اقدامات حمایتی و حفاظتی از ثروت پنهان فارس باید گسترده تر شود.
کد خبر: ۸۰۰۳۲
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۹ 20 August 2015
تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران:قاسمی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با بیان این مطلب که فارس دارای رتبه نخست تولید انجیر در کشور است گفت‌: اقدامات حمایتی و حفاظتی از ثروت پنهان فارس باید گسترده تر شود.

محمد مهدی قاسمی از پیش بینی تولید انجیر خشک از باغات انجیر دیم استان فارسبه میزان 35 هزار تن در سال 94 خبر داد و گفت : کشورهایی چون ترکیه، مصر، اسپانیا و پرتغال نیز سطح زیرکشت و تولید محصول قابل توجهی دارند، اما محصول انجیر خشک ایران به ویژه استهبان از نظر کیفی منحصر به فرد بوده و در سطح جهانی بی نظیر است.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد :استان فارس دارای 49 هزار هکتار انجیرستان دیم است که 23 هزار و 280 هکتار آن در استهبان ، 7800 هکتار در نی ریز، 5300 هکتار در داراب، 5000 هکتار در جهرم، 4400 هکتار در کازرون، 1000 هکتار در فیروزآباد، 900 هکتار در کوار و مابقی در سایر شهرستان ها قرار دارند.

قاسمی" با اشاره به اینکه در پارسال صادرات انجیر واحدهای تحت پوشش سازمان جهاد کشاورزی فارس 4 هزار و 538 تن به ارزش 17 میلیون دلار بوده است گفت : در برخی سال ها صادرات انجیر خشک فارس به 8 تا 10 هزار تن می رسد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس افزود:با ثبت باغ‌هاي انجير استهبان به عنوان يك ميراث ملي در سازمان خواربارجهاني، توجه بيشتري به آن معطوف شده و چتر اقدامات حمايتي و حفاظتي از آن گسترده‌تر مي‌شود.

به گفته عالی ترین مقام کشاورزی فارس ، در شهرستان استهبان در سال 93 میزان تولید انجیر9 هزار و 400 تن بود که پیش بینی می شود با توجه به بارندگی های مناسب این رقم امسال به بیش از 12 هزار تن برسد.

وی" با بیان اینکه شهرستان قرآنی استهبان نخستین تولیدکننده انجیر خشک در ایران است گفت : در استهبان بیش از دو میلیون و 300 هزار اصله درخت انجیر وجود دارد که بیشتر مردم این شهرستان به صورت مستقیم و غیرمستقیم در فعالیت هایی چون حفظ و نگهداری باغات انجیر دیم و فعالیت های جانبی مشغول هستند .

این مسئول با بیان این مطلب که فارس بزرگ‌ترین تولیدکننده انجیر خشک در کشوراست و اقدامات حمایتی و حفاظتی از ثروت پنهان فارس باید گسترده ترشود ؛تصریح کرد : در حال حاضر 12 واحد فرآوری انجیر تحت پوشش سازمان جهادکشاورزی فارس در حال فعالیت هستند که این واحدها سالیانه حداقل ظرفیت 23960 تن انجیر را داشته و توانسته اند برای 227 نفر به صورت دائم و برای 510 نفر اشتغال فصلی ایجاد کنند.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد :عمده واحدهای فرآوری انجیر به بسته بندی این محصول به صورت انجیر خشک و انجیر معطوف می شود که عمده محصولات تولیدی به کشورهای ویتنام، چین، آلمان، امارات، رومانی، هنگ کنگ و کره جنوبی صادر می شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس"توسعۀ و ساخت سردخانه های زیر صفر در واحدهای بسته بندی انجیر را امری ضروری در جهت حفظ این محصول ارزشمند عنوان کرد و اظهار داشت: با توجه به ممنوعیت استفاده از«میتل بروماید» به عنوان ضدعفونی کننده انجیر و نگهداری این محصول به صورت ارگانیک توسعه و ساخت سردخانه های زیرصفر به منظور از بین بردن لارو شب پره هندی در دستور کار این سازمان قرار گرفته است.

این مقام مسئول، به ارزش افزوده در فرآوری محصول انجیر اشاره کرد و افزود: در حال حاضر سازمان جهاد کشاورزی استان فارس از توسعه واحدهایی که قصد فرآوری انجیر در کنار بسته بندی داشته باشند، حمایت ویژه خواهد کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار