دکتر محمد اسعدیان :طول مدت ایمنی زایی واکسن های کووید- ۱۹ مشخص نشده و از این رو توصیه می شود افراد واکسینه شده پروتکل های بهداشتی را بعد از تزریق واکسن نیز رعایت کنند.
کد خبر: ۹۶۴۶۰۴
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۶ 17 May 2021

تابناک فارس به نقل از روابط عمومی دانشکده علوم پزشکی لارستان دکتر محمد اسعدیان معاون غذا و دارو دانشکده با اشاره به اینکه تمام واکسن های موجود در بازار دارویی به طور قابل توجهی ریسک ابتلا به بیماری کرونا با عوارض شدید و جدی را کاهش می دهد، اظهار داشت: علی رغم لزوم انجام واکسیناسیون و تزریق واکسن برای گروههای هدف به ترتیب پرخطر به کم خطر، ریسک ابتلا به بیماری بعد از تزریق واکسن به صفر نمی رسد و ممکن است فرد واکسینه شده نیز بعد از تزریق واکسن دچار بیماری خفیف شده یا ناقل بیماری باشد.

وی افزود: طول مدت ایمنی زایی واکسن های کووید- ۱۹ مشخص نشده و از این رو توصیه می شود افراد واکسینه شده پروتکل های بهداشتی را بعد از تزریق واکسن نیز رعایت کنند.

معاون غذا و داروی دانشکده تصریح کرد: لازم به ذکر است ایمنی زایی واکسن ها چند هفته بعد از تزریق دوز اول آغاز و حدود ۲ تا ۳ هفته بعد از تزریق نوبت دوم واکسن کامل می شود، بنابراین مراقبت های فردی برای پیشگیری از ابتلا به بیماری کووید- ۱۹ بعد از دریافت واکسن نیز باید ادامه یابد.

وی تاکید کرد: برندهای تجاری واکسن کووید ۱۹ غیر قابل تعویض بوده و بعد از تزریق نوبت اول واکسن باید حتما از همان برند تجاری واکسن در نوبت دوم استفاده شود.

دکتر اسعدیان گفت: بر اساس پروتکل های تزریق واکسن، در افرادی که اخیراً دچار بیماری کرونا شده اند احتمال وجود آنتی بادی و ایمنی وجود دارد که لزوم واکسیناسیون را کاهش می دهد. از طرفی در صورت درمان پلاسماتراپی ، تب دار بودن و یا علائم بیماری انجام واکسیناسیون ممنوع است.

گفتنی است افراد با سابقه ابتلا به کویید ۱۹ ممکن است عوارض جانبی موضعی و سیستمیک بیشتری از جمله تب، لرز، میالژی، خستگی و … را بعد از دوز اول واکسن نسبت به افراد بدون سابقه ابتلا به کرونا تجربه نمایند

برچسب ها: واکسن ، تزریق واکسن
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار