نائب رئیس اتحادیه صنف الکتریک شیراز در حال حاضر چراغ اضطراری در بازار شیراز کمیاب شده و بازار این کالا به هم ریخته و به دلیل اینکه عرضه و تقاضا همخوانی ندارد لحظه ای و ساعتی قیمت ها افزایش می یابد.
کد خبر: ۹۶۷۴۳۱
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۶ 29 May 2021

تابناک فارس بع نقل از ایرنا: امسال درهمین روزهایی که نفس گرم هوا برچهره مردم عرق نشانده بود، قطعی برق بر غصه افزایش دمای هوا در این کلانشهر بیش از پیش دمید.هر چند فرایند جوک سازی و لطیفه گویی از قطع برق قدری از بار رنج قطع برق را می کاهد اما این لبخند تلخ برای همیشه نمی تواند از غم و درد و رنج قطع برق بکاهد.

در همین روزها در اوج گرما، برق منزل رفت و چاره را در این یافتیم که برای خرید چراغ اضطراری (شارژی) عازم بازار شویم.غافل از اینکه خود فروشندگان کالاهای الکتریکی در خیابان قاآنی شیراز که محل تجمع فروشگاه های کالای الکتریکی هستند دچار برق رفتگی شده اند.

از چهارراه مشیر وارد خیابان قاآنی شدیم زیرا خودروهای شخصی اجازه عبور از دروازه کازرون به این خیابان را ندارند. از نخستین الکتریکی که سراغ چراغ اضطراری گرفتیم، گفت: نیم ساعت دیگر برایم از انبار، چراغ شارژی می آورند. ساعت حدود چهار عصر بود. طبق فرهنگ برخی کاسبان ارجمند و تجربه می دانستیم که نیم ساعت یعنی یک ساعت و نیم دیگر.

به چند الکتریکی دیگر سر زدیم. درهای بیشتر مغازه ها، همراه صاحبانشان خواب آمدن برق می دیدند و برخی فروشندگان حسرت مغازه های بدون در برقی را می خوردند. حتی یکی از آنان گفت قربان درهای قدیمی که هم امنیت بیشتری دارند و هم برق و هم بی‌برقی را بنده نیستند.

مغازه هایی که باز بودند و چراغ شارژی داشتند، ابتدا مقدمه ای درباره لزوم استفاده ازانرژی‌های جایگزین و بدگویی از گرما و مانند آن بر زبان می آوردند تا مشتری را همراه با گرما و بی برقی بپزند و سپس اصل مطلب را بگویند که این نوع چراغ ها گران شده است.سخن از گناوه و رسیدن چراغ شارژی از این شهرستان گرمسیری استان بوشهر هم چاشنی حرف ها می شد. جالب اینکه همه مغازه دارها یکی دو تا چراغ اضطراری بیشتر در مغازه نداشتد و باید از انبار می آوردند.

"‌همین حالا بخرید که لحظه به لحظه گران می شود."‌توصیه همه مغازه داران فروشنده کالای الکتریکی بود. تعداد لامپ های کارگذاشته شده در چراغ های اضطراری قیمت را بالاو پایین می کرد. زمان لامپ های ال ای دی LED گذشته بود و باید اس ام دی می خریدیم.

خریدیم اما نرخ ها نسبت به یک ماه پیش شاید سه برابر هم شده بود.از همان مغازه اولی که گفته بود نیم ساعت دیگر بیاید.یک ماشین شاسی بلند چینی با پیمودن مسیر خلاف، ۱۰ دانه چراغ اضطراری به فروشنده رساند.

کوچ روشنایی، غلبه سیاهی بر بازار

نائب رئیس اتحادیه صنف الکتریک شیراز گفت: در پی اعلام جدول زمانبندی قطعی برق،شهروندان شیرازی برای خرید چراغ اضطراری به فروشگاه های الکتریکی این شهر هجوم آورده و به همین دلیل بازار سیاه نیز شکل گرفته و این کالا کمیاب شده است.

روح الله پیروی راد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: قطع برق براساس برنامه زمانبندی در سطح شهر شیراز مشکلاتی را برای شهروندان ایجاد کرده که گوشه هایی از آن نیز در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی دست به دست می چرخد.

وی ادامه داد: از گرفتاری مردم در آسانسورها تا قطع اینترنت و ... ازجمله دردسرهایی است که برای مردم در پی قطع برق ایجاد شده است.

نائب رئیس اتحادیه صنف الکتریک شیراز با بیان اینکه در روزهای اخیر تقاضا برای خرید چراغ های اضطراری در سطح کلانشهر به شدت افزایش پیدا کرده است گفت: دانش ساخت چراغ های اضطراری داخلی نیست و شرکت های انگشت شماری نیز در ایران اقدام به مونتاژ این محصول می کنند و اغلب چراغ های موجود در بازار وارداتی است.

وی اظهار داشت: بازار سیاه برای فروش چراغ های اضطراری در شیراز شکل گرفته و قیمت این کالاها روزانه و ساعتی در حال افزایش است.

پیروی راد ادامه داد: از زمان قطعی برق زمانبندی شده در شیراز روزانه حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد قیمت چراغ اضطراری در شیراز افزایش پیدا کرده و احتمالا بزودی این کالا در بازار نایاب خواهد شد.

او اضافه کرد: پیش بینی واردات چراغ اضطراری باید از قبل انجام می شد که سیستم‌های برق اضطراری و روشنایی ،موتوربرق و ... تامین شود تا اینچنین بازار سیاه شکل نگیرد.

وی با بیان اینکه مردم در به در دنبال خرید چراغ اضطراری در شیراز هستند گفت: ظرف چند روز اخیر و از زمان اعلام جدول قطعی برق قیمت چراغ اضطراری در بازار شیراز حدود ۷۰ درصد گرانتر شده است.

نائب رئیس اتحادیه صنف الکتریک شیراز افزود: قبل از اعلام جدول زمانبندی قطعی برق در شیراز بطور متوسط قیمت هر چراغ اضطراری در بازار با توجه به نوع و جنس از ۷۰ تا ۳۰۰ هزار تومان بود که اکنون این قیمت ها حدود ۷۰ درصد گرانتر شده است.

وی اعلام کرد: در حال حاضر چراغ اضطراری در بازار شیراز کمیاب شده و بازار این کالا به هم ریخته و به دلیل اینکه عرضه و تقاضا همخوانی ندارد لحظه ای و ساعتی قیمت ها افزایش می یابد.

پیروی راد بیان کرد: باطری چراغ های اضطراری وارداتی است و از خارج از کشور وارد می شود.



اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار