کد خبر: ۷۹۷۲۲
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۱ 20 August 2015


رشت - ایرنا - رییس کل دادگستری گیلان از برخورد قاطع دستگاه قضایی با متجاوزان به منابع طبیعی و محیط زیست استان خبر داد.




به گزارش عصر چهارشنبه روابط عمومی و اطلاع رسانی دادگستری گیلان به ایرنا، احمد سیاوش پور در جلسه شورای حفظ حقوق بیت المال استان؛ با اشاره به موضوعاتی که این روزها تحت عنوان زمین خواری و تغییر کاربری غیرمجاز در گردنه حیران مطرح شده، عزم و اراده دستگاه قضایی در پیگیری این مسئله را دوچندان دانست.
وی هدف از تشکیل این نشست را ارائه گزارشی از مدیران دستگاه های متولی در این عرصه عنوان کرد تا دستگاه های نظارتی و قضایی، بتوانند با اشراف بیشتری به ابعاد این قضیه، اقدامات لازم را انجام دهند.
سیاوش پور منطقه حیران را دارای دو هزار و 220 هکتار اراضی ملی و مستثنیات ذکر کرد و گفت: یک هزار و 47 هکتار آن اراضی ملی و یک هزار و 200 هکتار مستثنیات است و با تحقیقاتی که تاکنون صورت گرفته، اراضی ملی مورد تصرف قرار نگرفته است.
وی با اشاره به پروژه گردشگری تله کابین حیران خاطرنشان کرد: شش هکتار زمین از طریق قانونی به آنان واگذار شده و ظاهرا در اجرای این طرح ، خسارت و آسیبی به منابع طبیعی وارد نشده است.
رییس کل دادگستری گیلان با بیان اینکه اقدامات شتابزده و غیرکارشناسی کمکی به حل مشکل نخواهد کرد، اظهار داشت: حساسیت، دقت، توجه و به روز بودن نظارت ها از وظایف دستگاه قضایی و نظارتی می باشد و آنان باید در کمال آرامش و دقت و حساسیت به مسائل و معضلات توجه کنند.
سیاوش پور منابع طبیعی و محیط زیست را امانتی الهی برشمرد و تاکید کرد: باید تمام مسوولان در حفظ این امانت و صیانت از آن تلاش کنند.
وی با بیان ضرورت توسعه پایدار گیلان گفت: گیلان یک استان گردشگری است و باید امکانات گردشگری و توریستی با نظارت و ملاحظات قانونی در آن احداث شود.
سیاوش پور دستور داد تا کمیته ای در معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان فعال شده و نقاط آسیب پذیری همانند گردنه حیران را شناسایی کرده و اقداماتی پیشگیرانه را در جهت صیانت از اراضی ملی انجام دهد.
وی از دادستان های استان گیلان نیز خواست تا در برخورد با متعرضین به انفال، مقتدرانه ورود و عمل کنند.
وی یادآور شد: بنا به اظهارات مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان؛ در منطقه حیران هیچ تصرفی در عرصه منابع طبیعی صورت نگرفته و تخلفات در عرصه مستثنیات بوده که پیگیری های لازم در این زمینه به عمل می آید.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گیلان، پیش از این در گفت وگو با ایرنا بیان کرده بود که اهتمام ویژه مجموعه مدیریتی استان، جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز در تمامی نقاط گیلان است.
حجت شعبانپور افزوده بود: مجموعه مدیریتی استان با تاکیدات ویژه استاندار گیلان، نسبت به بررسی تخلفات بروز یافته و جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز در تمامی نقاط استان حساسیت دارند و رسیدگی به این موضوع را با جدیت در دستور کار قرار داده اند.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گیلان با اشاره به تاکیدات انجام شده به فرمانداران، بخشداران و دهیاران برای رصد تخلفات احتمالی در حوزه استحفاظیه خود گفت: باید به این نکته مهم توجه داشته باشیم که حاکمیت، به تنهایی نمی تواند در این امر موفق باشد و باید مشارکت مردمی نیز در مقابله با ساخت و سازهای غیرمجاز به صورت برجسته وجود داشته باشد.
وی با تصریح اینکه از زمان استقرار دولت یازدهم، حتی یک مورد پروانه ساختمانی جدید در منطقه گردنه حیران توسط مسوولان مربوطه صادر نشده، یادآور شد: طی دو سال گذشته؛ برخورد با متخلفان در ساخت و سازهای منطقه حیران افزایش یافته و 46 مورد پرونده تخلفات به محاکم قضایی ارسال شد که از این تعداد، شش مورد بازگشت به حالت اولیه و حکم تخریب سازه های غیرمجاز صادر شد.
به گفته شعبانپور؛ 83 هکتار از اراضی توسط اداره کل راه و شهرسازی و 151 هکتار توسط اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ، آزاد و تجاوزات غیرمجاز، قلع و قمع شده و بقیه پرونده ها نیز در حال رسیدگی است.
همچنین محمدعلی نجفی استاندار گیلان پیش از این در گفت وگو با ایرنا، از تشکیل کمیته ویژه ای برای مقابله با پدیده زمین خواری در گردنه حیران در غرب استان به ریاست معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار و عضویت دستگاه های ذیربط اجرایی از جمله جهاد کشاورزی، منابع طبیعی، محیط زیست، راه و شهرسازی و ... خبر داده بود.
وی در اردیبهشت ماه سال 93 نیز در ابلاغیه ای به تمامی فرمانداران و شهرداران، خواستار مقابله جدی مسوولان با پدیده زمین خواری شده بود.
کاظم پالیزدار مشاور معاون اول رییس جمهوری و مسوول دبیرخانه ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی، معاونین وزیر جهاد کشاورزی و روسای سازمان های جنگل ها، مراتع و آبخیزداری و امور اراضی کشور، معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغی، معاون بنیاد مسکن کشور و مشاور وزیر راه و شهرسازی در شورای حفظ حقوق بیت المال نیز نیمه مردادماه جاری در سفر دو روزه به گیلان، ضمن بازدید از منطقه حیران بندر آستارا، در نشست ستاد پیشگیری از ساخت و ساز غیرمجاز استان حضور یافتند.
مساحت استان گیلان 14 هزار و 711 کیلومترمربع است و 565 هزار هکتار جنگل ، 244 هزار هکتار مرتع، 238 هزار هکتار اراضی برنجکاری دارد. 200 هزار هکتار از اراضی استان نیز زیر کشت سایر محصولات کشاورزی است.
یک هزار و 800 گونه مختلف گیاهی نیز در گیلان می روید و جنگل های هیرکانی به عنوان تنها باقیمانده رویشگاه های جنگلی دوران سوم زمین شناسی که بیش از پنج میلیون سال قدمت دارند، از دیگر موهبت های الهی برای این استان است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار