مدیرآب و خاک جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: از محل اعتبارات تخصیصی سال گذشته ۲۲۰۰ هکتار از اراضی استان به سیستم های آبیاری نوین مجهز و به بهره برداری رسید و ۳۵۰۰ هکتار نیز برای تجهیز مزارع استان به سامانه های نوین آبیاری در دست اجراست.
کد خبر: ۹۸۸۳۵۸
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۷ 24 August 2021

 

به گزارش تابناک مرکزی،مهندس کوهدانی با بیان اینکه اعتبار تخصیصی سال گذشته بالغ بر ۴۸۰ میلیارد ریال بوده است افزود:طرح مذکور شامل سامانه‌های آبیاری کم‌فشار و تحت فشار است که باعث افزایش راندمان بهره‌وری آب، افزایش تولید در واحد سطح و صرفه‌جویی آب به میزان ۴۵۰۰ متر مکعب به ازای اجرای هر هکتار می باشد.
وی اظهار داشت: اجرای ۵۰۰۰۰ هکتار از سطح اجرا شده از سال ۸۲ به بعد است و در مجموع با تجهیز مزارع استان به سامانه های آبیاری نوین ، صرفه‌جویی سالانه به میزان ۳۱۵ میلیون متر مکعب آب در منابع آبی استان را دارد که امید است با گسترش هر چه بیشتر اراضی کشاورزی به اینگونه سیستم ها بتوان تا حدی کسری مخازن و آبخوانها را جبران کرد.
مدیرآب و خاک جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: در سال‌های اخیر تبدیل روش‌های آبیاری سنتی به روش‌های آبیاری نوین در کشور ما به ویژه دراستان مرکزی مورد توجه قرار گرفته است و اجرای این سامانه‌ها علاوه بر افزایش راندمان بخش کشاورزی و محصول می‌تواند باعث استفاده بهینه از منابع آبی شده است به نحوی که راندمان آبیاری از ۳۸ درصد به ۴۴ درصد و شاخص بهره وری آب از ۸۹۰ گرم تولید ماده خشک به ازاء مصرف هر مترمکعب آب به ۱۲۱۰ گرم افزایش یافته است.
وی همچنین با اشاره به اجرای طرح بازسازی و نوسازی قنوات استان مرکزی به میزان ۲۰ کیلومتر از محل اعتبارات سال مالی گذشته گفت: استان مرکزی با دارا بودن ۲۳۸۷ رشته قنات فعال و دایر جزء ۵ استان برتر کشور در این خصوص می باشد بگونه ای که حدود ۱۴ درصد از اراضی آبی زار کشور از این منابع با ارزش آبی مشروب می شوند.
وی ادامه داد: با توجه به خشکسالی بی سابقه سال گذشته و رایزنی انجام پذیرفته پیش بینی می شود در سالجاری تخصیص اعتبارات به صورت ویژه برای احیاء و مرمت قنوات استان ابلاغ شود تا بتوان نسبت به حفظ و نگهداری از این سازه آبی با ارزش اقدام کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار