حجت‌الاسلام‌ سید مختار موسوی خرم با اشاره به وظایف مسئولان در راستای رفع مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم، اظهار کرد: اگر مسئولان برای حل مشکلات اقتصادی و معیشتی به راهبردها و راهکارهای رهبر معظم انقلاب عمل کنند، قطعاً از بحران عبور خواهیم کرد.
کد خبر: ۹۵۱۵۲۸
تاریخ انتشار: ۰۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۶ 28 March 2021

تابناک فارس به نقل از حوزه:حجت‌الاسلام‌ سید مختار موسوی خرم با اشاره به وظایف مسئولان در راستای رفع مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم، اظهار کرد: اگر مسئولان برای حل مشکلات اقتصادی و معیشتی به راهبردها و راهکارهای رهبر معظم انقلاب عمل کنند، قطعاً از بحران عبور خواهیم کرد.

وی در ادامه به راهکارهای مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم از دیدگاه مقام معظم رهبری پرداخت و اضافه کرد: قطع اتکای بودجه کشور به نفت یکی از راهکارهایی است که رهبر معظم انقلاب به آن اشاره داشته‌اند؛ دشمنان از ابزار تحریم نفتی به‌منظور تضعیف بنیان‌های اقتصادی کشور استفاده می‌کنند، همچنین اگر مجلس انقلابی و دولت فعلی و آینده بتواند برنامه‌ای مدون برای قطع اتکا بودجه کشور به نفت داشته باشد، قطعاً در این عرصه نیز موفق خواهیم شد.

امام‌جمعه لارستان عنوان کرد: تحریم یک لطف الهی بود که در سایه آن بسیاری از ظرفیت‌های بالقوه کشور به فعلیت رسید، ازاین‌رو باید همه مردم را تشویق به خرید کالاهای داخلی کرد و همچنین صنعتگران را نیز تشویق به تولید کالای رقابتی باقیمت مناسب کنیم.

وی در خصوص پرداخت مالیت نیز خاطرنشان کرد: قشر ضعیفی از جامعه مانند کارمند و یا کاسب پیش از آنکه حقوق دریافت کنند، مالیات خود را پرداخت می‌کنند، اما افرادی که دریافتی‌های کلانی دارند و تحت هیچ ضابطه‌ای نیز قرار ندارند، به هیچ‌کس حسابی پس نمی‌دهند، پرداخت مالیات یکی از راهکارهایی است که طبق فرمایش رهبر معظم انقلاب می‌توان با تنظیم قوانین لازم می‌تواند راهکاری برای حل مشکلات کشور باشد.

حجت‌الاسلام‌ موسوی خرم، ارتقای بهره‌وری را یکی دیگر از راهکارهای حل مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم دانست و افزود: شخصی که در مباحث کلان تولیدی ورود دارد باید سعی کند تا هزینه‌های جانبی تولید را پایین بیاورد و کالایی باکیفیت بهتر و قیمت مناسب در اختیار مردم قرار دهد.

وی بابیان اینکه استفاده حداکثری از ظرفیت‌های داخلی و جغرافیایی یکی دیگر از راهکارهای حل مشکلات معیشتی از دیدگاه مقام معظم رهبری است، گفت: کشور ایران در یک منطقه حساس قرارداد که می‌تواند از این ظرفیت استفاده کند، چراکه در شمال و جنوب کشور دریا وجود دارد، استفاده از ظرفیت‌های کشورهای همسایه، وجود خطوط ریلی و هوایی از دیگر ظرفیت‌های کشور است که باید از آنان استفاده کرد.

امام‌جمعه لارستان، مصرف تولیدات داخلی توسط مردم را یکی دیگر از تأکیدات رهبر معظم انقلاب در حل مشکلات معیشتی و اقتصادی دانست و یادآور شد: نقش رسانه‌ها در این بخش بسیار بااهمیت است، لذا باید مصرف تولیدات داخلی فرهنگ‌سازی شود.

وی ابراز کرد: اجتناب از اسراف، تضییع مال و هدر رفت منابع عمومی نیز باید برای برطرف شدن مشکلات معیشتی مردم موردتوجه قرار گیرد، کشور یک مدیریت پرهزینه است، هنگامی وسعت ایجاد می‌شود مسئولان بریز و به پاش راه می‌اندازند، هنگامی سختی در کشور باشد مسئولان یک مدیریت انقباضی را در دستور کار قرار می‌دهند، نباید آن‌گونه رفتار بریز و به پاش داشته باشیم نه مدیریت انقباضی، بلکه باید به سمتی برویم که این هزینه‌های مدیریتی را کم کنیم.

حجت‌الاسلام‌ موسوی خرم، توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان را مورد توجه قرارداد و بیان کرد: اگر به این شرکت‌ها توجه شود که جوانان بسیاری نیز در آن مشغول هستند هم اشتغال‌های بسیاری را خواهیم داشت که بسیار ارزشمند است، از جهت دیگر امیدآفرینی برای نخبگان صورت می‌گیرد تا در کشور بمانند، از سوی دیگر بسیاری از محصولاتی که در تحریم هستیم را می‌توانیم تولید کنیم، آیا نهادها و مراکزی مانند وزارت دفاع که موتور موشک ماهواره‌بر را تولید کردند نمی‌توانند در دیگر عرصه‌ها همچون آن بدرخشند، بنابراین باید به این شرکت‌ها توجه شود.

وی، قاچاق کالا را یک آسیب برای تولید داخل و شرکت‌های دانش‌بنیان دانست و خاطرنشان کرد: باید با قاچاق مبارزه جدی صورت گیرد همچنین بدحسابی‌های بانکی نیز باید موردتوجه قرار گیرد، قاچاق یک معضل است که با کانتینر و کشتی صورت می‌گیرد، خودروهای بسیار گران‌قیمت اکنون قاچاق می‌شود باید جلو این‌ها را گرفت.

امام‌جمعه لارستان تصریح کرد: برخی وام‌هایی را گرفته‌اند تا با آن شرکت تولیدی راه‌اندازی کنند اما در بخش ساخت‌وساز مشغول شده‌اند، یا در دیگر کشورها سرمایه‌گذاری کرده‌اند، همچنان باید در برابر افرادی که وام گرفته‌اند و شرکت تولیدی راه‌اندازی کرده‌اند ولی دچار مشکل شده‌اند با واقع‌نگری برخورد کرد، در دین ما با افرادی که ورشکست شده‌اند گفته‌شده که باید فرصت داد، اما افرادی که به‌ناحق وام گرفته‌اند باید با آنان برخورد کرد.

وی همچنین با اشاره به لزوم استفاده از موارد تسکینی اقتصادی در جامعه مطرح کرد: علاوه بر حل مشکلات ریشه‌ای اقتصادی مردم یک سری راه‌حل‌های تسکینی اقتصادی نیز وجود دارد که بخشی از آن را در ایام کرونا در قالب توزیع بسته‌های معیشتی و بخشودگی‌ها مشاهده کردیم.

حجت‌الاسلام‌ موسوی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در خصوص اینکه عدالت را بستر توسعه قرار دهیم، بیان کرد: اگر به عدالت، اخلاق و معنویت توجه نشود موجب رانت‌خواری و بی‌تقوایی در عرصه اقتصادی زیاد می‌شود، عدم توجه به عدالت، اخلاق و معنویت موجب رانت‌خواری، بی‌تقوایی و فساد در بخش اقتصادی خواهد بود.

وی در پایان گفت: در راستای حل مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم باید توجه به موانعی داشت که در مسیر تولید وجود دارد این موانع ازجمله اداری، بانکی صدور مجوزات، و اعطا امتیازات و انشعاباتی است که داده می‌شود، همچنین باید موانع را برطرف کرد و باید از صنایع پشتیبانی کرد تا با امیدواری بیشتری مسیر ادامه یابد.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار