وکیل نامه
تابناک فارس به منظور اطلاع مردم شریف استان فارس از عملکرد؛اظهار نظرها و به طور کلی جهت گیری وکلای مردم فارس در مجلس شورای اسلامی(نمایندگان مجلس فارس) در ویژه نامه ای تحت عنوان "وکیل نامه" به بازتاب سخنان و اظهار نظرهای نمایندگان مردم فارس در مجلس می پردازد.
کد خبر: ۷۴۳۹۸
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۷:۱۵ 11 August 2015
تابناک فارس:

کاشت برنج بختگان را نابود کرد و نابودی بختگان سرطان آورد


نماینده مردم ‌استهبان و نی‌ریز شیوع بیماری‌های سرطانی، سالک و انواع بیماری‌های صعب‌العلاج در پی خشکی بختگان را یک هشدار دانست و گفت: احیای تالاب بختگان و تخصیص حقابه به آن در گرو ممنوعیت کشت برنج در بالادست تالاب است.

محمدسقایی اظهار داشت: امروز در بالا دست بختگان جشن برنج‌کاری گرفته می‌شود اما در پایین دست مردم با بی‌آبی و خشکی دریاچه مواجه هستند که این آثار و پیامدهای منفی به‌دنبال دارد.

نماینده مردم ‌استهبان و نی‌ریز مجلس بیان کرد: باید مدیریت ارشد استان فارس و مسئولان سازمان جهاد کشاورزی موضوع برنج‌کاری در بالادست تالاب بختگان را ساماندهی کرده و در طرحی ضربتی اجازه کشت برنج و سایر کشت‌های پرمصرف را ندهند.

وی بیان کرد: باید موضوع تامین آب بختگان قبل از ساخت سدها در بالا دست با توجه به نقشه‌های موجود مورد بررسی قرار گرفته و برای تخصیص حقابه بختگان برنامه‌ریزی اساسی شود.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون برنامه و بودجه مجلس خاطرنشان کرد: از وزارت نیرو و محیط زیست درخواست می‌شود به داد بختگان برسند؛ امروز این تالاب علاوه بر تبعات منفی روی کشاورزی، سبب بروز و شیوع بیماری‌های صعب‌العلاج و سرطان در منطقه شده است.

نماینده مردم استهبان و نی‌ریز در مجلس با اشاره به سرازیرشدن فاضلاب‌های شهرستان‌های اطراف بختگان و پتروشیمی مرودشت به دریاچه بختگان گفت: با خشکی دریاچه وجود این فضولات حیات مردم و محیط زیست را به خطر انداخته است.

سقایی با بیان اینکه اگر دریاچه ارومیه در حال خشک شدن است، بختگان به‌خاطر بی‌موالاتی‌ها خشک شده است، بیان کرد: در زمینه احیای تالاب بختگان مکاتبات زیادی شده و ردیف اعتباری برای مطالعات احیای آن در پی بازدید هوایی رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی اختصاص یافته اما این ردیف اعتباری دردی دوا نمی‌کند.

وی افزود: مسئولان ارشد استانی باید کشت برنج در بالا دست بختگان و زمین‌هایی که بعد از احداث سد در بالا دست زیر کشت رفته را ساماندهی و به فکر تخصیص حقابه بختگان باشند.

نماینده مردم استهبان و نی‌ریز خاطرنشان کرد: امروز با خشک شدن بختگان اتفاقات ناگواری در حال رخ دادن است و تمام روستاهای اطراف بختگان در دهستان خیر، آباده طشک، نی‌ریز و حتی انجیرستان‌های دیم استهبان تحت تاثیرقرار گرفته است.

سقایی گفت: چاه‌های کشاورزی اطراف دریاچه نیز در حال خشک شدن است و باید تدبیر اساسی برای احیای بختگان اندیشیده شده و در اولویت برنامه‌های وزارت نیرو و محیط زیست قرار گیرد.

مجری پروژه راه آهن شیراز-اصفهان تغییر کرد/آزاد راه شیراز-اصفهان اعتبار می گیرد؟

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی گفت: با طرح درخواست تغییر مجری پروژه تکمیل خط آهن شیراز به اصفهان، در دیدار با آخوندی، وزیر راه و شهرسازی موافقت شد.
جعفر قادری افزود: مجری فعلی این پروژه، شرکت زیرساخت است که براساس تقاضای مطرح شده، به شرکت راه‌آهن سپرده می‌شود.

قادری خاطرنشان کرد: تقاضای اعطای اعتبار بیشتر برای ساخت آزادراه شیراز- اصفهان از سهم 50 درصدی دولت در سال‌جاری از دیگر درخواست‌های مطرح شده در جلسه با وزیر راه و شهرسازی بود. کمک به تبدیل جاده خرامه به مرودشت به ویژه در محدوده روستاهای بخش زرقان، از راه روستایی به راه فرعی، لزوم تامین 30 میلیارد ریال برای بازگشایی محور فراشبند به شیراز و کمک به پرداخت سهم 33 درصدی وزارت راه در احداث ترمینال خارجی فرودگاه بین‌المللی شهید دستغیب شیراز نیز در این جلسه مطرح شد.

نماینده مردم شیراز در مجلس گفت: در این جلسه همچنین مقرر شد وزارت راه و شهرسازی از محل 500 میلیارد تومان اوراق مشارکت سال 93 مبلغ 77 میلیارد تومان به راه‌آهن و از محل اوراق مشارکت سال 94 نیز مبلغ 200 میلیارد تومان به عنوان سهم پنجاه درصدی دولت، به آزادراه شیراز به اصفهان، اختصاص دهد.

وی با بیان اینکه واگذاری کمربندی شیراز به شهرداری این شهر، نیازمند بررسی بیشتر در زیرمجموعه‌های وزارت راه و شهرسازی است، اظهار کرد: تقاضای ارتقای جاده خرامه به مرودشت برای اخذ مجوز کمیسیون ماده 25 ارسال شد.

قادری، تحقق کامل موضوعات مطرح شده در جلسه با وزیر راه و شهرسازی را نیازمند همراهی و پیگیری دستگاه‌های مربوطه و مسئولان در استان فارس و شهر شیراز دانست.

اغلب دانش‌آموزان و دانشجویان المپیادی کشور جذب خارج می شوند

عضو هیئت رئیسه و نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی بر لزوم ایجاد و توسعه ارتباط بین دانشگاه و صنعت و ارتباط بین پردیس شرکت‌های دانش‌بنیان و دستگاه‌های اجرایی تاکید کرد.

ضرغام صادقی در جریان بازدید از پردیس شرکت‌های دانش‌بنیان شیراز اظهار کرد: باید در دانشگاه‌ها علاوه بر تولید علم، امکان استفاده‌ عملی از علم در قالب شرکت‌های دانش‌بنیان وجود داشته باشد.

وی با بیان این‌که «ارتباط بین دستگاه‌های اجرایی بسترساز استفاده از ظرفیت علمی شرکت‌های دانش‌بنیان است»، افزود: شرکت‌های دانش‌بنیان بر این اساس می‌توانند امور مروبط به بازاریابی را ساماندهی کنند.

وی همچنین بر استفاده از ظرفیت وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی تاکید و اظهار کرد: این وزارتخانه یکی از مراکزی است که با استفاده از آن می‌توان در مسیر تسهیل امور گام برداشت.

نماینده مردم شیراز همچنین بر تقویت بنیه دفاعی کشور در بودجه 94 تاکید و خاطرنشان کرد: در بودجه سال گذشته که امسال در حال اجرای آن هستیم، هیچ دستگاه اجرایی به اندازه بنیه دفاعی مورد توجه ویژه قرار نگرفت.

وی با بیان این‌که «تولید علم مهم‌ترین اهرم جمهوری اسلامی محسوب می‌شود»، خاطرنشان کرد: کار علمی از کارهای کوچک شروع می‌شود.

وی نیروی انسانی را به عنوان یک سرمایه اصلی کشور دانست و افزود: اغلب دانش‌آموزان و دانشجویان المپیادی جمهوری اسلامی ایران به وسیله اعتبارات مالی که در خارج کشور کسب می‌کنند، جذب می‌شوند که اگر این کارها در درون کشور شکل بگیرد، ضمن ممانعت از خروج این سرمایه‌ها، امکان بازگشت این سرمایه‌ها نیز فراهم می‌شود.

این عضو هیئت رئیسه مجلس در پاسخ به مسائل و مشکلات مطرح شده از سوی اعضای پردیس شرکت‌های دانش‌بنیان شیراز نیز گفت: بدون شک مطالب مطرح شده پس از انتقال به مسئولین مربوطه پیگیری خواهد شد.

وی همچنین از مدیر پردیس شرکت‌های دانش بنیان شیراز خواست تا ظرفیتی جهت حضور و بازدید استاندار جدید فارس به منظور بررسی مشکلات و آشنایی با فعالیت این شرکت فراهم کند.

وی با تاکید بر فعال‌سازی ظرفیت‌های بالای فارس در حوزه‌های مغفول مانده، گفت: اگر کانون‌هایی همانند شرکت‌های دانش بنیان شکل بگیرد، استان می‌تواند بهتر از گذشته ایفای نقش کند.

نماینده مردم شیراز در مجلس همچنین با اعلام این‌که «امسال اعتبارات ماده 180 برای شهر شیراز تقریبا دو برابر شده است» افزود: مسیر انتخاب پروژه‌ها توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیست بلکه در شورای برنامه‌ریزی شهرستان‌ها تصویب و نهایی می‌شوند.

تذکر 2 نماینده شیراز به ویر صنعت،معدن و تجارت

تذکر قادری و ذوالانوار نمایندگان شیراز به وزیر صنعت، معدن و تجارت درخصوص تسریع در واگذاری آی تی آی به سهامداران با اخذ تعهد نسبت به انجام تعهدات انجام شده توسط هیات اجرایی و حق و حقوق کارکنان شاغل و بازنشسته.

باید با مسئولانی که نقدپذیر نیستند به شدت برخورد کرد

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی گفت: از مسئولانی که نقدهای منصفانه خبرنگاران را بر‌نمی‌تابند و اجازه ایجاد فضای آزاد خبری را از جامعه سلب می‌کنند باید به‌شدت مقابله کرد.

سید حسین ذوالانوار اظهار داشت: خبرنگاری شغلی شریف و از رسالت‌های پیامبران اللهی بوده است و امروز نیز خبرنگاران در جامعه ما با تأسی از پیامبران در حال خدمت‌رسانی به آحاد مردم هستند.

وی افزود: در جامعه ما به دلیل مشغله‌های فراوانی که برای مسئولان و مردم وجود دارد، روزمرگی و غفلت از امور مهم فراگیر شده و در چنین شرایطی، از خبرنگاران انتظار می‌رود بیداری و بیدارگری آحاد جامعه و مطالبه‌گری از مسئولان را سرلوحه کار خود قرار دهند.

این نماینده مجلس افزود: در جامعه‌ای که جریان آزاد خبری وجود داشته باشد و تمام مسئولان و ارگان‌ها فعالیت‌های خود را زیر ذره‌بین دقیق رسانه‌ها بیابند فساد شیوع پیدا نخواهد کرد و تخلف به کمترین حد خود خواهد رسید.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به ‌سختی‌های شغل خبرنگاری گفت: درعین‌حال اهمیت فراوانی که فعالیت‌های خبرنگاران برای آگاه‌سازی جامعه به دنبال دارد، اما این شغل از سختی‌های فراوانی برخوردار است و حقوق کم و در بسیاری از موارد آینده شغلی مبهم، بسیاری از اعضای جامعه خبری کشور را رنج می‌دهد.

ذوالانوار همچنین با اشاره به برخی مشکلات موجود خبرنگاران برای مخابره حقایق جامعه اضافه کرد: خبرنگاران اگر بخواهند با زبانی صریح، از مسئولان پرسشگری و مطالبه‌گری داشته باشند با محدودیت‌های فراوانی مواجه می‌شوند و نقد صریح حتی اگر منصفانه نیز باشد در برخی موارد می‌تواند منجر به از دست دادن موقعیت شغلی برای خبرنگاران شود بنابراین از یک‌سو باید درود فرستاد به خبرنگاری که حقیقت و عدالت را با هیچ‌چیز دیگر عوض نمی‌کند و از سوی دیگر، باید مقابله کرد با مسئولانی که نقدهای منصفانه خبرنگاران را بر‌نمی‌تابند و اجازه ایجاد فضای آزاد خبری را از جامعه سلب می‌کنند.

این نماینده مجلس در پایان خاطرنشان کرد: برای حل معضلات صنفی خبرنگاران، از دریافت راهکارها و پیشنهاد‌های این قشر شریف از جامعه استقبال می‌کنیم و آماده‌ایم درصورتی‌که نقایص قانونی دراین‌باره وجود دارد، برای حل آن و یا تعریف راهکارهای جدید در قالب طرح‌های پیشنهادی در مجلس شورای اسلامی پیش‌قدم شویم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار