رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان ارسنجان فارس گفت: برداشت میوه بنه این شهرستان برای مصرف خانوار و فروش تا قبل از آغاز زمان برداشت آن یعنی ابتدای مهرماه امسال ممنوع و غیر قانونی است.
کد خبر: ۹۸۸۵۷۸
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۱ 25 August 2021

تابناک فارس به نقل از ایرنا:  حسن خسروانیان افزود: کسانی که قصد برداشت بنه برای فروش دارند باید قبل از آغاز زمان برداشت نسبت به دریافت مجوزهای لازم از اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان ارسنجان اقدام کنند.
وی ادامه داد: رعایت زمان برداشت از تخریب منابع با ارزش طبیعی از جمله جنگل‌ها و مناطق رویشی پسته وحشی (بنه) جلوگیری خواهد شد و این منابع مجددا امکان احیا پیدا خواهند کرد.
او اظهار داشت: دلایل مختلف از جمله چرای دام، آتش سوزی، تغییر کاربری زمین، بهره‌برداری نامناسب از محصولات جانبی، عوامل ژنتیکی و محیطی و عوامل انسانی، جنگل‌های پسته وحشی (بنه کوهی) را در معرض تخریب شدید قرار داده که نیاز به اقدامات مدیریتی و هدفمند برای جلوگیری و کاهش تخریب این مناطق است.
رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان ارسنجان، سطح جنگل‌های بنه این شهرستان را حدود ۸۰ هزار هکتار برشمرد و افزود: یکی از اقدامات مدیریتی در این زمینه، تعیین زمان مطلوب بهره‌برداری از مناطق و محصولات جنگلی است که به دلیل نزدیک شدن به فصل برداشت درختان بنه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
خسروانیان گفت: طبیعت و محیط زیست، موهبتی خدادادی است و تداوم حیات به آن وابسته است و در این میان، جنگل‌ها اکوسیستم‌های طبیعی بی نظیری هستند که از تنوع بالای گونه‌های گیاهی و جانوری برخوردارند.
وی ادامه داد: جنگل‌ها و اکوسیستم‌های طبیعی در حفظ حیات وحش، جلوگیری از فرسایش خاک، افزایش تنوع زیستی و تلطیف آب و هوا نقش دارند.
او افزود: توجه به رعایت نکات فنی هنگام استفاده از طبیعت از سوی دوستداران طبیعت می‌تواند از آتش سوزی منابع در سطح اراضی ملی شهرستان جلوگیری کرده تا شاهد آتش سوزی ها و تخریب منابع طبیعی نباشیم.
خسروانیان اضافه کرد: شکستن شاخه و زدن چوب به سر شاخه‌های درختان برای برداشت بنه که موجب آسیب درختان می‌شود ممنوع است و چنانچه شهروندان با موارد تخلف‌های اینچنینی برخورد کردند مراتب را به اداره منابع طبیعی اعلام کنند.

بنه از دانه های روغنی است که مصرف خوراکی دارد و از مغز آن می توان در شیرینی سازی نیز استفاده کرد.

شهرستان ارسنجان در فاصله ۱۲۵ کیلومتری شمال شیراز قرار دارد.

برچسب ها: برداشت ، بنه ، ارسنجان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار