رئیس سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان فارس ارزش صادرات غیر نفتی این استان در سه ماه سالجاری را 150 میلیون دلار عنوان کرد که این میزان نسبت به مدت مشابه درسال قبل155.7 درصد رشد داشته است.
کد خبر: ۸۸۹۱۳
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۰ 05 September 2015
تابناک فارس به نقل از ایرنا:علی همتی عمده کالاهای صادراتی استان فارس در مدت یاد شده را محصولات شیمیایی نظیر کود اوره، محصولات کشاورزی شامل گیاهان دارویی ، خشکبار ، هندوانه ، انجیر، خرما ، کشمش ریشه و عصاره شیرین بیان ، پسته ، و محصولات لبنی و رب گوجه فرنگی و انواع محصولات صنعتی و دستی شامل سیمان وکلینکر و مصالح ساختمانی و فرش دستباف برشمرد.

همتی گفت : این میزان صادرات غیرنفتی به کشورهای خاورمیانه به ویژه کشورهای عربی و تعدادی از کشورهای اروپایی از جمله امارات، چین، عراق، آلمان، ویتنام، عمان ، قطر و پاکستان صادر شده است .

وی با اشاره به اینکه توسعه صادرات غیرنفتی کلید رونق اقتصادی کشور است افزود:فارس به لحاظ توسعه بخش صادرات غیرنفتی دارای توانمندی های گسترده و امکانات بالقوه و بالفعل اقتصادی بسیاری است که می تواند در زمینه کاهش اتکا به صادرات نفتی و کمک به توسعه اقتصادی و اشتغال در سطح کشور موثر واقع شود.

همتی تصریح کرد: برخورداری از موقعیت جغرافیایی مناسب ، پتانسیلهای صنعتی و تجاری فراوان ،تولیدات کشاورزی، فرش و صنایع دستی، ذخایر غنی سنگ ها و مواد معدنی و نزدیکی به آبهای خلیج فارس و کشورهای حاشیه آن می تواند استان را در جایگاه قطب تجارت جنوب کشور قرار دهد.

به گفته همتی صادرات کالاها و خدمات غیرنفتی نباید منحصر به چند کالای مزیت دار باشد، بلکه باید ضمن تقویت صادرات این اقلام، صادرات غیرنفتی را به سوی تنوع و نوآوری در دیگر اقلام نیز سوق داد.

وی با اشاره به اینکه مشارکت و انتقال تکنولوژی و دانش فنی می تواند نقش مؤثری در توسعه صادرات غیرنفتی فارس داشته باشد اضافه کرد : ایجاد فضای مطمئن برای جلب سرمایه گذاری در بخش های صنعت ، معدن و تجارت منجر به ایجاد اشتغال، رقابت پذیری محصولات، تولید انبوه و با کیفیت بالا جهت صادرات و ارائه در بازارهای جهانی خواهد شد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار