قرار گرفتن زیر نور خورشید بدون ضد آفتاب، مشکلات زیادی به بار می‌آورد. یکی از این مشکلات آفتاب سوختگی است که می‌تواند منجر به تاول یا التهاب پوست شود. در این شرایط، شما هر کاری می‌کنید تا پوستتان را به حالت اول باز گردانید، اما احتمالا به طور ناخودآگاه دست به کار‌هایی می‌زند که آفتاب سوختگی را تشدید می‌کند.
کد خبر: ۷۶۲۹۱۴
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۲ 15 July 2019

تابناک فارس به نقل از برترین‌‌ها: قرار گرفتن زیر نور خورشید بدون ضد آفتاب، مشکلات زیادی به بار می‌آورد. یکی از این مشکلات آفتاب سوختگی است که می‌تواند منجر به تاول یا التهاب پوست شود. در این شرایط، شما هر کاری می‌کنید تا پوستتان را به حالت اول باز گردانید، اما احتمالا به طور ناخودآگاه دست به کار‌هایی می‌زند که آفتاب سوختگی را تشدید می‌کند. برای دانستن کار‌هایی که بر شدت آفتاب سوختگی‌تان می‌افزاید، در ادامه مطلب همراه‎مان باشید.

 

دوش آب گرم

زمانی که آفتاب پوست شما را می‌سوزاند، در واقع آن را خشک می‌کند. حتی اگر احساس کنید که با گرفتن دوش آب گرم، احساس بهتری در ناحیه سوختگی دارید، باز هم بهتر است که این کار را انجام ندهید، زیرا روغن‌های طبیعی پوست‌تان را از بین برده و به آن آسیب بیشتری می‌زنید. در نتیجه روند درمان سوختگی شما بیشتر به طول می‌انجامد. از این رو بهتر است که در صورت سوختگی، دوش آب سرد بگیرید. در واقع دمای آب نباید بیشتر از دمای یک استخر آب گرم باشد.

آفتاب گرفتن بیشتر

شاید فکر کنید اگر پس از سوختگی باز هم در معرض آفتاب قرار گیرید بهتر می‌شوید، در حالی که این بدترین کاری است که می‌توانید در حق پوست آسیب دیده‎تان کنید. مهم نیست که شما چقدر ضد آفتاب به بدنتان زده‌اید، اگر در ناحیه‌ای از تنتان دچار آفتاب سوخته شده‌اید، بهتر است که دیگر در معرض آفتاب قرار نگیرید.

در صورتی که مجبور شدید زیر آفتاب باشید، از کرم‌های ضد آفتاب با SPF ۳۰+ استفاده کنید و لبایس‌های آستین بلند بپوشید و کلاه بگذارید تا آفتاب به طور مستقیم با پوست شما در تماس نباشد.

عطر زدن

قبل از رفتن به زیر آفتاب، از عطر زدن خوداداری کنید. عطر‌ها به دلیل موادی که دارند، بر شدت سوختگی شما می‌افزایند. البته این در مورد تمام عطر‌ها صدق نمی‌کند. اسانس‌هایی چون ترنج، رزماری و اسطوخدوس پوست شما را در مقابل اشعه‌های آفتاب حساس‌تر کرده و می‌توانند خود عاملی بر آفتاب سوختگی بیشتر شما باشند.

 

لباس تیره رنگ

زمای که زیر نور خورشید هستید، حتی رنگ لباستان هم اهمیت دارد و بر سوختگی‎تان تاثیرگذار است. در واقع برخی از رنگ‌های بر شدت سوختگی پوست تن شما می‌افزایند. تحقیقی در سال ۲۰۰۹ ثابت کرده رنگ‌هایی چون آبی تیره و قرمز محافظت بیشتری در مقابل اشعه‌های UV نسبت به رنگ‌های تیره‌تر، دارند. از آنجا که رنگ‌های تیره اشعه UV را بهتر جذب می‌کنند، بر شدت سوختگی شما می افزایند، از این رو بهتر است زمانی که به بیرون از خانه می‌روید، لباسی به رنگ قرمز یا آبی به تن کنید.

آرایش کردن

هیچ کس دوست ندارند که با صورت سوخته به میهمانی یا بیرون از منزل برود، اما آرایش کردن در این شرایط سوختگی شما را تشدید می‌کند، به خصوص اگر پوستتان تاول زده یا پوسته پوسته شده باشد. در این شرایط اگر شما آرایش کنید، منافظ پوستتان بسته می‌شود و دیگر فرصتی برای درمان نمی‌یابد. تنها راهی که سوختگی شما را زودتر درمان می‌کند، این است که به او اجازه تنفس دهید. اسفنج‌های کثیف پنکک یا شت‌های رژ گونه را به صورت سوخته‌تان نزنید، زیرا موجب عفونت یا آلرژی و به تبع شدت سوختگی شما می‌شود‌.

پوشیدن لباس‌های تنگ

اگر بدنتان دچار آفتاب سوختگی شده است، از پوشیدن لباس‌های تنگ خودداری کنید. لباس تنگ، گرما را در ناحیه سوختگی بدن شما حبس می‌کند و همین موجب درد، التهاب و ورم می‌شود. از این رو بهتر است که تا زمان درمان، از پوشیدن لباس‌های تنگ خودداری کنید و به پوستتان اجازه تنفس دهید.

 

استفاده از کرم ضد آفتاب

شاید فکر کنید که با زدن کرم ضد آفتاب بیشتر به ناحیه سوختگی، بتوانید بار دیگر به زیر آفتاب بروید، اما این طرز تفکر اشتباه است. شما اگر بار اول کرم ضد آفتاب زیادی به بدنتان می‌زنید، دچار آفتاب سوختگی نمی‌شدید، اما حال که پوستتان آسیب دیده، با زدن کرم ضد آفتاب نه تنها بهتر نمی‌شوید بلکه پوست تاول زده‎تان نیز التهاب بیشتری نیز پیدا می‌کند.

نوشیدن آب

هیدراته نگه داشتن بدن در هر شرایط اهمیت زیادی دارد، اهمیت این موضوع زمانی که دچار آفتاب سوختگی می‌شوید، بیشتر می‌شود. التهاب و سوزش حاصل از آفتاب سوختگی‌های شدید موجب از دست رفتن رطوبت لایه خارجی پوست شما می‌شود. در موارد شدید، این موضوع کم آبی و اختلالات الکترولیتی را به همراه دارد. در این شرایط، پوست سیگنال‌هایی آزاد می‌کند که با درد و خارش همراه است که آفتاب سوختگی را تشدید می‌کند. از آنجا که پوست خود به خود درمان می‌شود، برای جبران آب از دست رفته روزانه حداقل به ۸ لیوان آب نیاز دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار