معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز از پایش فشار خون یک میلیون و ۵۴۴ هزار نفر در استان فارس خبر داد.
کد خبر: ۷۵۸۳۲۴
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۶ 30 June 2019

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران:عبدالرسول همتی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز در نشست خبری با اصحاب رسانه، عنوان کرد: تاکنون نزدیک به یک میلیون و ۵۴۴ هزار نفر در استان فارس تحت سنجش فشارخون قرار گرفته اند که از این تعداد، ۳۲۱ هزار مورد دارای فشارخون بالا شناسایی شده که پیش بینی می‌شود تا پایان بسیج ملی کنترل فشارخون، این آمار به ۴۸۰ هزار مورد برسد.

او عامل اصلی بالا بودن میزان مرگ و میر بر اثر بیماری‌های قلبی و عروقی را فشارخون بالا دانست و افزود: ۴۷ درصد از این مرگ و میر‌ها به دلیل بیماری‌های قلبی و عروقی و سکته‌های مغزی بوده است.

همتی با توضیح اینکه فشارخون در افراد مانند «قاتل خاموش» عمل می‌کند، گفت: به این دلیل که فرد زمانی متوجه فشارخون بالای خود می‌شود که دیگر زمان را از دست داده است.

او با بیان اینکه به طور معمول هر ایرانی ۱۲ گرم در طول روز نمک مصرف می‌کند و سازمان جهانی بهداشت «WHO» استاندارد استفاده از نمک را پنج گرم در روز توصیه کرده است، گفت: اگر فقط نمکدان از سر سفره‌ها برداشته شود، تا ۳۰ درصد خطر ابتلا به فشارخون بالا در افراد کاهش می‌یابد.

دبیر اجرایی بسیج ملی کنترل فشارخون در دانشگاه، با این توضیح که ایستگاه‌های طراحی شده، همزمان با سراسر کشور از ۲۷ اردیبهشت سال جاری در استان فارس برپا شد، اضافه کرد: دو هزار و ۲۰۰ پایگاه ثابت و ۲۰۰ پایگاه سیار به سنجش فشارخون پرداختند.

همتی یادآور شد: خانه‌های بهداشت، پایگاه سلامت، مرکز خدمات جامع سلامت و پزشکان خانواده از جمله پایگاه‌های ثابت و بیمارستان ها، کارخانه‌های بزرگ، ادارات، مساجد، پارک‌ها و تفرجگاه ها، اماکن زیارتی و سیاحتی، بانک‌ها و مراکز خرید نیز جزو مراکز تحت پوشش پایگاه‌های سیار این بسیج ملی است.

او با اشاره به اینکه افراد بالای ۳۰ سال، بانوان باردار و بیماران کلیوی جزو جمعیت هدف بسیج ملی کنترل فشارخون است، اعلام کرد: غربالگری فشارخون گروه هدف تا پایان بسیج ملی کنترل فشاخون، ایستگاه‌های سیار در نقاط موردنیاز برپاست.

دبیر اجرایی بسیج ملی کنترل فشارخون در دانشگاه، در این نشست از اصحاب رسانه و خبرگزاری‌ها درخواست کرد تا اطلاع رسانی‌های لازم برای آن گروه از افرادی که هنوز در این غربالگری شرکت نکرده اند، ادامه یابد.

فشارخون بالا؛ عامل ۶۰ درصد از مرگ و میر ناشی از سکته مغزی در استان فارس
معاون فنی معاونت بهداشت و سخنگوی بسیج ملی کنترل فشارخون در دانشگاه نیز اعلام کرد: در استان فارس سالیانه بیش از دو هزار و ۵۰۰ نفر به دلیل سکته قلبی فوت می‌کنند که از این تعداد، نزدیک به ۵۰ درصد آنان، به دلیل فشارخون بالا فوت کرده اند.

محمدرضا کریمی افزود: سالیانه در استان فارس نزدیک به هشت هزار نفر دچار سکته مغزی شده که از این تعداد، نزدیک به یک هزار و دویست مورد فوت می‌کنند، همچنین از این تعداد نزدیک به نیمی از آن برابر با هزار و ۲۵۰ مورد به دلیل فشارخون بالا فوت کرده اند که ۶۰ درصد از تمامی این عوارض به دلیل فشارخون بالا و مرگ ناشی از سکته مغزی بوده است.

او با اعلام اینکه هر سال در استان فارس، نزدیک به ۷۰۰ نفر نیز دچار نارسایی کلیوی شده که یک سوم همه این عوارض در سنین زیر ۷۰ سال (مرگ زودرس) رخ داده است، ادامه داد: سالانه پنج هزار مورد دچار سکته مغزی می‌شوند که از این تعداد ۷۰۰ مورد به دلیل فشارخون بالا بوده است.

کریمی با این هشدار که آسیب‌های ناشی از این بیماری نه تنها به فرد بیمار، بلکه به خانواده، اقتصاد و جامعه نیز تاثیرگذار است، توصیه کرد: این بیماری با سبک زندگی سالم و دارو قابل پیشیگیری بوده و با شناخت به موقع این بیماری و جلوگیری از پیامد‌های آن، می‌توان از مرگ زودرس نیز جلوگیری کرد.

سخنگوی بسیج ملی کنترل فشارخون، هزینه‌های بالای دارو و درمان این بیماری، ضربه به اقتصاد خانواده و جامعه برشمرد و اضافه کرد: اقتصاد فرد، خانواده و جامعه نیاز به مراقبت دارد که با این مراقبت‌ها می‌توان از وابستگی کشورمان به کشور‌های دیگر نیز جلوگیری کرد.

رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر دانشگاه نیز با دعوت از مردم برای شرکت در بسیج ملی کنترل فشارخون و اقدام برای سنجش فشارخون خود تا ۱۵ تیر، گفت: پایگاه‌های سلامت تا نیمه تیر سال جاری برای خدمت رسانی به جمعیت هدف در سراسر کشور مشغول به فعالیت هستند.

فریبا مرادی ایجاد حساسیت در مراقبت از افراد و خودمراقبتی برای شناسایی افراد مبتلا به فشارخون را بسیار تاثیرگذار دانست و افزود: با پیش بینی‌های انجام شده، بسته‌های مراقبت از سوی مراقبان سلامت پزشکان خانواده نیز به بیماران مربوطه ارایه می‌شود.

او به هموطنان برای مراجعه منظم به پزشکان خانواده و مراکز درمانی برای سنجش و کنترل فشارخون خود به صورت ماهانه توصیه کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار