فرمانده انتظامی شهرستان کرمانشاه وضعیت وقوع جرم در این شهر را بهتر از میانگین کشوری دانست و گفت: گرچه کلان‌شهر کرمانشاه نهمین شهر پرجمعیت کشور است، اما میزان وقوع جرم در آن پایین‌تر از میانگین کشوری است و رتبه این کلان‌شهر در بیشتر جرایم پایین‌تر از رتبه پانزدهم قرار دارد.
کد خبر: ۹۷۹۶۸۶
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۲ 19 July 2021

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا تصور عمومی در کشور و از جمله استان کرمانشاه این است که میزان وقوع جرم افزایش یافته و همین تصور با انتشار هر روزه تصاویر و فیلم‌های جرایم خشن و خطرناک در فضای مجازی، منجر به کاهش احساس امنیت در جامعه شده است.

البته آمار‌های پلیس هم از رشد وقوع جرم حکایت دارد، اما طبق همین آمارها، وضعیت امنیت کلانشهر کرمانشاه در مجموع، از بیشتر شهر‌های کشور بهتر است و این کلانشهر در بیشتر شاخص‌های امنیتی در نیمه دوم جدول کشور و پایین‌تر از رتبه پانزدهم قرار دارد.

این در حالی است که کلانشهر یک میلیون و ۸۰ هزار نفری کرمانشاه در مهمترین شاخص‌های اقتصادی و اجتماعی از جمله بیکاری، تورم، اعتیاد و طلاق در رتبه‌های اول تا پنجم کشور قرار دارد؛ شاخص‌هایی که به گفته جرم شناسان از مهمترین دلایل وقوع جرم هستند.

وضعیت آماری وقوع جرم در کرمانشاه

فرمانده انتظامی شهرستان کرمانشاه روز دوشنبه به مناسبت سالروز تاسیس نیروی انتظامی با حضور در دفتر خبرگزاری ایرنا کرمانشاه در این باره گفت: از ابتدای امسال تا ۲۳ تیر ماه نسبت به مدت مشابه سال گذشته، مجموع سرقت‌ها در شهرستان کرمانشاه ۶ درصد و البته میزان کشف جرم ۲۰ درصد افزایش یافته است.

سرهنگ «علیرضا دلیری» با اشاره به موفقیت‌های نیروی انتظامی شهرستان کرمانشاه در کشف جرم، افزود: در بیشتر جرایم ضربه‌های بسیار خوبی بویژه در چند ماه گذشته به باند‌های مجرم و شبکه‌های وقوع جرم وارد کرده‌ایم که به‌عنوان نمونه در تیرماه امسال شاهد رشد ۴۵ درصدی در کشف جرم بوده‌ایم.

میزان وقوع جرم در کلانشهر کرمانشاه پایین‌تر از میانگین کشوری است

او درعین‌حال گفت: به دلیل ملاحظات و مصالح امنیتی و عمومی که درباره اطلاع‌رسانی خدمات و دستاورد‌های نیروی انتظامی وجود دارد، معمولاً بسیاری از موفقیت‌های ناجا جنبه رسانه‌ای پیدا نمی‌کند وگرنه بسیاری از ضربه‌های بزرگ به باند‌های تبهکار و بزهکار در همین چند ماهه اخیر در کرمانشاه صورت گرفته و رشد کشفیات هم موید آن است.

به‌گفته فرمانده انتظامی شهرستان کرمانشاه، بیشتر جرایم در چهار ماه سپری شده از سال جاری نسبت‌به مدت مشابه سال گذشته روند افزایشی داشته است، اما سرعت رشد جرایم در این کلان‌شهر به نسبت میانگین کشوری پایین‌تر است هرچند وقوع جرم به هر اندازه که باشد، از نظر ما مطلوب نیست و همواره در تلاشیم که از میزان وقوع جرایم کاسته و بر میزان کشفیات جرم بیفزاییم.

ریشه بیشتر جرایم کرمانشاه اینجاست

سرهنگ دلیری دراین‌باره توضیح داد که میزان وقوع جرم رابطه مستقیمی با مسائل اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی دارد؛ به‌عنوان نمونه در حوزه اقتصادی، استان کرمانشاه در نرخ بیکاری، میزان تورم و موانع کسب‌وکار شرایط مساعدی در بین استان‌های کشور ندارد و همواره در بین چند استان مشکل‌دار قرار داشته است.

او افزود: در حوزه اجتماعی هم مشکلات متعددی از جمله اعتیاد، طلاق، حاشیه‌نشینی، کودکان کار و بی‌سرپرست و سایر موارد گریبان‌گیر کرمانشاه شده و از این نظر هم در بین چند استان پرمشکل کشور قرار داریم؛ هم‌اکنون ظرفیت کمپ‌های ماده ۱۶ کرمانشاه در بهترین حالت حدود ۴۵۰ نفر است درحالی‌که ما خیلی بیشتر از این ظرفیت، معتاد رها شده در سطح خیابان‌ها داریم.

میزان وقوع جرم در کلانشهر کرمانشاه پایین‌تر از میانگین کشوری است

به گفته سرهنگ دلیری، بخش عمده‌ای از سرقت‌های خُرد و حتی بخشی از سرقت‌های مهم را همین معتادان خیابانی و کارتن‌خواب‌ها رقم می‌زنند.

آن‌چنان‌که او بیان کرد بسیاری از سارقان دستگیر شده که اقدام به سرقت سیم و کابل برق، سرقت از منزل یا خودرو کرده‌اند، معتاد غیرخیابانی هستند و به مصرف شیشه و هروئین اعتیاد دارند و در واقع اعتیاد به مواد مخدر در تقریباً همه سارقان قابل کتمان نیست.

فرماندهی انتظامی شهرستان کرمانشاه اضافه کرد: از سوی دیگر مشکلات فرهنگی متعددی در کرمانشاه وجود دارد، اما ده‌ها دستگاه و اداره فرهنگی با وجود بودجه‌های کلان، خروجی مناسبی در بهبود وضع فرهنگی نداشته‌اند.

یکی دیگر از دلایل افزایش میزان جرم بویژه سرقت در کل کشور و از جمله استان کرمانشاه، تغییر برخی قوانین و کاهش مجازات سرقت‌های خُرد بوده است که تاثیر بسیار منفی بدنبال داشته و به شدت نیازمند اصلاح از طرف نمایندگان مجلس شورای اسلامی است.

سرهنگ دلیری گفت: این‌که با وجود این وضعیت، میزان وقوع جرم در کلان‌شهر کرمانشاه پایین‌تر از میانگین کشوری است، نشان‌دهنده یک شرایط به نسبت مثبت است و امیدوارم با تلاش همه نهاد‌ها و مسئولان مربوطه شاهد ارتقای روزافزون امنیت و احساس آن در کرمانشاه باشیم.

مردم از همه مسئولان پاسخ بخواهند

فرمانده انتظامی شهرستان کرمانشاه با اشاره به سابقه بیش از ۲۵ سال خدمت خود در نیروی انتظامی عنوان کرد: نگاه ما از همان ابتدا این بوده که برای مردم ایران خدمت می‌کنیم و با اطمینان می‌گویم که قصور و کم‌فروشی در ارائه خدمت به مردم نکرده‌ایم، زیرا معتقدیم که در فردای قیامت باید پاسخ‌گوی لحظه به لحظه رفتار خود باشیم.

او از همشهریان کرمانشاهی خواست که از همه دستگاه‌های مسئول در زمینه تولید، تأمین و حفظ امنیت مطالبه‌گری کنند؛ همچنان که مردم حق دارند و باید از پلیس پاسخ بخواهند، معتقدم که حدود ۳۲ دستگاه مسئول دیگر در زمینه تولید و حفظ امنیت هم باید به مردم پاسخ دهند که در اجرای وظایف قانونی خود چه کرده‌اند.

میزان وقوع جرم در کلانشهر کرمانشاه پایین‌تر از میانگین کشوری است

سرهنگ دلیری با بیان این‌که پلیس ویترین امنیت جامعه است و مردم از آن توقع دارند، اظهار کرد: بهترین افتخار هم برای نیروی انتظامی همین است که شهروندان در زمان نگرانی، استیصال و احساس ناامنی بلافاصله به یاد پلیس می‌افتند و از آن طلب کمک می‌کند و ما می‌کوشیم که این اطمینان و درخواست نیاز ملت را با جان و دل پاسخ دهیم.

او تاکید کرد که با وجود موانع و مشکلات متعددی که در بحث مالی، تجهیزات و پرسنل داریم، اما با تمام توان تلاش می‌کنیم که کیفیت ارائه خدمت به مردم را بالاتر ببریم و امیدوارم مردم هم در این مسیر ما را حمایت کنند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار