یک عضو خانه نخبگان و صاحبنظر مدیریت شهری از تهیه سند چشم انداز کلانشهر کرمانشاه با هدف تحقق «مدیریت شهری پویا با نگاه متفاوت، استفاده از ظرفیت های بومی، تبدیل منابع انسانی به سرمایه انسانی، تحویل بستر زندگی به نسل آینده و ایجاد شهری قابل زندگی برای همه اقوام» خبر داد.
کد خبر: ۹۸۹۴۱۹
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۰ 28 August 2021

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا «مظفر کماندار» از تهیه یک برنامه مدون و علمی برای ارتقای چشمگیر جایگاه شهر کرمانشاه در افق ۱۴۲۴ خبر داد و گفت: با بررسی آمار و ارقام موجود در اسناد بالادستی و تطبیق با وضعیت موجود کرمانشاه، راهکارهای اجرایی و برنامه های مناسبی در حوزه های «چگونگی تامین منابع و درآمدهای پایدار، دیپلماسی شهری، نیروی انسانی توانمند وکارآمد، فرایند عدالت محور شایسته سالاری، نخبه پروری، چگونگی به کارگیری مدیران ونقش زنان وجوانان، ایجاد زیر ساخت توسعه شهر هوشمند، تعامل و مشارکت با نهادهای مردم نهاد، شفافیت مالی و تصمیم گیری، حقوق شهروندی و ارتقای تاب آوری» تهیه و تدوین کرده ایم.

کماندار که ۱۲ جلد کتاب در حوزه تخصصی مهندسی عمران تالیف کرده است، اظهار کرد: به درخواست برخی اعضای شورای شهر کرمانشاه این برنامه مدون را در اختیار پارلمان شهری کلانشهر کرمانشاه خواهم گذاشت.

این دکترای مهندسی عمران (گرایش مدیریت ساخت) به مطالعات علمی و نظریات جهانی توسعه شهری که مبنای مطالعه او برای تهیه چشم انداز شهر کرمانشاه بوده، اشاره کرد و گفت: اگر یک دیدگاه ساختارمند، علمی و کارشناسی بر شهرداری کرمانشاه حاکم شود، ارتقای شاخص های توسعه در این کلانشهر و افزایش رضایتمندی مردم قابل تحقق و شدنی است.

او در ادامه با اشاره به توسعه ارتباطات و فناوری و مفهوم دهکده جهانی گفت: در عرصه مدیریت شهری نیز مرکززدایی از قدرت دولتی به سود مدیریت شهری و گذر از الگوی سنتی حکومت شهری به حکمروایی خوب شهری دو شاخص مهم برای جهانی شدن شهرها است؛ این روند ضمن تحقق رویکرد مشارکتی با کاهش فساد دولتی و افزایش نظارت عمومی همراه بوده و رقابت پذیری شهرها را افزایش می دهد.

کماندار گفت: تمرکززدایی به معنی واگذاری مسوولیت ها و اختیارات به نهادهای محلی، گامی مهم در اصلاح نظام شهرداری محسوب شده و می تواند چالش های پیش روی مدیریت شهری را به گونه چشمگیری کاهش دهد.

به گفته او، هرچند شاخص های کمی و اقتصادی نقش مهمی در رتبه بندی شهرهای جهانی دارد اما در مطالعات گوناگون علاوه بر فعالیت اقتصادی، معیارهایی چون میزبانی همایش ها وگردهمایی های فرهنگی، مذهبی و مناسبتی، سیاسی، اجتماعی، علمی، ورزشی و اقتصادی، میزان پیوستگی اجتماعی ساکنان شهرها با خارج از سرزمین مادری به کمک اینترنت و پذیرایی از گردشگران در تعیین سطح ملی و جهانی بودن شهرها هم مهم است و در مجموع، شهرهای جهانی با سه شاخص جهانی شدن اقتصاد، جهانی شدن سیاست و جهانی شدن جامعه ارزیابی می شوند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار