پانزدهمین جشنواره تئاتر استانی «پسامهر» و سومین جشنواره تئاتر خیابانی شهروند جنوب کشور در فسا گشایش یافت.
کد خبر: ۹۵۷۷۷
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۴ 16 September 2015
تابناک فارس به نقل از مهر:این جشنواره سه شنبه شب با حضور هیئت داوران و به صحنه رفتن نمایش «فرشته ماهی ها در خاک» با موضوع ۱۷۵ شهید غواص در کنار آرامگاه شهدای گمنام شهر فسا آغاز شد.

 


پسامهر موجب مانایی و جاودانگی تئاتر فارس

در ابتدای این مراسم هادی مرزبان، پرستو گلستانی، محسن سراجی و سلمان فرخنده در مقام هیئت داوران این دوره از جشنواره قرار دارند، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس وجود جشنواره تئاتر پسامهر را موجب مانایی و جوادانگی این هنر در استان فارس دانست و گفت: گرچه در سراسر ایران دچار جشنواره زدگی مزمنی هستیم اما این جشنواره فرصتی دائمی برای ظهور استعدادهای هنری در قالب تئاتر ساده و صمیمی است.

بهزاد مریدی که در حضور فرماندار، شهردار و اعضای شورای شهر فسا سخن می گفت، بیان کرد: از آنجا که جشنواره ها در ابتدای راه به نوعی در مسیر تکرار قرار گرفته اند این معضل در همه حوزه های رسوخ یافته و تمامی ذهن ما بر مبنای جشنواره ها شکل می گیرد.

وی جشنواره ها را به مسابقه های دائمی تشبیه کرد و گفت: هنرمندان نیز در این مسیر به نوعی پرورش یافته اند که کمتر اهتمامی به تمرین در طول سال دارند. بدین خاطر، هنرمندان ما فقط برای جشنواره ها کار می کنند و این گونه است که یک هنرمند در چندین جشنواره شرکت می کند.

مریدی خواستار حضور دائمی هنرمندان در ارائه و تولید اثر شد و افزود: باید شیوه هنرمندان به نحوی باشد که حداقل سالی یکبار در جشنواره ها شرکت کنند.

تاکید بر آموزش و پژوهش هنر در شهرستانها

مدیرکل ارشاد فارس عدم تاکید بر آموزش و پژوهش را از مشکلات حوزه هنر در کشور عنوان و بیان کرد: باید به سویی روانه شویم که حوزه آموزش و پژوهش هنر به صورت علمی دنبال شود.

وی با تاکید بر برگزاری کارگاه های علمی در شهرستانها، ادامه داد: اگر بتوانیم به مدت یکسال در بخش آموزشی فعالیت کنیم قول می دهم بودجه مستقیمی به هر یک از این بخش ها اختصاص یابد.

مریدی با بیان اینکه به فعالیت «ورک شاپ»ها در هر حوزه ای اعتقاد جدی و راسخ دارد، افزود: بستر اصلی پیشرفت هنر در این حوزه است.

وی نشاط اجتماعی را نیز مورد اشاره قرار داد و گفت: کند و کاو به واسطه هنر می تواند چالش های پیشروی نشاط اجتماعی را آشکار سازد. زیرا به فضای نشاط در جامعه نیازمندیم.

یکی از راه های گسترش نشاط اجتماعی نیز اهتمام به جشنواره «پسامهر» است که جایگاه خود را یافته و امروز همه نهادها از جمله شهرداری، شورای شهر و فرمانداری فسا برای موفقیت آن تلاش می کنند. از آنجا که در سراسر دنیا بخش بزرگی از فعالیت های فرهنگی به شهرداری ها محول شده در کشور ما نیز باید این چنین باشد. اگر توسعه می خواهیم با حضور نهادهای فرهنگی این مسیر هموار می شود.

کم کاری انجمن های ادبی و هنری پیگیری شود

مدیرکل ارشاد فارس در ادامه دیدارهای خود با اهالی فرهنگ و هنر شهرستانهای فارس، دیداری با هنرمندان، اصحاب رسانه، انجمن های ادبی و هنری داشت که در خصوص فعالیت های انجمنهای یادشده، اشاره کرد: چنانچه در انجمن هنرهای تجسمی فسا نحوه کار به درستی دنبال نمی شود در صورت کم کاری باید هیئت مدیره انجمن مورد پرسش قرار گیرد.

وی خواستار این شد که هیئت رئیسه انجمن هنرهای تجسمی فسا در صورت به نتیجه نرسیدن عملکرد مدیر عامل با رای گیری اقدام نماید.

مریدی در خصوص نگرانی اهالی فرهنگ و هنر شهرستان فسا برای بیمه هنرمندان، تاکید کرد: با توجه به اینکه بیمه هنرمندان در وظایف ادارات استانها نگنجیده هنرمندان باید مستقیم پیگیر این موضوع با مرکز باشند.

پانزدهمین جشنواره تئاتر پسامهر و سومین جشنواره تئاتر خیابانی شهروند تا ۲۷ شهریورماه در فسا ادامه  دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار