حجت الاسلام دست داده گفت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و مشارکت فعالانه مردم در صحنه های مختلف انتخابات، شاهد حضور گسترده آنان هستیم که خود تصمیم گیرندگان اصلی سرنوشت خود محسوب می شوند و تحمیلی از طرف دولت بر ملت وجود ندارد.
کد خبر: ۹۶۹۳۶۹
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۳ 07 June 2021

تابناک فارس هب نقل از شبستان: حجت الاسلام «زین العابدین دست داده»  گفت: تجربه تاریخ جوامع توسعه یافته سیاسی نشان می دهد، فرهنگ سیاسی مشارکتی دارای خصیصه هایی چون فرد باوری، قرار دادگرایی و نظارت پذیری قدرت است.

 

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: این مهم از قدرت بیشتری در کارآمدی توسعه سیاسی و افزایش ظرفیت ها و قابلیت های نظام سیاسی برخوردار است.

 

وی بیان کرد: در واقع نخبگان جوامع توسعه یافته تلاش می کنند شرایطی فراهم شود تا یکایک شهروندان با برخورداری از قانون و بدون توجه به رنگ، نژاد و زبان و قوم و قبیله به رقابت برخیزند و به منظور تأمین منافع ملی سازمان یافته وارد عمل شوند.

 

به گفته حجت الاسلام دست داده این شیوه تفکر و برخورد به مسائل سیاسی، درست در برابر اندیشه های نخبگانی قرار می گیرد که برای مردم و سازمان های تجمع آرا حق و حقوقی قائل نیستند و بر این باورند که فقط آنان مجاز به تصمیم گیری بوده و مردم بهتر است به فرمانبرداری و اجرای اوامر اکتفا کنند و اگر هم شرایط و امکاناتی جهت مشارکت مردم به وجود می آید، با دخل و تصرف شخصی در گزینش ها و انتصابات به منافع مردم بی اعتنا می کنند.

 

وی تصریح کرد: ظاهراْ ثواب و صواب تمامی مردم در نزد آنان است و هرکه به آنان پشت کند مستحق عذاب و عقاب خواهد بود در حالی که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و مشارکت فعالانه مردم در صحنه های مختلف انتخابات، شاهد حضور گسترده آنان هستیم که خود تصمیم گیرندگان اصلی سرنوشت خود محسوب می شوند و تحمیلی از طرف دولت بر ملت وجود ندارد.

 

این استاد حوزه و دانشگاه اظهار کرد: حال اگر بخواهیم مشارکت سیاسی را تعریف کنیم می توان این گونه بیان داشت که مشارکت سیاسی، فعالیت های ارادی و داوطلبانه ای است که از طریق آن اعضای یک جامعه در امور محله، شهر و روستای خود شرکت می کنند و به صورت مستقیم و غیرمستقیم در شکل دادن حیات اجتماعی و سیاسی سهیم می شوند.

 

وی ادامه داد: اگر بخواهیم برخی سطوح و مظاهر مشارکت سیاسی را نام ببریم آن موارد عبارتند از: خواندن یا شنیدن اخبار سیاسی و گوش دادن یا شرکت در مباحث سیاسی و مناصب حکومتی، تظاهرات و اعتراضات سیاسی، نام نویسی در احزاب، فعالیت برای جمع آوری آرا و ثبت نام رأی دهندگان، مقاله نویسی و سخنرانی کردن و رقابت برای تصدی مقام های حزبی و دولتی.

 

حجت الاسلام دست داده در پایان گفت: آن چه مسلم است این که فرهنگ سیاسی جامعه ما به میزان قابل توجهی نشأت گرفته از مذهب بوده و در بسیاری از موارد سمت گیری ها براساس اعتقادات دینی است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار