مسجد وکیل شیراز یکی از بناهای تاریخی برجای‌مانده از دوران حکومت زندیه است که به دلیل معماری و نوع ساخت، از جمله بناهای ارزشمند و مهم محسوب می‌شود،این اثر ایران کهن در ۱۸ تیرماه ۱۳۱۱ با شماره‌ی ۱۸۲ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.
کد خبر: ۷۲۷۱۱۴
تاریخ انتشار: ۲۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۷ 20 March 2019

تابناک فارس: مسجد وکیل شیراز یکی از بناهای تاریخی برجای‌مانده از دوران حکومت زندیه است که به دلیل معماری و نوع ساخت، از جمله بناهای ارزشمند و مهم محسوب می‌شود،این اثر ایران کهن در ۱۸ تیرماه ۱۳۱۱ با شماره‌ی ۱۸۲ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری - تحلیلی «شهر فردا»، همانگونه که پیش‌تر اشاره شد، مسجد وکیل شیراز در استان فارس، شهرستان شیراز، در مرکز این شهر، در محله‌ی درب شاهزاده، خیابان آیت‌الله طالقانی، بین حمام وکیل و بازار وکیل و به دستور کریم‌خان زند احداث شد.
از بناها و آثار تاریخی که در همسایگی و نزدیکی این عمارت تاریخی مشاهده می‌شود، بازار و حمام وکیل است که به مجموعه‌ی وکیل شناخته می‌شوند. مسجد وکیل یا مسجد سلطانی وکیل در بخش غربی بازار و در انتهای بخش شمشیرگرها قرار گرفته‌ است. این عمارت زیبا از وسعتی نسبتا بزرگ برخوردار بوده و به دلیل زیبایی و معماری به کار رفته در آن، یکی از بناهای محبوب و دوست‌داشتنی شهر شیراز است.

Image result for ‫مسجد وکیل شیراز‬‎


استان فارس از جمله مناطق تاریخی و کهن ایران است که به واسطه‌ی عمارات و بناهای برجای مانده از دوران حکومت پادشاهان و امپراتوری‌های فرمانروایانی پر آوازه، در سراسر جهان مشهور و شناخته شده است. کریم خان زند یکی از پادشاهانی است که در زمان حکومت خود بر ایران، مجموعه‌ بناهایی ارزشمند و با شکوه را تاسیس کرد. همین امر سبب شد تا شهر شیراز که مرکز فرماندهی وی درنظر گرفته می‌شد، به یکی از نقاط آباد و دوست داشتنی آن روزگار تبدیل شود. 
مسجد وکیل، حمام وکیل و بازار وکیل عماراتی هستند که به مجموعه‌ی وکیل شهرت داشته و در مرکز شهر شیراز احداث شده‌اند. طبق اسناد تاریخی به نظر می‌رسد تاریخ ساخت آن به سال ۱۱۸۷ هجری قمری باز می‌گردد. 
مسجد وکیل شیراز با مساحتی بالغ بر ۱۱ هزار متر مربع، ۸۶۶۰ متر زیربنا، معماری کم‌نظیر، حجاری‌های فوق‌العاده و بی‌نظیر، کتیبه‌های منقوش به خطوط نستعلیق، نسخ و ثلث و کاشیکاری‌های صورت گرفته در رنگ‌های زیبا و متنوع، زبان هر گردشگر، تاریخ‌شناس و علاقه‌مند به فنون معماری را به تمجید و سپاس از سازندگان و طراحان آن، خواهد گشود،دو لنگه در که در بخش ورودی مسجد تعبیه شده از ارتفاعی بالغ بر ۸ متر و عرضی حدود ۳ متر (برای هر لنگه در)، برخوردار است. 
ورودی بازار شمشیرگرها نیز در مجاورت این درها قرار دارد. درب ورودی به سمت دالانی متشکل از هشت ضلع باز می‌شود که از سقفی زیبا و منقوش به تصاویر کاشی‌کاری شده از گل و بته و عبارت زیبای لااله الاالله به خط کوفی تشکیل شده است.
بنابر نقل قول‌ها و متون تاریخی به نظر می‌رسد این مسجد توسط حسین علی میرزا فرمانفرما (پسر فتح‌علی‌شاه قاجار) مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار