محمدمهدي قاسمي با تصريح بر اينكه از كشت ٤٦ هزار هكتاري برنج به ٢٠ هزار هكتار رسيده‌ايم كه در سال‌هاي آينده بايد به صفر يا كمترين ميران ممكن برسد، قيمت برنج را از جاذبه‌هايي دانست كه كشاورز را ترغيب به كشت مي‌كند و تاكيد كرد كه بايد كمك كرد تا مصوبه دولت براي كشت برنج جز در استان‌‌هاي گيلان و مازندران در ديگر استان‌ها متوقف شود .
کد خبر: ۷۵۲۴۳۴
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۱ 09 June 2019

تابناک فارس به نقل از ایسنا:عنايت‌الله رحيمي يكشنبه ١٩ خرداد در شوراي حفاظت از منابع آب استان با اشاره به تصويب رهاسازي ٣٥ تا ٤٠ ميليون مترمكعب آب از سد ملاصدرا در اين جلسه براي كشت برنج در وسعت پنج هزار هكتاري، بر كاهش سطح زيركشت برنج در استان طبق مصوبه هيئت وزيران تاكيد كرد .

وي خواستار صرفه جويي در استفاده از آب، پرداخت حق آبه‌ها و نظارت سازمان آب منطقه‌اي بر ميزان برداشت‌ها شد و تاكيد كرد كه سطح زيركشت برنج در استان با بخشنامه دولت تطبيق داده شود؛ تمایل داریم كه فارس در رعایت قانون اول باشد .

استاندار فارس همچنين با بيان اينكه حق آبه کشاورزان بر اساس زمین ثابت است، تاكيد كرد كه به همين ميزان به کشاورزان بالادست سد درودزن و ملاصدرا هم اختصاص داده شود .

رحيمي از تشكل‌هاي كشاورزي خواست تا ضمن مطالبه گري حقوق كشاورزان، قانونمداري بين آنها را هم ترويج كنند .

وي همچنين تاكيد كرد كه بدون مشاركت مردم و حضور جدي كشاورزان، بستن چاههاي غيرمجاز امكان پذير نيست و برخوردهاي قهري هم جواب لازم را نمي‌دهد .

استاندار فارس خواستار اعمال قانون و ايجاد محدوديت براي برداشت زياد از حد اعلام شده آب از چاهها و اجراي سياست‌هاي اعلامي دستگاههاي حاكميتي به ويژه در دشت‌ها شد .

رحيمي همچنين برداشت آب از چاههاي غيرمجاز را تخطي از قانون و تجاوز به حقوق عمومي دانست و گفت: مقامات قضايي پيگيري و دستور لازم براي برخورد با متخلفين را دنبال خواهند كرد .

وي همچنين از آمادگي صنايع الكترونيك استان فارس براي ساخت هر تعداد كنتور حجمي و هوشمند خبر داد و گفت: اينكه اين امر به مركز انتقال داده شود و از آنها كنتور خريداري شود، نشان از عدم استفاده از توانمندي علمي بومي استان است .

قاضي احمد رحمانيان، معاون دادگستري استان فارس نيز در ادامه اين جلسه به مصوبه هيئت وزيران در خصوص محدوديت و ممنوعيت كشت برنج اشاره با طرح سوالي مبني بر اينكه تا چه ميزان اين مصوبه در اراضي فارس اجرا شده و تاكنون چه تعداد كنتور حجمي نصب شده؟ گفت: بايد مشخص شود كه تا چه زماني طول مي‌كشد كه كنتورها نصب و به اتمام برسد .

وي به وضعيت سد درودزن هم اشاره و با بيان اينكه مالكيت اراضي قابل توجهي از اطراف اين سد مربوطه به دولت و سازمان آب منطقه‌اي استان است اما در تصرف كشاورزان است و برنج كشت مي‌كنند، گفت: حدود يكهزار حلقه چاه در اين محدوده مستقر است .

رحمانيان پيشنهاد كرد كه اراضي متعلق به دولت در اين محدوده كانال كشي شود .

معاون پیشگيري از وقوع جرم دادگستري فارس به پرونده‌هاي قضايي مربوط به پلمب چاههاي غيرمجاز در استان هم اشاره و در اين خصوص عنوان كرد: بخشي از اين پرونده‌ها سال‌هاست كه در بايگاني‌ها خاك مي‌خورند .

رحمانيان همچنين خواستار تعيين تكليف چاههاي غيرمجاز در سال جاري شد .

رئيس سازمان جهاد كشاورزي فارس نيز در اين جلسه به مصوبه هیات وزیران در محدودیت کشت برنج اشاره و با بيان كرد: اين مصوبه براي كشاورزي كه بتواند بر روي سطح هفت هكتاري، با خشكه كاري و آبياري قطره‌اي برنج كشت كند، قابل اجراست .

محمدمهدي قاسمي با تصريح بر اينكه از كشت ٤٦ هزار هكتاري برنج به ٢٠ هزار هكتار رسيده‌ايم كه در سال‌هاي آينده بايد به صفر يا كمترين ميران ممكن برسد، قيمت برنج را از جاذبه‌هايي دانست كه كشاورز را ترغيب به كشت مي‌كند و تاكيد كرد كه بايد كمك كرد تا مصوبه دولت براي كشت برنج جز در استان‌‌هاي گيلان و مازندران در ديگر استان‌ها متوقف شود .

محدوديت و ممنوعيت كشت برنج براساس مصوبه هيئت دولت و بررسي حجم آب مفيد و پايدار سد ملاصدرا از جمله دستوركارهاي اين جلسه بود .

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار