نماینده شیراز با بیان اینکه با بودجه نفتی، اتکا به منابع مالیاتی کمتر شده و اشکال جدی به آن وارد است گفت: از این نظر که بخش قابل توجهی از منابع را از طریق استقراض از مردم تامین می کند که موجب استقراض از بانک مرکزی می شود و افزایش پولی، نقدینگی و نرخ تورم را به دنبال دارد و بیشترین آسیب هم در این جریان متوجه قشر کم درآمد و حقوق بگیر جامعه می شود. 
کد خبر: ۹۲۲۸۱۷
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۳ 09 December 2020
به گزارش تابناک فارس: جعفر قادری اظهار داشت: در ماهیت این بودجه بیش از ۴۰ درصد از منابع وابسته به درآمد های نفتی و فقط ۲۹ درصد درآمد ها از درآمد های مالیاتی بوده که نسبت پایینی است. 
 
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اضافه کرد: رشد وابستگی به نفت، کاهش سهم درآمد های مالیاتی و فرض خوشبینانه دولت مبین بر صادرات روزانه بین یک میلیون تا ۲.۳ میلیون بشکه نفت در شرایط تحریم یک فرض واقعی نیست و مشکلات جدی را متوجه کشور می کند.
 
وی بیان داشت: دولت مسیری را که برای تامین منابع در بخش عدم فروش نفت پیش بینی کرده، انتشار اوراق سلف نفتی است که در همان جلسه سران قوا مورد مخالفت رئیس و نمایندگان مجلس قرار گرفت و عملا ادامه پیدا نکرد اما همان مورد مخالفت دوباره در بحث لایحه بودجه هم آمده از این رو مجلس نمی تواند با این لایحه موافقت کند.
 
عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس در مورد اقدامات مجلس در اصلاح لایحه بودجه گفت: مجلس طرحی را در دستور کار دارد و بند هایی از آن را مصوب کرده که در حقیقت طرح برخی احکام لازم برای تدوین بودجه های سالیانه بوده و اشاره ای به ساز و کار های اقتصاد مقاومتی، کاهش وابستگی به درآمد های نفتی، جلوگیری از خام فروشی، بحث توزیع عادلانه منابع بودجه ای و درآمد های آن، بحث تکیه و تاکید بر مالیات ها به ویژه مالیات های بر مصرف، شفافیت بودجه، کاهش سهم دولت که متاسفانه در لایحه دولت نادیده گرفته شده است و موجب رد آن در مجلس می شود و پس از اصلاح توسط دولت، دوباره به مجلس برگردد.
 
وی در جمع‌بندی بحث خود تاکید کرد: با این توضیحات و توصیفاتی که بیان کردم به نظر می‌رسد باید به کمیسیون تلفیق برویم و بودجه را شخم بزنیم.
 
قادری ادامه داد: جهت گیری و سمت و سوی فعالیت ها و کار های دولت به سمت مذاکره و کشاندن کشور و مردم به سمت برجام دو است که این نگاه دولت را در تدوین بودجه می توان مشاهده کرد.
 
نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس، رابطه با آمریکا را مضر عنوان و خاطر نشان کرد: متاسفانه آمریکا صداقت خود را در این رابطه نشان نداده و به حداقل های مذاکره پایبند نبوده از این رو توجیهی برای مذاکره با آمریکا یا تن دادن به قرارداد وجود ندارد.
 
وی تصریح کرد: باید به مسائل داخلی خودمان پرداخته و در صورت بی توجهی به مذاکرات، خیلی از مسائل و مشکلات حل می شود.
 
 
برچسب ها: قادری ، نفت ، بودجه
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار