مردها بیشتر از زن‌ها در محیط‌های کاری حضور دارند و این یکی از دلایل مرگ بیشتر آنهاست. عوامل شغلی و محیطی مانند مصرف دخانیات، اعتیاد، چاقی، بی‌تحرکی، استرس شغلی، سوانح و حوادث، بیماری‌های قلبی و عروقی و فشار خون‌ تأثیر بسزایی در این زمینه دارد. براساس آمار، تصادف‌ها و سوانح عامل اول مرگ مردان ایرانی است.
کد خبر: ۷۶۴۵
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۳ 24 February 2015

مردان ایرانی بیشتر از زنان می‌میرندبه گزارش تابناک یزد، در ایران به ازای هر یکصد زن، 122.5مرد فوت کرده‌اند. متوسط عمر زنان در کشور 73سال و مردان 70سال است. اما مردان ایرانی بیشتر گرفتار چه بیماری‌هایی می‌شوند و کدام بیماری‌ها بیشتر از بقیه شیشه عمر آنها را می‌شکند؟ در شرایطی که بیشتر گزارش‌ها و اخبار حوزه سلامت متوجه زنان است، «هفته سلامت مردان ایرانی» بهانه خوبی برای پیدا کردن پاسخ این پرسش‌هاست.

به روایت مدیرکل دفتر سلامت جمعیت وزارت بهداست، مرگ ناشی از این حوادث در دهه 50 و 60 زندگی مردان دو برابر زنان است. صدمات غیرعمدی نخستین علت مرگ در مردان 40تا 44سال، سومین علت در مردان 45تا 64سال و هشتمین دلیل در مردان بالای 65سال گزارش می‌شود. از حادثه و تصادف که بگذریم، در مرگ‌ومیر ایرانی‌ها پای انواع سکته و سرطان در میان است.

مثل دیگر حوزه‌های مشابه، نبود آمار کافی و گاهی تعدد و تعارض آمار موجود مانع از یک داوری دقیق درباره این موضوع می‌شود. درحالی‌که در 5سال گذشته سکته مغزی، بیماری‌های قلب و سرطان‌های ریه، پوست و معده متهم‌های ردیف اول بیماری و مرگ مردان ایرانی بوده‌اند، امسال انگار نوبت سرطان «پروستات» است. دکتر محمدرضا نوروزی، جراح و فوق تخصص بیماری‌های کلیه و مجاری ادرار، استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران و عضو هیأت مدیره انجمن اورولوژی ایران، امسال مسئول روز و هفته سلامت مردان ایرانی هم هست. او در گفت‌وگو با همشهری پروستات را شایع‌ترین سرطان مردان ایرانی معرفی می‌کند و از مردان می‌خواهد واقعا و به جد به فکر سلامت‌شان باشند: «سلامت مرد ایرانی ضامن بقای خانواده‌است. آقایان اگر به فکر اطرافیان‌شان هستند، باید به فکر سلامتی خودشان هم باشند.» براساس آمار در دنیا از هر 9مرد، یک نفر در خطر ابتلا به سرطان پروستات است اما خبر خوب دکتر نوروزی این است که در ایران شیوع سرطان پروستات کمتر از مردان غربی است، با این حال خبر‌ها همیشه خیلی هم خوب نیستند.به روایت این جراح فوق تخصص سالانه حدود 3هزار و 500مورد جدید از سرطان پروستات در ایران تشخیص داده می‌شود. به این ترتیب بروز سالانه سرطان پروستات 12در هر 100هزار نفر است.

بیماری دوم، باز هم پروستات

این فوق تخصص بیماری‌های کلیه از بزرگی خوش خیم پروستات، به‌عنوان بیماری شایع دوم در مردان نام می‌برد و می‌گوید: «تمام مردان از سنین حدود 40سال به بالا، بزرگی خوش‌خیم پروستات را پیدا می‌کنند اما برخی از آنان دچار علائم این بیماری می‌شوند.از سن 50سال به بالا مردان با علائم کاهش فشار، کاهش جهش و وجود خون در ادرار، بلند شدن شبانه به‌منظور ادرار و تکرر ادرار روزانه و عدم‌تخلیه کامل مواجه می‌شوند که این علائم موجب ناراحتی و اختلال دفع ادرار می‌شود.» البته به گفته دکتر نوروزی، بزرگی خوش‌خیم پروستات با سرطان پروستات کاملا متفاوت است.بزرگی غده پروستات ازقسمت مرکزی پروستات منشا می‌گیرد و بیشتر علائم ادراری دارد ولی سرطان پروستات به‌عنوان یکی از بیماری‌های شایع پروستات از قسمت محیطی منشا می‌گیرد و گاه بسیار بی‌علامت است.‌ 8 درصد مردان 31 تا 40 سال، 50 درصد مردان 51 تا 60 سال، 70 درصد مردان 61 تا 70 سال و 90 درصد مردان 81 تا 90 سال بزرگی خوش خیم پروستات دارند.تشخیص زودرس سرطان پروستات با یک تست آزمایشگاهی که از خون گرفته می‌شود، به نام پی.اس.ای مشخص می‌شود.‌

سرطان همیشه هست

سرطان پروستات شایع‌ترین مورد در ایرانی‌ها باشد یا نه، به هر حال در صدر این جدول است. با یک پله پس و پیش، سرطان معده در ابتلا رتبه بعدی را دارد.‌پس از آن هم صحبت از سرطان‌های ریه، مثانه، روده بزرگ، دستگاه خونساز، مری، دستگاه اعصاب مرکزی و غدد لنفاوی بیشترین شیوع را در بین مردان کشورمان دارند. دبیر انجمن اورولوژی کشور هشدار می‌دهد که آمارهای بین‌المللی نشان می‌دهد که درکشور ما مردان آخرین افرادی هستند که برای پیگیری مشکلات پزشکی و درمانی خود مراجعه می‌کنند. دلسوزی آنها برای افراد خانواده و فرزندان خیلی بیشتر از خودشان است.سانحه، سکته یا سرطان هر کدام مهم‌ترین بیماری و جدی‌ترین عامل مرگ مردان ایرانی است و وقتی مراجعه به پزشک جدی گرفته شود، کم‌خطر‌تر خواهند بود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار