مدیرکل زندان‌های فارس گفت: اگر بتوانیم برای زندانیان شغل باثبات ایجاد کنیم بازگشت به زندان آنان به کمتر از پنج درصد می‌رسد.
کد خبر: ۷۳۷۴۹
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۶ 08 August 2015

تابناک فارس به نقل از روابط عمومی اداره کل زندان‌های فارس: سید حشمت‌الله حیات‌الغیب در جلسه هیئت‌مدیره و هیئت‌امنای مؤسسه مردم‌نهاد نسیم رهایی زندان‌های فارس اظهار داشت: 19 مرکز اصلاحی و تربیتی در سطح این استان وجود دارد و 70 درصد از افرادی که در این مراکز نگهداری می‌شوند بی‌بضاعت، فقیر و یا فاقد حرفه و شغل مناسبی هستند و زندان نیز برای کمک به این افراد امکانات نسبی و محدودی دارد که در اختیار آنان قرار می‌دهد.

وی افزود: 15 مرکز انجمن حمایت از زندانیان در این استان وجود دارد و این مراکز حدود 3 هزار خانواده زندانی را زیرپوشش قرار داده‌اند و 300 خانواده نیز زیرپوشش مؤسسه نسیم رهایی قرار دارند که این مراکز به پشتوانه حمایت خیران اداره می‌شوند.

این مسئول اضافه کرد: انجمن حمایت از زندانیان حدود 70 تا 100 هزار تومان مستمری به خانواده‌های زیر پوشش پرداخت می‌کند که این مبلغ مشکلی از مشکلات خانواده‌ها حل نمی‌کند و خیران در حوزه‌های مختلف باید به مشکلات خانواده زندانیان نیز توجه داشته باشند چراکه کمک به خانواده زندانی کمک به جامعه و کاهش آسیب‌های اجتماعی است و با زندانی شدن فرد مجرم بیشترین مجازات را خانواده وی تحمل می‌کنند.

مدیرکل زندان‌های فارس با اشاره به اینکه در مجموعه زندان‌ها اقدامات اصلاحی و تربیتی بسیاری انجام می‌‌شود، گفت: با حضور 42 روحانی در نمازخانه‌های زندان‌ها، نماز جماعت برگزار می‌شود حتی در برخی از زندان‌ها نماز صبح نیز به‌صورت جماعت اقامه می‌شود.

حیات‌الغیب اضافه کرد: در بحث اشتغال زندانیان باید 70 درصد از زندانیان در کارگاه‌های اشتغال و حرفه‌آموزی فعالیت داشته باشند و در تفاهمنامه همکاری با سازمان فنی و حرفه‌ای، تعداد بسیاری از زندانیان در کلاس‌های حرفه‌آموزی شرکت و موفق به گواهینامه مهارت شده‌اند و پس از آزادی نیز می‌توانند از تسهیلات اشتغال‌زایی مرکز خدمات اجتماعی و مراقبت بعد از خروج استفاده کنند.

وی تأکید کرد: زندانی اگر پس از آزادی در بحث اشتغال توسط نهادهای حمایتی، حمایت نشود بازگشت مجدد به زندان دارد و اگر بتوانیم در بحث اشتغال برای زندانی شغل باثبات ایجاد کنیم بازگشت به زندان آنان به کمتر از پنج درصد می‌رسد.

مدیرکل زندان‌های فارس تصریح کرد: کمک به مجموعه زندان‌ها، تنها کمک مالی نیست بلکه حمایت معنوی و استفاده از فکر افراد، آموزش به زندانیان در بخش‌های مختلف، پر کردن خلأهای روانی، مشاوره و روان‌درمانی نیز می‌تواند باشد.

حیات‌الغیب یادآور شد: افرادی که دوره درمان، مشاوره و روان‌درمانی را در طول تحمل کیفر سپری و در دوره‌های آموزشی مهارت‌های اساسی شرکت می‌کنند میزان بازگشت مجدد آنان به زندان کمتر از پنج درصد است.

وی همچنین تأکید کرد: زندانیان زن، نوجوانان و کودکان زیر 18 سال به حمایت بیشتری نیاز دارند در صورتی‌ که به این گروه از زندانیان توجه شود مشتری آینده ما در زندان نخواهند بود.

مدیرکل زندان‌های فارس ادامه داد: اگر نتوانیم به خانواده و فرزند زندانی کمک کنیم خانواده آن‌ها نیز آسیب‌دیده و با حبس پدر یا مادر با خلأ مادی، معنوی و عاطفی مواجه شده و آسیب بسیاری متوجه آنان می‌شود.

برچسب ها: زندان ، زندانی ، اشتغال ، فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار