معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز ادامه می‌دهد هر چند آمار ابتلا به کرونا کمی روند نزولی گرفته و وضع استان فارس از قرمز به سطح هشدار رسیده است، برای تداوم روند نزولی ابتلا به بیماری ، مردم باید بیشتر همکاری کنند، زیرا اگر رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی ادامه نیابد دوباره شاهد تغییر وضعیت استان به قرمز خواهیم بود.
کد خبر: ۸۸۷۱۰۵
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۴ 13 August 2020

تابناک فارس به نقل از صدا و سیما: هر بار که کوتاه می‌آییم شهر و دیارمان رنگ عوض می‌کند. یک روز زرد است و روز دیگر قرمز می‌شود. اگر چه در ابتدای شیوع ویروس کرونا، فارس از استان‌های سفید و موفق در کنترل این بیماری بود، از نیمه خرداد تعداد مبتلایان ناگهان جهش پیدا کرد و اواخر تیرماه، فارس رنگ قرمز به خود گرفت. حالا اگر چه با هشدار متولیان بهداشت و درمان رنگ کرونایی استان کمی از سطح قرمز پایین آمده و به زردی گراییده است، هر آن ممکن است دوباره آژیر قرمز در فارس به صدا در آید.

بر اساس آخرین آمار، شمار جان باختگان بیماری کویید ۱۹ در استان فارس از ۶۰۰ نفر فراتر رفته و حال و روز بیش از ۱۰۰ بیمار بستری نیز وخیم اعلام شده است.


در حسرت یک آغوش


یکی از دوستانم که به تازگی داغدار شده تماس گرفت و گفت برایم متن سپاسی بنویس تا در فضای مجازی آن را برای خویشان و اقوام و دوستان که برای فوت مادرم تماس گرفتند و پیام تسلیت فرستادند به اشتراک بگذارم. بغض گلویم را فشرد. تا آن جا که در توانم بود تسلایش دادم. چه می‌توان کرد مادری که همه چیزش بود بر اثر ابتلا به کرونا از دست داده بود و در حالی که باید تا قیامت حسرت آغوش گرمش را بخورد او را غریبانه به خاک سپرد بود.

پشت تلفن با بغضی شکسته می‌گوید مادر خیلی زود رفت لعنت به کرونا که نگذاشت او را سیر ببینم. با گفتن این حرفش یادم به این شعر افتاد که " چقدر با عجله می‌روی مسافر ِمن!... به این سفر که برای تو آخرین سفر است".

حال و احوال این روز‌های جهان به خاطر ویروس کشنده کرونا خوب نیست.

در ایران حدود ۱۹ هزار نفر از هم وطنانمان جان خود را براثر ابتلا به کووید ۱۹ از دست داده اند. استان فارس هم با بیش از ۶۵۰ فوتی نزدیک به ۳ درصد جان باختگان کشور را به خود اختصاص داده است.
عبدالرسول همتی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز در خصوص تهاجمی و عفونی‌تر شدن کرونا در استان فارس هشدار می‌دهد و می‌گوید شیراز با بیش از ۱۶ هزار مورد مبتلا به کرونا، وضع خوبی ندارد. به گفته او به جز بَوانات، بختگان و سرچَهان که آمار مبتلایان ۲ رقمی است در کازرون و مرودشت آمار ۴ رقمی و در ۲۳ شهرستان تعداد افراد مبتلا به کروناویروس سه رقمی شده است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز ادامه می‌دهد هر چند آمار ابتلا به کرونا کمی روند نزولی گرفته و وضع استان فارس از قرمز به سطح هشدار رسیده است، برای تداوم روند نزولی ابتلا به بیماری ، مردم باید بیشتر همکاری کنند، زیرا اگر رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی ادامه نیابد دوباره شاهد تغییر وضعیت استان به قرمز خواهیم بود.


آمار ناخوشایند


نگرانی از سر و روی آمار می‌بارد.
اعداد و ارقام دانشگاه علوم پزشکی شیراز نشان می‌دهد درحالی که از ابتدای شیوع کرونا تا پایان فروردین ماه امسال ۶۷ نفر در فارس بر اثر ابتلا به کووید ۱۹، جان خود را از دست دادند. این عدد با گذشت ۶ ماه از ورود کرونا به استان حدود ۱۰۰ برابر شده و بیش از ۶۵۰ نفر از فارسی‌ها بر اثر این بیماری جان باخته اند که به گفته معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز ۱۵ درصد از جانباختگان استان مربوط به گروه سنی ۵۰ سال به بالا و یک درصد از جانباختگان نیز زیر ۱۰ سال بوده اند.

این آمار غیر از ۱۰۵ نفری است که شاید به دلیل کرونا فوت نکرده باشند، اما به گفته محمدجواد مرادیان مدیر مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی فارس برای پیشگیری از ابتلا به کرونا به مصرف الکل صنعتی روی آوردند و جان خود را از دست دادند.
تعداد مبتلایان هم روز به روز در حال افزایش است و این نشان می‌دهد خطر همچنان بیخ گوش استان فارس است حتی اگر شرایط کرونایی به سطح هشدار رسیده باشد.

علی اکبری معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز می‌گوید بر اساس آخرین آمار از ابتدای شیوع کروناویروس تا کنون، بیش از ۲۳۰ هزار نمونه آزمایشگاهی از افراد بیمار و علامت دار تهیه شده که از این تعداد، افزون بر ۳۷ هزار مورد مثبت بوده است. به گفته اکبری اگر چه بیش از ۳۴ هزار بیمار کرونایی با بهبودی کامل از ایزوله خانگی و بیمارستان‌های استان مرخص شده اند همچنان بالغ بر ۹۶۰ نفر در بیمارستان‌ها بستری هستند که حال بیش از ۱۰۰ نفر از آن‌ها وخیم است.
مهرزاد لطفی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز اما می‌گوید هر چند از کل موارد مثبت شناسایی شده کرونا در کشور، ۱۱ درصد مربوط به فارس است؛ تنها حدود ۳ درصد از آمار مرگ و میر کرونا به استان اختصاص دارد که این موضوع به دلیل اقدام مستمر در زمینه تست‌های تشخیصی و بیماریابی برای ایزوله کردن و کنترل بیماری بوده و این مهم باعث شده فارس با اختلاف بسیار زیاد نسبت به دیگر استان‌ها در جایگاه نخست بیماریابی و تست کرونا باشد.


روز‌های سخت


شرایط کرونایی در استان هیچ کس را آسوده نگذاشته است. نیرو‌های بهداشت و درمان و اورژانس بیش از همیشه درگیر کار و ارایه خدمات به مردم هستند.

مدیر مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی فارس می‌گوید از زمان شیوع بیماری کرونا تاکنون بیش از هزار و ۱۰۰ بیمار مشکوک به علائم کووید ١٩ توسط نیرو‌های اورژانس به مراکز درمانی و حدود ۱۷۰ بیمار نیز به نقاهتگاه انتقال داده شده‌اند. مرادیان ادامه می‌دهد در مرکز ارتباطات اورژانس ۱۱۵ استان نیز تا کنون بیش از ۶۴ هزار و ۷۹۰ مورد مشاوره تلفنی با علائم تنفسی مشکوک به کرونا به ثبت رسیده و تیم‌های عملیات ویژه اورژانس به ۴ هزار و ۳۳۰ مأموریت در خصوص ویروس کرونا اعزام ‌شده‌اند.

در پی اعلام وضعیت قرمز و سپس سطح هشدار در استان فارس علاوه بر مراکز درمانی دولتی، بیمارستان‌های خصوصی شیراز نیز وارد میدان مقابله با کرونا شده اند.

بر اساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی شیراز به جز چهار بیمارستان دولتی شیراز شامل حضرت علی اصغر (ع)، شهید چمران، شهید فقیهی و نمازی و تمام بیمارستان‌های قطب شهرستان‌های استان، پنج بیمارستان خصوصی در شیراز نیز به این مجموعه اضافه شده اند و بیماران کرونایی را پذیرش می‌کنند.
این در حالی است که به گفته حسین درویشی، مدیر اداری معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز برای تجهیز هر مرکز نقاهتگاهی یا بیمارستان پشتیبان کرونایی نیز بالغ بر ۱ و نیم میلیارد تومان از سوی دانشگاه هزینه می‌شود.

بله کرونا می‌تازد و مردمی که آن را به شوخی گرفته اند به جای آن که کمر این ویروس موذی را به زمین بزنند، بار مسوولیت متولیان سلامت و بهداشت را سنگین‌تر و آن‌ها را هر روز خسته‌تر از دیروز می‌کنند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز می‌گوید حوزه درمان با توجه به این که با مردم و بیماران ارتباط مستقیم دارند بیشتر در معرض ابتلا به کووید ۱۹ هستند. به گفته علی اکبری از آغاز شیوع کرونا تا کنون بیش از هزار نفر از نیروی درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز به این بیماری مبتلا شده اند که بیش از نیمی از آن‌ها پرستار و پزشک هستند.

محمد جواد مرادیان مدیر مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی استان فارس هم می‌گوید، از ابتدای شیوع کرونا ۸۸ نفر از نیرو‌های اورژانس استان به کووید ۱۹ مبتلا شدند که ۷۳ نفر پس از بهبودی به محل کار باز گشته اند و ۱۵ نفر همچنان در قرنطینه به سر می‌برند.


موانع در مقابل کرونا


آمار مبتلایان و مرگ و میر کرونا که در فارس جهش پیدا کرد؛ آژیر قرمز در استان به صدا در آمد. مسولان اجرایی و متولیان سلامت و بهداشت استان جلسات متعدد گرفتند تا با مصوبات خود این بیماری را در فارس مهار کنند که البته این مصوبات جواب داد و شرایط کرونایی استان از قرمز به زرد یا سطح هشدار تغییر کرد.

حالا محدودیت‌های کرونا در شیراز و شهر‌های دارای وضعیت قرمز همچنان سختگیرانه اجرا می‌شود. این محدودیت‌ها بنا بر آخرین مصوبات ستاد استانی مبارزه با کرونا شامل لغو همه تجمعات در سراسر استان، لغو مجالس ختم و عروسی در تالارها، سالن‌ها و منازل، تعطیلی تمامی کتابخانه‌ها، بوستان‌ها و پارک‌ها و تفرجگاه‌ها، ارائه خدمات رستوران‌های و فست‌فود‌ها فقط به‌ صورت بیرون‌بر در کلان شهر شیراز است.

کرونا در فارس رنگ عوض می‌کند ( لطفا منتشرنشود)با تشدید محدودیت‌ها، فرمانداران نیز موظف شده اند با همکاری دانشگاه علوم پزشکی شیراز، نیروی انتظامی، دستگاه قضایی و دیگر اداره‌ها و نهاد‌ها بر اعمال شیوه‌نامه‌های بهداشتی نظارت کنند؛ همچنین برگزاری هرگونه مراسم در شهرستان‌های قرمز استان مطلقا ممنوع شده و بازرسی و نظارت بر مکان‌ها، مراکز تجمع، اداره‌ها واحد‌های صنفی، صنعتی و خدماتی تولیدی و عمرانی نیز تشدید شده و با متخلفان بنابر شیوه نامه جدید کمیته امنیتی و انتظامی ستاد ملی مبارزه با کرونا و با اختیاراتی که به بازرسان دانشگاه‌های علوم پزشکی داده شده است، برخورد خواهد شد.

ستاد مدیریت بیماری کرونا دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز هر روز در نشست‌های خود آخرین موضوعات را بررسی می‌کند، تاکید‌ها و توصیه‌های این ستاد همچنان رعایت فاصله گذاری اجتماعی، کاهش رفت و آمد‌های غیر ضرور و زدن ماسک است.


ما و کرونا

هر نیم روز سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در قاب تلویزیون ظاهر می‌شود و از کرونا می‌گوید.

به آمار مرگ و میر که می‌رسد بدنمان می‌لرزد و عرق سردی بر پیشانی مان می‌نشیند. از دست دادن صد‌ها هموطن عددی نیست که به راحتی بتوان آن را هضم کرد.

مباد آن که مرز آسودگی خیالمان از روند نزولی آمار کرونا، رنگ سهل انگاری بگیرد و حافظه مان از تلخی سوگ خانواده‌هایی کمرنگ شود که عزیزترین هایشان را به آغوش سرد خاک سپردند.

 

به قول آن مدافع سلامت، کرونا همه عزم خود را جزم کرده تا خود را از میهمانی ناخوانده به عضوی عادی از خانواده تبدیل کند تا دیگر در برابرش نایستیم. تا همه آنچه که به خاطرش بهارمان را در خانه گذرانیدیم و تلاش کردیم، بی ثمر بماند. همه آنچه که عزیزانمان را در برابرش مصون داشتیم و همه ماسک زدن‌های روز‌های نخست را فراموش کنیم و خون مدافعانِ شهیدِ راه سلامت که قربانی این جنگ تن به تن با کرونا شدند، بی بها بماند.

یادمان باشد مدافعان سلامت با همه عشق و انگیزه‌ای که داشته و دارند، دیگر توان روز‌های اول پشتوانه شان نیست و همه ما برای شکست ویروس منحوس کرونا مسئولیم!

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار