متخصص زنان، زایمان و نازایی در دانشگاه علوم پزشکی فسا گفت: در دوران کرونا مادران شیرده می‌توانند بدون نگرانی و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به کودک خود شیر دهند و رعایت این شیوه نامه‌ها را از یاد نبرند.
کد خبر: ۹۲۲۸۶۷
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۰ 10 December 2020

تابناک فارس به نقل از ایرنا:دکتر آمنه کشاورزی اظهار داشت: مادران شیرده مبتلا به کرونا که حال عمومی مساعدی دارند می توانند با رعایت پروتکل های بهداشتی و ضدعفونی کردن وسایلی که شیر با آن در تماس است شیردهی به نوزاد را انجام دهند.

وی بیان کرد: بیشترین نوع انتقال ویروس کرونا از مادر شیرده به نوزاد از طریق تماس نوزاد با ترشحات تنفسی و دست آلوده مادر است البته احتمال انتقال ویروس کرونا از طریق آلوده بودن سطوحی که مادر و نوزاد با آن در ارتباط هستند، نیز وجود دارد.

کشاورزی گفت: مادران شیرده مبتلا به کرونا اگر بدحال باشند و شرایط وخیمی داشته باشند نباید به نوزاد خود شیر دهند دراین شرایط می بایست کاملا نوزاد از مادر جدا شود تا زمانی که شرایط عمومی مادر ثابت و طبیعی شود و بتواند شیردهی را به صورت روزانه انجام دهد.
وی اضافه کرد: مادران بهتر است شیر خود را بدوشند و برای این کار حتماً دست‌های خود را ضد عفونی و از ماسک استفاده کنند و با وسایلی که قبلاً استریل شده شیر مادر دوشیده و توسط یک فرد سالم به نوزاد داده شود، دراین مادران بهتر است تماس پوست با پوستی که اولین بار برای همه نوزادان با مادرها انجام می‌شود، صورت نگیرد.
به گفته وی نوزاد را باید در اتاق جداگانه‌ای نگهداری کنیم تا احتمال ابتلا کمتر شود، اگر اینکار امکان پذیر نیست باید یک پرده بلند از سقف تا پایین بین نوزاد و مادر قرار گیرد و نوزاد در فاصله حداقل دو متری از مادر باشد.
این متخصص زنان اضافه کرد: افرادی که مسئول مراقبت و نگهداری از مادر و نوزاد می شوند باید سالم باشند، در این زمان برای کاهش فشار روانی بر مادر باید مادر توجیه شود که این جداسازی موقت است و به نفع نوزاد است.
به گفته وی امکان انتقال ویروس از طریق جفت به جنین در مادران باردار یا از طریق ترشح شیر به نوزاد در مادران شیرده وجود ندارد.

کشاورزی گفت: تغذیه با شیر مادر برای رشد نوزادان و تقویت سیستم ایمنی نوزاد مؤثر است و از نوزاد در برابر بسیاری از بیماری‌ها محافظت می‌کند، بنابراین قطع آن در روزهای شیوع کرونا توصیه نمی‌شود.

شهرستان فسا در فاصله ۱۳۰کیلومتری جنوب شرقی شیراز واقع شده است.

برچسب ها: کرونا ، فسا ، نوزاد
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار