گرانی امسال، سفره شب عید را به شدت تحت تاثیر قرار داده است.
کد خبر: ۷۲۳۵۵۳
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۴ 09 March 2019

تابناک فارس به نقل از فارس:هر سال همین موقع‌ها بود که مبلغی را برای تهیه وسایل سفره هفت‌سین عید کنار می‌گذاشتم و برای خرید آجیل و شکلات راه بازار را در پیش می‌گرفتم. اصلا این کار حال من را خوب می‌کرد. دیروز که راهی بازار شدم تا مثل همیشه پسته، بادام، فندق و ... را جداگانه خریداری کنم تا بعد خودم ترکیب آجیل مورد علاقه‌ام را تهیه کنم نه تنها حالم خوب نشد بلکه دست از پا درازتر به خانه برگشتم.

 

 

نرخ جان

یک کیلو آجیل مخلوط که بر و رویی داشته باشد از حدود 120 هزار تومان شروع شده بود و تا 200 هزار تومان هم با توجه به افزایش مغزهای گران‌تر می‌رسید. اما سفره هفت‌سین فقط به آجیل خلاصه نمی‌شود. حالا نوبت شکلات، شیرینی یزدی، مسقطی لاری و ... است که آنها هم هر کدام نسبت به سال قبل تقریبا 3 برابر افزایش قیمت داشته‌اند. حرف شکلات را نمی‌زنم که یک شکلات کاکائویی معمولی هر کیلو از 40 هزار تومان شروع می‌شد. راستش با واقعیت باید کنار می‌آمدم با پولی که در نظر گرفته بودم تهیه همه این موارد امکان نداشت و کمی شکلات معمولی و تخمه کدو خریدم و راه خانه را در پیش گرفتم.

شادی کودکانه

در راه یاد کودکی افتادم که مامان معصومه چطور از چند روز قبل سفره بزرگی پهن می‌کرد و شیرینی، شکلات و آجیل در آن می‌چید و این سفره را تا سیزده به در جمع نمی‌کردم چون باور داشت که شگون و برکت سفره هفت سین به پهن کردن آن تا روز 13 فروردین است.

چاره نوروزی

با چند نفر از دوستانم تصمیم گرفتیم شب عید هر کدام بخشی از مخلفات سفره هفت‌سین را تهیه کنیم و خانه یک نفر جمع بشویم تا سال تحویل را در یک سفره نسبتا درست و حسابی جشن بگیریم. برآوردی که از هزینه مورد نیاز داشتیم حدود یک میلیون تومان شد که قرار شد بین 5 خانواده تقسیم شود.

به سبک شب عید

قیمت شیرینی هم این روزها به دلیل افزایش قیمت مواد اولیه گران شده است و با چند نفری که در خیابان صحبت کرده‌ام، توان خرید شیرینی زیاد و متنوع را ندارند. میوه هم اغلب شب عید گران می‌شود و این هم دغدغه‌ای است که خیلی از ما را نگران می‌کند.

 

 

افراط مجازی

متاسفانه این روزها بسیاری از افراد تصاویر سفره غذا، جشن عروسی، سفره هفت سین و ... را در صفحه اینستاگرام خود به اشتراک می‌گذارند که شاید برای خودشان کار ساده‌ا‌ی باشد اما دل خیلی‌ها که درآمد چندانی ندارند را به درد می‌آورد.

دست مهربانی

در این حین و بین با ناهید خانم آشنا می‌شوم که دست به خیر است و با جمعی از دوستانش که هر کدام مبلغی در حد توان خود کمک کرده‌اند، برای افراد کم‌بضاعتی که می‌شناسد سفره شب عید تهیه می‌کنند تا چند روز قبل از نوروز به دست آنها برسانند. من هم تصمیم گرفتم مبلغ کمی به ناهید خانم بدهم تا سهم کوچکی داشته باشم و سفره هفت‌سین خود را کمی ساده‌تر بچینم تا شادی را با چند نفر دیگر شریک باشم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار