اما امروز زمزمه هایی مبنی بر صادرات الکل از مرز مهران به کشور عراق به گوش رسید که در صورت صحت این خبر  در شرایط کنونی استان و وضعیت مصرف این محصول حیاتی ،می توانست امری چالشی برای سلامت والبته مقررات و قوانین ممنوعه در شرایط بحرانی کشور تلقی شود .
کد خبر: ۸۲۸۵۷۴
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۳ 04 March 2020

تابناک ایلام ::این روزها کشور درگیر یکی از ویروسهایی شده که از اپیدمی سریع و قدرت انتقال بالایی نسبت به سایر ویروس ها برخوردار است،

فراگیری ،ناشناخته بودن و فقدان درمان این بیماری در کنار پمپاژ خبرهای منفی فراوان حول این ویروس باعث شده تا ترس فراگیری سراسر کشور را در نوردیده و هراس ناشی از این ویروس بیش از مخاطرات ابتلای آن ،بخش اعطمی از جامعه را درگیر نماید .

از اینرو تنها راه مقابله با این ویروس رعایت پروتکل های مختلف تدوین شده از سوی وزارت بهداشت در تمامی شئون زندگی است. افزایش استفاده از مواد شوینده وضد عفونی نظیر الکل باعث شده تا این مواد تاحدودی در بازار کمیاب شده وحتی افزایش ظرفیت تولید تنها کارخانه الکل استان نتواند نیاز مردم را تامین نماید.

با این وجود وبه دلیل افزایش مصرف داخلی این محصول پرمصرف  روز گذشته «مهدی صادقی نیارکی» سرپرست معاونت امور صنایع وزارت صنعت،‌ معدن و تجارت در گفتگو با رسانه ها گفت : با توجه به محدودیت‌هایی که برای تأمین مواد اولیه مورد نیاز برای تولید مواد ضدعفونی کننده در کشور وجود دارد، صادرات الکل ممنوع است.

وی همچنین به خاطر ایجاد تعادل در تقاضا وعرضه این محصول و جلوگیری از کاهش این محصول در بازار داخلی اعلام نمود که تعرفه واردات مواد اولیه مانند الکل نیز به ۵ درصدکاهش یافته تا واردات با حجم و سرعت بیشتری انجام شود.

حداقل در استان ما بدلیل برخی سوء استفاده های صورت گرفته نظیر احتکار وعرضه با قمیت چندبرابری ،با ورود دادستان مقرر شد که عرضه این محصول با قیمت دولتی در چندین داروخانه سطح شهر صورت پذیرد .

اما امروز زمزمه هایی مبنی بر صادرات الکل از مرز مهران به کشور عراق به گوش رسید که در صورت صحت این خبر  در شرایط کنونی استان و وضعیت مصرف این محصول حیاتی ،می توانست امری چالشی برای سلامت والبته مقررات و قوانین ممنوعه در شرایط بحرانی کشور تلقی شود .

بررسی های صورت گرفته نشان می دهد که الکل صادر شده از مرز مهران از نوع متانول وتولیدی کارخانه الکل بدره نبوده ،بلکه محصول تولیدی یکی از صنایع پتروشیمی جنوب کشور بوده که بدلیل سمی بودن هیچگونه کاربردی در ضدعفونی نمی تواند داشته باشد.

امروزه از متانول به عنوان ماده اولیه در صنایع پایین دستی پتروشیمی، سوخت پاک و همچنین بسیاری از صنایعی همچون ؛تولید رزین ملامین برای تهیه انواع ظروف، کلید و پریز و انواع چسب های صنعتی،مخلوط سازی با بنزین جهت سوخت اتومبیل ها وتولید اتیلن و پروپیلن به عنوان ماده اولیه صنایع پتروشیمی کاربرد دارد .

با این وصف الکل متانول نمی تواند بعنوان یک ماده ضد عفونی کننده مورد  استفاده قرار گیرد و نوع الکل تولیدی کارخانه الکل بدره که امروزه برای ضدعفونی از آن مصرف می کنند  ،اتانول نام دارد که هم از نظر ساختار شیمیایی و هم نوع استفاده محصولی کاملا متفاوت از متانول است .

بنابراین لازم است قبل از اینکه دستگاه یا افرادی را در خصوص یک موضوع  خاص متهم یا مجرم بشناسیم ،قبل از قضاوت با بررسی دقیق به کنه موضوع پی برده وبا دقت وظرافت بیشتر در چنین مواردی اظهار نظر کرده یا عملکرد ها رادر بوته قضاوت قرار دهیم .

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار