جرایم دیرکرد تسهیلات پرداختی به کشاورزان آسیب دیده از حوادث غیر مترقبه و خشکسالی، بخشوده و امهال می‌شود.
کد خبر: ۹۸۵۳۸۳
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۸ 11 August 2021

تابناک فارس به نقل از صدا و سیما: مدیر شعب بانک کشاورزی در استان فارس گفت: این برنامه در اجرای بند «ز» تبصره ۲ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ عملیاتی می‌شود و براساس آن جرایم دیرکرد تسهیلات پرداختی همه بانک‌های استان به کشاورزان آسیب دیده از حوادث غیرمترقبه و خشکسالی، در صورت برخورداری از شرایط تعریف شده بخشوده و امهال می‌شود.

محمد حسن رزاق منش با بیان اینکه مبلغ اعتبار پیش بینی شده برای اجرای این طرح بیش از ۱۴۷ میلیارد ریال است، اظهارداشت: این اعتبار تنها در راستای بخشودگی و امهال جرایم دیرکرد آن دسته از تسهیلات بخش کشاورزی استان مورد استفاده قرار می‌گیرد که از سال ۱۳۹۴ به بعد پرداخت شده اند.

وی گفت: براساس این طرح، کشاورزانی که از سال ۱۳۹۴ به بعد تسهیلات دریافت کرده اند و به علت خشکسالی و حوادث غیرمترقبه دچار آسیب و خسارت شده اند، در صورت تصویب کارگروه شهرستان خسارت دیدگی آن‌ها را تایید کند و کشاورزان خسارت دیده را به بانک‌های عامل معرفی کنند جرایم دیرکرد آن‌ها قابل بخشش است.

مدیر شعب بانک کشاورزی در استان فارس با بیان اینکه اجرای این طرح برای کشاورزان در همه شهرستان‌های استان فارس امکانپذیر است، گفت: در این طرح تسهیلات بخش بازرگانی و ضمانت نامه‌های بانکی شامل این بخشودگی نمی‌شود.

رزاق منش به اعمال بخشودگی دیرکرد و امهال برای تسهیلات دریافت شده در زمینه‌های دامد اری، مرغداری، عشایر، کارگاه‌ها و واحد‌های صنایع تبدیلی و تکمیلی، زراعت و باغداری اشاره و خاطرنشان کرد: کشاورزانی که مشمول این طرح می‌شوند علاوه بر بخشود گی جرایم د یرکرد، مانده بدهی شان نیز حداکثر به مدت یک سال امهال می‌شود.

وی گفت: چنانچه گیرنده تسهیلات بتواند معرفی نامه مراجع ذی صلاح را برای بخشودگی دریافت کند ۶ د رصد جریمه دیرکرد تسهیلات از حساب وی برداشته خواهد شد.

مدیر شعب بانک کشاورزی در استان فارس در پاسخ به اینکه آیا در نظر گرفتن تنها ۱۴ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان برای بخشودگی جرایم تسهیلات کشاورزان در استانی به پهناوری فارس می‌تواند پاسخگوی نیاز‌های موجود باشد یا خیر گفت: واقعیت این است که این میزان اعتبار نمی‌تواند پاسخگوی نیاز‌های موجود باشد، چرا که بالغ بر ۱۰ برابر این مبلغ فقط برای پوشش تسهیلات پرداخت شده توسط بانک کشاورزی مورد نیاز است، حالا تصور کنید که دیگر بانک‌های استان هم تسهیلات قابل توجهی را در بخش کشاورزی پرداخت کرده اند.

رزاق منش در پاسخ به اینکه آیا با این شرایط و کمبود اعتباری که وجود دارد، اعتبار موجود به صورت مساوی بین بانک‌ها تقسیم می‌شود یا راهکار دیگری در پیش می‌گیرید، ابرازداشت: در وهله اول کشاورز خسارت دیده حتماً باید با در دست داشتن معرفی نامه به شعبه پرداخت کننده تسهیلات مراجعه کند تا مشخص شود شرایط برخورداری از این طرح را دارد، پس از آن نیز باید برای دریافت معرفی نامه به کارگروه مربوطه (اداره جهاد شهرستان) مراجعه کند که معمولاً برخی از کشاورزان عملاً این موضوع را پیگیری نمی‌کنند.

وی یکی از اولویت‌های برخورداری از مزایای این طرح را افراد‌ی دانست که بخواهند بدهی خود را بصورت نقد‌ی تسویه کنند.

به گفته رزاق منش، علاوه براین تسهیلات گیرندگانی که تاکنون از سایر حمایت‌های مشابه دولتی مانند مزایای بند «خ» ماده ۳۳ قانون برنامه ششم توسعه، مفاد ماده ۲ آیین نامه اجرایی تبصره ۳۵ قانون اصلاح قانون بودجه سال ۱۳۹۵ کل کشور، بند «و» تبصره ۱۶ قانون بودجه سال ۱۳۹۶، بند «ط» تبصره ۱۶ قانون بودجه سال ۱۳۹۵ و بند «ل» تبصره ۱۶ قانون بودجه سال ۱۳۹۸ بهره مند نشده اند نیز می‌توانند از این موقعیت استفاده کنند.

برچسب ها: بخشودگی ، جرایم ، کشاورزان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار