با جوشاندن کنسرو‌ها، سم بوتولیسم ترشح شده در اثر باکتری از بین می‌رود.
کد خبر: ۸۸۷۴۳۰
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۱ 14 August 2020

تابناک فارس به نقل از  صدا و سیما: کارشناس ارشد بهداشت و ایمنی مواد غذایی دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز گفت: هدف از کنسرو کردن مواد غذایی نگهداری طولانی این محصولات است.

الهام باباعلی افزود: یکی از نکات مهم که قبل از مصرف کنسرو‌ها باید رعایت شود، حرارت دادن مواد غذایی کنسرو شده برای از بین بردن سم خطرناک بوتولیسم احتمالی موجود، دست کم به مدت ۲۰ دقیقه در آب جوش است.

وی تصریح کرد: با جوشاندن کنسرو‌ها در این مدت زمان، سم بوتولیسم ترشح شده در اثر باکتری «کلستریدیوم بوتولینوم» از بین می‌رود.

کارشناس ارشد بهداشت و ایمنی مواد غذایی دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز ادامه داد: برای گرم کردن مواد غذایی کنسرو شده قوطی کنسرو چه به صورت در بسته و چه باز شده، مستقیم روی شعله قرار داده نشود. زیرا حرارت مستقیم موجب ذوب لحیم جداره قوطی و ورود ذرات فلز به داخل موادغذایی می‌شود.

باباعلی اضافه کرد: در مورد قوطی‌های باز شده حاوی ماده غذایی که مستقیم روی شعله قرار داده شده اند، حرارت باعث تسریع واکنش شیمیایی بین ماده غذایی و جداره داخل قوطی و فساد آن می‌شود.

وی افزود: در هنگام استفاده از مواد غذایی کنسرو شده، پس از باز کردن قوطی‌های کنسرو، محتویات آن به سرعت خارج و در ظرف دیگری ریخته شود؛ چرا که ممکن است ماده غذایی بعد از باز کردن درب قوطی در مجاورت اکسیژن هوا با جداره داخل قوطی هر چند که اندود هم شده باشد، وارد واکنش شود.

کارشناس ارشد بهداشت و ایمنی مواد غذایی دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز گفت: نکته مهم دیگری که باید در هنگام نگهداری مازاد محتویات قوطی کنسرو رعایت شود، استفاده از ظروف شیشه‌ای و نگهداری در یخچال است.

باباعلی اظهارداشت: کنسرو‌ها را می‌توان مدت‌ها بدون استفاده، در یخچال نگهداری کرد. البته باید این نکته را به یاد داشته باشیم که محتویات کنسرو در داخل قوطی به تدریج با یکدیگر و حتی با جداره داخلی قوطی وارد فعل و انفعالات شیمیایی می‌شود؛ بنابراین مصرف کنسرو‌هایی که سال‌ها مانده اند صحیح نیست. این چنین کنسرو‌هایی اغلب با بوی کهنگی و مزه تند و نامطبوعی همراه است.

وی گفت: در هنگام مشاهده نشت مواد غذایی داخل قوطی، به ویژه در مورد قوطی‌هایی که ضربه دیده اند از مصرف آن خودداری کنید، چرا که تماس محتویات با هوای خارج می‌تواند موجب فساد و سمیت آن شود.

 

کارشناس ارشد بهداشت و ایمنی مواد غذایی دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز تصریح کرد: زنگ زدگی قوطی‌های کنسرو ممکن است به علت سرد کردن بیش از حد قوطی‌ها و تعریق رطوبت هوا روی بدنه قوطی و یا نگهداری طولانی مدت آن‌ها در محیط مرطوب باشد. اگر بعد از زدودن زنگ سوراخ دیده شود احتمال فساد زیاد است، در نتیجه از مصرف آن باید خودداری شود. اگر سوراخ دیده نشود، باید محتوی قوطی هر چه زودتر مصرف شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار