بیماری «موزائیک»باغات انجیر استهبان فارس به عنوان بزرگترین انجیرستان دیم جهان را نشانه رفته و موجب از بین رفتن درختان زیادی در این منطقه شده و نان بسیاری از باغداران را آجر کرده است.
کد خبر: ۷۲۸۵۱
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۳ 06 August 2015
تابناک فارس به نقل از مهر:شهرستان استهبان در استان فارس دارای ۲۳ هزار هکتار انجیرستان بوده که حدود ۱۸ هزار هکتار آن بارور و بقیه نهال است. در این شهرستان در فصول بارندگی با میانگین بارش ۳۵۰ میلیمتر، نزدیک به ۱۷ هزار تن انجیر تولید می شود.

این سطح وسیع باعث شده از انجیرستانهای استهبان به عنوان بزرگترین انجیرستان دیم جهان یاد شود.

اما طی چند سال گذشته وضعیت این انجیرستانها به دلیل خشکسالی نگران کننده شده و بسیاری از این انجیرستانها که حتی قدمتشان به ۱۰۰ سال نیز رسیده خشک یا با آسیب جدی مواجه شده اند.

در این مدت آفت های زیادی از جمله مگس سرکه ای و بیماری موزاییک به این انجیرستان حمله کرده به گونه ای که میزان قابل توجهی از این انجیرستانها خشک شد.

در حال حاضر نیز آفت موزاییک به برخی از انجیرستانهای استان در شهرستانهای استهبان، جهرم و ... حمله کرده است.

یکی از کشاورزان منطقه استبهان در رابطه با این آفت گفت: سالها پیش نیز موزائیک خساراتی را به باغداران وارد کرد و خیلی از باغداران مجبور شدند که نهال یا درختهای خود را از بین ببرند.


عباس غلامی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: خسارتهای زیادی به باغداران طی این مدت وارد شده که ازجمله آنها خشکسالی است که دامن خیلی از باغداران را گرفته و حالا هم نوبت چنین آفتهایی است.

در این خصوص رئیس سازمان جهادکشاورزی استان فارس به خبرنگار مهر گفت: طی چند سال گذشته به دلیل خشکسالی های متوالی خسارات جبران ناپذیری به انجیرستانهای استان به ویژه شهرستان استهبان وارد شد.

محمد مهدی قاسمی ادامه داد: در این مدت آفتهای گوناگونی از جمله مگس سرکه ای و بیماری موزاییک نیز علاوه بر خشکسالی خسارتهایی را به انجیرستانها وارد کردند البته این آثار خشکسالی در استان است.

وی با اشاره به اینکه شهرستان استهبان بزرگترین انجیرستان دیم جهان را دارد، اظهار داشت: از مدتی قبل این بیماری به انجیرستانهای استان از جمله شهرستان داراب و استهبان نیز حمله کرده و چاره ای به جز از بین بردن این درختان نیست.

رئیس جهادکشاورزی استان فارس با اشاره به اینکه این بیماری عفونی است، تاکید کرد: بیماری موزائیک انجیر یک بیماری عفونی است و در تمامی کشورهایی که دارای باغات انجیر هستند، مشاهده شده و به عنوان یکی از بیماری های بسیار خطرناک و تهدید جدی باغات انجیر محسوب می شود.

قاسمی با اشار به اینکه این بیماری در سال ۸۳ نیز در انجیرستانها دیده شده بود، افزود: این بیماری در ۳۵ هکتار از انجیرستانهای جهرم و ۱۶۰ هکتار از انجیرستانهای استهبان دیده شده و چاره ای جز از بین بردن این درختان نیست.

قاسمی در خصوص علائم این بیماری بر روی میوه درختان گفت: میوه های درختان آلوده بسیار کوچکتر از درختان سالم هستند و دارای لکه های زرد رنگ یا حلقوی بوده و میوه به راحتی بدون رسیدگی ریزش می کند.

وی با اشاره به اینکه رگه های سفید بر روی این درختان دیده می شود، در خصوص نحوه انتقال این بیماری گفت: انتقال قلمه یا نهال آلوده در باغ و حتی برگ درخت آلوده، ابزارهای هرس (اره، قیچی، چاقوی پیوند)، استفاده از پیوندک آلوده، به وسیله آفت ها (انواع کنه ها) و تماس دست آلوده(تماس دست به درخت آلوده و تماس گرفتن با درخت سالم منتقل می شود.

رئیس جهادکشاورزی استان فارس با تاکید بر اینکه باید اقدامات قرنطینه ای انجام شود، بیان کرد: برای جلوگیری از انتقال این بیماری اقدامات زیادی انجام شده که به عنوان نمونه می توان به آتش زدن نهالهای آلوده و یا جابه جایی آنها اشاره کرد از این رو ضروری است باغداران به موضوعات و هشدارها توجه کنند و در صورت رویت این بیماری موضوع را گزارش دهند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار