کد خبر: ۷۷۱۱۵
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۱۸ 15 August 2015
انزلی - رئیس مرکز تحقیقات برنج کشور با ارج نهادن به زحمات برنجکاران گفت: شرایط کسب درآمد از برنجکاری در استان‌های شمالی در بخش گردشگری و اکوتوریسم مهیا است.

به گزارش خبرنگار مهر، فرامرز علی نیا در مراسم اختتامیه اولین جشنواره «سبز جوکول»  که شامگاه جمعه در منطقه آزاد انزلی برگزار شد، اظهار کرد: برگزاری این مراسم به عنوان گرامیداشت آغاز برداشت محصول برنج و نوعی شکرگزاری محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه برنج برای ساکنان شمال کشور از قداست ویژه برخوردار است، افزود: برنج دومین محصول غذایی برای امنیت غذایی مردم شناخته می‌شود.

علی نیا با تأکید بر اینکه برنج در برخی کشورها به عنوان سمبل اکوتوریسم محسوب می‌شود، گفت: در برخی از کشورهای آسیای جنوب شرقی مانند ویتنام و تایلند، شالیزارها به عنوان محلی درآمدزا برای بخش گردشگری محسوب می‌شوند.

رئیس مرکز تحقیقات برنج کشور، برگزاری جشنواره سبز جوکول را ارج نهادن به محصولات استراتژیک دانست و تصریح کرد: در استان‌های شمالی که به عنوان متولیان اصلی تولید برنج هستند، می‌توان در بخش گردشگری و اکوتوریسم، شرایط کسب درآمد را ایجاد کرد.

ارزش نهادن به سنن ماندگار باعث دلگرمی است

در ادامه این مراسم، رئیس جهاد کشاورزی انزلی نیز با بیان اینکه برنج با رنج فراوان کشاورز تولید می‌شود، گفت: ارزش نهادن به سنن ماندگار باعث دلگرمی کسانی می‌شود که در این راستا فعالیت می‌کنند.  

وحید مهدوی با انتقاد از اینکه در زمان برداشت محصول، افت قیمت برنج صورت می‌گیرد، افزود: اگر در زمان برداشت برنج، واردات آن از سوی دولت کنترل شود، هیچگاه شاهد دلسردی کشاورز و به تبع آن تغییر کاربری شالیزارها نخواهیم بود.

سرپرست معاونت فرهنگی اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد انزلی نیز در ادامه این مراسم، با بیان اینکه برنامه ریزی این جشنواره از سه ماه قبل توسط منطقه آزاد انزلی صورت گرفته، گفت: یکی از رویکردهای سازمان مناطق آزاد انزلی، فراهم سازی بستر لازم برای تجاری کردن محصولات منطقه است.

مجید فاتحی با اشاره به اینکه تولید برنج، اقتصاد اولیه بومیان منطقه است، افزود: جشنواره سبز جوکول در سه بخش ساخت مترسک‌های شالیزار، کته پزی و عکاسی برگزار شد که به نفرات برگزیده توسط هیأت داوران جوایزی نیز اهدا شد.

وی با اشاره به اینکه با ایجاد غرفه‌هایی در قالب نمایشگاه، صنایع دستی روستائیان نیز در معرض دید و فروش مستقیم حاضرین قرار گرفت،  اظهار کرد: در محدوده منطقه آزاد انزلی، ۲۸ روستا وجود دارد و اهالی آن در کنار کاشت برنج، به تولید صنایع دستی هم مشغولند که غرفه‌هایی از این نمایشگاه برای عرضه محصولات کشاورزان اختصاص پیدا کرده است.

جوکول در گویش گیلکی، برنج سبز نارس و معطری است که رنگ آن متمایل به زرد بوده و به عنوان نوبرانه برنج است که فصل برداشت آن را نوید می‌دهد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار