معاون فنی و عمرانی شهرداری در گفت و گو با تابناک یزد :
معاون فنی و عمرانی شهرداری یزد گفت: عمرمفید سنگ جدول در ایران کمتر از 10 سال است.
کد خبر: ۷۲۸۵۳
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۹ 06 August 2015
به گزارش تابناک یزد، محمد رسول طهماسبی در گفت و گو با تابناک یزد درباره ی مقایسه ی عمر مفید سنگ جدول های ایران و کشورهای پیشرفته گفت: طول عمر سنگ جدول ها بسته به شرایط محیطی که در آن نصب می شوند و کیفیت و نحوه تولید، متغیر است. آنچه در ایران شاهد هستیم عمر مفید سنگ جدول ما کمتر از 10 سال است و در این مدّت، سنگ جدول به دلیل پوسته شدن، زیبایی ظاهری خود را از دست می دهد و نیاز به تعویض خواهد داشت؛ این درحالی است که در کشورهای پیشرفته سنگ جدول در حدود 50 سال عمر مفید دارند.
وی در پاسخ به این سوال که چرا سنگ جدول ها در شهر یزد در مقایسه با شهری مثل تهران از طول عمر کمتری برخوردارند، اظهار داشت: این قضیه به طور کلی صادق نیست. سنگ جدول هایی در شهر یزد تولید و استفاده شده است که با گذشت 20 سال هنوز کیفیت قابل قبولی دارند ولی در اکثر موارد، استانداردهای لازم در تولید سنگ جدول رعایت نمی شود؛ مثلاً استفاده از شن و ماسه آلوده به خاک در تولید بتن که ماده اصلی سنگ جدول است، کیفیت سنگ را به شدت پایین می آورد.
محمد رسول طهماسبی به عواملی چند در خصوص افت کیفیت طول عمر سنگ جدول های یزد اشاره و افزود: کارگاه هایی در یزد وجود دارند که از معادن ناسالم اقدام به تهیه شن و ماسه می نمایند که این امر می تواند از مهمترین عوامل افت کیفیت عمر مفید سنگ جدول های یزد باشد. عوامل دیگری مانند سیمان نامرغوب و یا سیمانی که در شرایط نامناسب انبار شده، نیز در کاهش طول عمر جدول ها بسیار مهّم است.
این کارشناس مسؤل درباره عوامل خرابی و فرسودگی زود هنگام سنگ جدول های یزد به عوامل محیطی اشاره و تأکید کرد: شرایط محیطی در شهر یزد در اکثر مناطق، شرایط سختی به حساب می آید؛ از جمله این شرایط می توان به اختلاف درجه حرارت زیاد و نوسان آن در طول شبانه روز، شوری خاک و وجود املاح مضر در خاک که موجب سولفات شدن بتن می شود، اشاره کرد.
وی در ادامه عامل  دیگری که همان عدم عمل آوری بتن و سنگ جدول پس از ساخت می باشد، را مورد تأکید قرار داد و گفت: این عمل موجب تسریع روند فرسایش سنگ جدول ها نیز می شود.
محود رسول طهماسبی درباره ی چاره اندیشی مسؤلین ذیربط در خصوص افت کیفیت، فرسودگی زودهنگام و کاهش طول عمر سنگ های جدول در یزد، بر این باور است که: شهرداری به عنوان متولی استفاده از سنگ در خیابان ها و شهرها، پیمانکاران را به سمت استفاده از سنگ جدول های با کیفیت سوق می دهد و تشویق می کند.سنگ جدول هایی که در کارخانه و با کیفیت بهتری ساخته می شوند و نیز سنگ جدول های پرسی که در فرآیند ساخت آنها از پرس های بالا استفاده می شود، موجب کاهش نفوذپذیری و در نهایت افزایش طول عمر سنگ خواهد شد.
وی در ادامه گفت: کارگاه تولید سنگ جدول شهرداری یزد، سنگ جدول های با کیفیت نسبتاً قابل قبولی تولید می کند که علاوه بر استفاده خود شهرداری، با قیمت رقابتی در اختیار سایر پیمانکاران نیز قرار می گیرد.
 معاون فنی و عمرانی شهرداری یزد در ارتباط با خرابی سنگ جدول های شهرک مهرآوران در حالی که هنوز خانه ها تکمیل نشده ولی جدول ها خراب و فرسوده شده اند، گفت: متولی امر آماده سازی شهرک مهرآوران، سازمان مسکن و شهرسازی سابق و راه و شهرسازی جدید است که این شهرک توسط پیمانکاران آن اداره، آماده سازی شده و تحت نظارت اداره راه و شهرسازی بوده است که پس از تکمیل پروژه  و واگذاری زمین ها و خیابان های آن، به شهرداری منطقه 3 تحویل داده شد و هنوز شهرداری به علت عدم کیفیت مناسب و یا عدم تکمیل تعهدات، آن را تحویل نگرفته است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار