب تر به لحاظ شرايط دسترسي ايجاد شود.
مسئول كميته رفاهي خانه مطبوعات فارس افزود:كاركرد فرهنگسراي رسانه نبايد تنها به فعالان رسانه اي خلاصه شود و اين محل بايد مكاني باشد كه عموم مردم با اصحاب رسانه ارتباط داشته و با اين عرصه نيز بيشتر آشنا شوند بگونه اي كه كارگاه هاي آموزشي رسانه اي و همچنين دوره هاي آموزشي در حوزه سواد رسانه نيز در اين محل برگزار شود.
او اظهار داشت: مديريت اين محل بايد بر عهده فعالان رسانه باشد و يا حداقل مديريت حوزه اجرايي آن در اختيار اين قشر قرار گيرد تا آنها با شناختي كه از اين حوزه دارند برنامه هاي متناسبي را براي اين مكان در نظر بگيرند،وقتي كاري بايد بصورت تخصصي انجام شود تنها با اطلاعات متخصصين امر اين هدف محقق خواهد شد.
وي نقش رسانه ها را در دهه اخير بسيار پررنگ تر از گذشته دانست و اعلام كرد: نياز است كه به فعاليت رسانه ها نگاه تازه تري شود و اين عنصر مهم صرفا از كاركرد تعاملي بين دستگاه ها و مردم بيشتر ديده شود همانگونه كه در سالهاي اخير حوزه فعاليت رسانه ها در زمينه جهت دهي به افكار عمومي و جريان سازي اجتماعي توسعه يافته است.
ملك حسيني اظهار داشت: اگر برنامه ريزي درست و مجموعه اي كارآمد براي فرهنگسراي رسانه انتخاب شود قطعا مي تواند به محلي براي تعامل بين رسانه و مخاطبين عام و خاص آن تبديل شود و همچنين سطح آگاهي مردم را نسبت به برخورد با فضاي آشفته رسانه اي و مجازي كنوني نيز ارتقا دهد.
وي بيان كرد: اگر سواد رسانه اي مردم افزايش پيدا كند قطعا آنها با شناخت بهتري با اخبار برخورد خواهند كرد و حداقل مي توانند نحوه صحيح يا كذب بودن اطلاعات داده شده را تشخيص دهند.

** دور باشد، چه اشكالي دارد؟


رئيس سازمان فرهنگي،اجتماعي و ورزشي شهرداري شيراز گفت:فرهنگسراي رسانه شيراز از مركز شهر دور است اما نمي شود كه همه فعاليت ها و امكانات در مركز شهر قرار گيرد و محلات شيراز از اين حيث تهي باشد.
ابراهيم گشتاسبي راد ادامه داد: نه تنها كاركرد فرهنگسراي رسانه بلكه بسياري ديگر از فرهنگسراهاي شيراز به جز فرهنگسراي كتاب،برخلاف كاركرد اصلي و تخصصي اين مجموعه هاست و متاسفانه قريب به اتفاق فرهنگسراهاي شيراز در چهارچوب تعريف شده تخصصي كار نمي كنند.
گشتاسبي راد ادامه داد: برنامه ريزي هايي در معاونت فرهنگي شهرداري شيراز در حال انجام است كه قسمتي از فعاليت فرهنگسراهاي شيراز تخصصي شود اما در حال حاضر فرهنگسراهاي اين كلانشهر عملا كاركرد مشتركي بين سراي محله و فرهنگسرا دارند و بعضي نيز كاملا شكل سراي محله هستند.
وي در پاسخ به اين سوال كه بهتر نيست به جاي ده ها فرهنگسرادر شيراز،تنها چند فرهنگسراي جامع مانند فرهنگسراي نياوران تهران در اين شهر ايجاد شود كه تخصصي كار كنند و مركز تجمع هنرمندان،فرهنگ و هنر اين شهر باشد،گفت: من اعتقاد به اين مساله دارم كه بايد تعدادي محدود فرهنگسرا در شيراز وجود داشته باشد كه تخصصي فعاليت كنند منتها فضايي كه الان فرهنگسراهاي شيراز دارند شايستگي مناسب براي اين كار را ندارند.

**سراهايي كه واقعا فرهنگسرا نيستند


معاون شهردار شيراز با اشاره به اينكه در حال حاضر 22 فرهنگسرا در شيراز وجود دارد گفت: در مدت يكسال گذشته از همه اين فرهنگسراها بازديد كردم و به طور قطع مي گويم كه شايد تنها يك فرهنگسراي شهروند را به اسم واقعي فرهنگسرا مي دانم، دو فرهنگسراي جديد با نام حكمت در شهرك گلستان و فرزانگان در ميانرود در حال ساخت است كه اميدوارم بودجه لازم براي اين كار تخصيص داده شود كه حداقل اين دو مجموعه در حد و اندازه نام فرهنگسرا احداث شوند.
وي ادامه داد: برنامه ريزي داريم كه فرهنگ سراي حكمت بعد از تكميل به فرهنگسراي تخصصي هنرهاي تجسمي تبديل شود و فرهنگسراي شهروند نيز در حوزه ادبيات كودك فعاليت تخصصي خود را دنبال كند.


** سي درصدي كه صددرصد شد


گويي اين درد مشترك تمام فرهنگسراهاي شيراز است كه از فعاليت تخصصي خود بازمانده و جايگاه خود را تا اندازه سراي محله تقليل داده اند،مساله اي كه در صحبت مسئولان مربوطه نيز كاملا مشهود است و در حالي كه به گفته مديران سازمان فرهنگي شهرداري شيراز تنها 30 درصد فعاليت فرهنگسراها به حوزه عمومي اختصاص دارد و 70 درصد مختص زمينه تخصصي كه براي اين محل ها تعريف شده است در صورتي كه در حال حاضر قريب به اتفاق فرهنگسراهاي شيراز سهم 30 درصدي فعاليت هاي عمومي شامل برگزاري كلاس هاي آشپزي،خياطي و گلدوزي را تا صددرصد افزايش داده و عملا هيچ فعاليت تخصصي در قريب به اتفاق فرهنگسراهاي كلانشهر شيراز انجام نمي شود.

** دغدغه اي كه جدي گرفته نشد


معاون فرهنگي و هنري سازمان فرهنگي اجتماعي و ورزشي شهرداري شيراز گفت: زماني كه فرهنگسراي رسانه در حال احداث بود اين مساله مطرح شد كه اين مجموعه از مركز شهر دور است اما اين مساله مورد توجه جدي قرار نگرفت و موضوع ديگري از سوي مسئولان وقت شورا شهر و شهرداري شيراز مدنظر بود كه فرهنگسراي مجهز و مناسبي در شان نام رسانه براي اين كار اختصاص پيدا كند كه در آن زمان فرهنگسراي فعلي بزرگترين و مدرن ترين در نوع خود بود.
مهدي تقوي فر در مصاحبه با ايرنا افزود: اين فرهنگسرا در گذشته فرهنگسراي آي تي بود كه در سال 92 به فرهنگسراي رسانه تغيير نام پيدا كرد و در اين مدت نيز فعاليت هايي در حوزه فيلم و فضاي مجازي در اين محل انجام شده است.
وي بيان كرد: رسالت اصلي فرهنگسراها كه تدوين و تعريف شده اينگونه است كه در اين محل ها بايد 30 درصد فعاليت هاي عمومي و 70 درصد فعاليت در حوزه تخصصي كه براي آنها تعريف شده انجام شود.
زماني كه از وي در زمينه اطلاع از اقدامات تخصصي رسانه اي كه ممكن است در فرهنگسراي رسانه انجام شود و همچنين اهداف و برنامه ريزي هاي مدنظر در اين زمينه سوال شد گفت: احتمالا در روزهاي آينده من در اين سمت باقي نخواهم ماند و بهتر است كه جواب اين سوال ها را از رئيس اداره فرهنگي و هنري سازمان فرهنگي شهرداري شيراز طلب كنيد كه بصورت مستقيم مسول فرهنگسراهاي شيراز است.

**بي پاسخ گذاشتن سوال
در پي تماس خبرنگار ايرنا با عليرضا احمدي رئيس اداره فرهنگي و هنري سازمان فرهنگي شهرداري شيراز، او حاضر به پاسخ دادن به سوالات در زمينه هاي مر بوط نشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار