شرایط آب‌وهوایی مناسب برای کاشت، پرورش و بهره‌وری از گیاه کاکتوس در لارستان، فرصتی مناسب برای درآمدزایی و ایجاد شغل فراهم کرده است.
کد خبر: ۹۲۳۷۶۰
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۳ 13 December 2020

تابناک فارس به نقل از فارس: کاکتوس دارای گونه‌های بسیار مختلفی است که هر کدام از انواع گل کاکتوس ظاهری متفاوت دارند. این گیاهان در آب‌وهوای خشک و گرم رشد کرده و برخلاف تعداد زیادی از گیاهان به آب زیادی نیاز ندارند.

کاکتوس با ذخیره آب در خود می‌تواند در شرایط بی‌آبی و خشکسالی زنده بماند گرچه کاکتوس‌ها عاشق نور خورشید هستند اما تعداد زیادی از آن‌ها می‌توانند در مکان‌های سرپوشیده نیز رشد کنند.

در این زمینه کارشناس ارشد علوم باغبانی-گیاهان دارویی با بیان اینکه کاکتوس‌ها از گیاهان گوشتی و بسیار مقاوم به کم‌آبی و خشکی هستند، اظهار داشت: کاکتوس دارای سیستم ریشه‌ای عمیق بوده و برگ‌های آن به‌عنوان منبع ذخیره آب عمل می‌کند و آن را طی ماه‌های خشک به مصرف می‌رساند.

عالیه‌سادات رفعت‌حقیقی با اشاره به اینکه بیش از سه هزار گونه کاکتوس وجود دارد که عمده آن‌ها از انواع "افوربیا، آپونتیا و ساکولنت‌" هستند، افزود: ساقه گیاهان کاکتوس بسیار ضخیم و از حالت استوانه‌ای خارج و برگ‌ها نیز شکل اصلی خود را از دست داده و به صورت خار و تیغ‌های کوچکی درآمده‌اند و برخی از کاکتوس‌ها برگ‌های خیلی کوچکی داشته یا اصلاً برگ ندارند.

وی با بیان اینکه کاکتوس "آپونتیا فیکوس ایندیکا" با برگ‌های تیغ‌دار و میوه قرمز و همچنین کاکتوس علوفه‌ای با میوه‌های زردرنگ قابلیت کشت در فضای باز را دارند، تصریح کرد: انواع «ساکولنت ها» و کاکتوس‌های زینتی قابلیت کشت در گلخانه را دارند.

این کارشناس ارشد علوم باغبانی-گیاهان دارویی با بیان اینکه میوه‌های کاکتوس به‌عنوان یک میوه لوکس و گران قیمت جهت مصرف تازه‌خوری کاربرد دارد، خاطر نشان کرد: این میوه‌ها دارای خواص دارویی جهت درمان بیماری‌های گوارشی، کبد چرب و دیابت است.

وی برگ‌های کاکتوس علوفه‌ای را به دلیل بالا بودن درصد آب، فیبر و نشاسته مناسب در جیره غذای دام دانست و ادامه داد: انواع ساکولنت ها نیز برای زیباسازی فضای داخلی اماکن گزینه مناسبی است.

رفعت‌حقیقی با تأکید بر اینکه با توجه به شرایط اقلیمی و نیاز آبی کمتر کاکتوس نسبت به بسیاری از گیاهان، در صورت فراهم بودن بازار جهت عرضه محصولات، کاشت این گیاه به کشاورزان و دامداران توصیه می‌شود، عنوان کرد: زمان کاشت در فصل پاییز و برای رسیدن به عملکرد اقتصادی علوفه و میوه به سه تا چهار سال زمان نیاز است.

وی با بیان اینکه تکثیر گونه‌های زراعی کاکتوس از طریق قلمه برگ "پد" صورت می‌گیرد، اضافه کرد: گونه‌های زینتی از طریق بذر، قلمه برگ، پاجوش و پیوند قابل تکثیر است.

در این خصوص، مسوول واحد باغبانی جهاد کشاورزی لارستان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با بیان اینکه گیاه کاکتوس با شرایط آب و هوایی لارستان دارای سازگاری است، گفت: گیاه کاکتوس در هر هکتار به سه‌دهم لیتر بر ثانیه آب نیاز دارد.

مجتبی ضیافت با اشاره به اینکه کاکتوس‌ها به‌طورمعمول با آب بسیار کم ولی شیرین آبیاری می‌شوند، افزود: از کاکتوس‌ها می‌توان برای موارد زینتی، تولیدمیوه، پرچین، خوراک دام و غیره استفاده کرد.

این کارشناس میزان سطح زیر کشت اراضی کشاورزی لارستان به گیاه کاکتوس علوفه‌ای را یک هزار مترمربع اعلام کرد و ادامه داد: علاقه‌مندان به پرورش گیاه کاکتوس می‌توانند با شماره ۰۹۱۷۵۶۶۸۲۲۶ تماس بگیرند.

وی درخصوص برنامه‌های جهادکشاورزی لارستان برای توسعه کشت گیاه کاکتوس، گفت: با توجه به اینکه توسعه محصولات جدید نیاز به کار تحقیقاتی و مجوز وزارتخانه دارد تا این تاریخ برنامه‌ای در خصوص توسعه کشت کاکتوس انجام‌نشده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار