معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت: کانون های اصلی این ملخ ها کشورهای عربستان، آفریقا، هند، پاکستان و آسیای میانه است البته پس از ورود این آفت به کشور، استان های کرمان ، هرمزگان ،بوشهرو خوزستان نیز کانون های داخلی وجود این ملخ ها هستند.
کد خبر: ۷۱۸۰۹۹
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۸ 23 February 2019

تابناک فارس به نقل از ایرنا:حسین پژمان گفت: سرچشمه چهار حمله این ملخ ها از کانون های خارجی بوده است.
وی گفت: این حملات به صورت پراکنده انجام گرفته است و شهرستان های مُهر، لار، لامرد و قسمتی از خنج با هجوم ملخ های صحرایی (دریایی) مواجه شدند.
پژمان اضافه کرد: 65 هکتار از اراضی استان مورد پایش و مبارزه قرار گرفت البته از روزهای اول ارائه گزارش های مشاهده این ملخ ها در استان ، تجهیزات لازم فراهم و دو دستگاه هواپیمای سم پاش نیز در استان مستقر شد.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی فارس با اشاره به همکاری فارس با سایر استان ها برای از بین بردن این ملخ گفت: در ماموریتی که این هواپیما تاکنون انجام داده یکی از کانون های اصلی وجود ملخ های صحرایی در استان هرمزگان مورد هدف هواپیمای سمپاش قرار گرفت علاوه بر مبارزه با این آفت در استان پایش اراضی و زمین های کشاورزی در حال انجام است و خسارت خاصی به باغ ها و زمین های زراعی استان فارس وارد نشده است.
پژمان بیان کرد: چهارشنبه دهم بهمن ماه 97 اولین گزارش ورود ملخ های صحرایی در مناطق مُهر و لامرد به جهاد کشاورزی استان اعلام شد که این نوع آفت از استان های جنوبی به صورت پراکنده در مناطق ذکر شده وارد شده بودند.
او افزود: پس از ارائه گزارش هایی مبنی بر دیده شدن این آفت در استان فارس کمیته بحران جهاد کشاورزی تشکیل شده و 18 مصوبه برای مقابله با این پدیده در استان تصویب شده است.

**استان های جنوبی کانون های داخلی ملخ های صحرایی
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت: کانون های اصلی این ملخ ها کشورهای عربستان، آفریقا، هند، پاکستان و آسیای میانه است البته پس از ورود این آفت به کشور، استان های کرمان ، هرمزگان ،بوشهرو خوزستان نیز کانون های داخلی وجود این ملخ ها هستند.
پژمان ادامه داد: بیش از هزار گونه آفت تاکنون شناخته شده است که ملخ صحرایی(دریایی) یکی از مهمترین گونه هایی است که در این طبقه بندی وجود دارد این ملخ در صدر خطرناکترین آفت های مزارع جای گرفته است.
وی اضافه کرد: ملخ های صحرایی روزانه هم وزن خودشان تغذیه می کنند و در طول مدت زندگی خود به 500 گرم می رسند البته این ملخ ها تا چهار هزار کیلومتر حرکت می کنند و روزانه 9 تا 12 ساعت در حرکت هستند و هر گونه گیاهی که در مسیر حرکت شان قرار بگیرد مصرف می کنند اما ترجیح آنان مصرف غلات است.
او افزود: این ملخ ها تمام گونه های جنگلی، زراعی، سبزی و صیفی را در زنجیره غذایی خود قرار داده اند و خسارت به آنها وارد می کنند و قدرت زاد و ولد این ملخ ها نیز به گونه ای است که هر جفت ملخ در هر دوره 300 تخم به وجود می آورند.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی فارس عنوان کرد: بیشترین احتمال خسارت از نوزادان ملخ است. این ملخ ها وارد کشور شده‌اند و پس از ورود به کشور توانسته اند در اولین پوشش گیاهی که با آن برخورد داشته اند تخم ریزی کنند.
پژمان اعلام کرد: در فروردین ماه سال آینده نسل جدید این ملخ ها در استان های جنوبی سر از تخم بیرون می آورند البته نوزادان ملخ با این که بال برای حرکت ندارند اما روزانه تا سه کیلومتر به صورت دسته های منسجم حرکت می کنند و رفتار مشابهی در تغذیه نسبت به نسل های بالغ شده خود دارند.
پیشتر مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خنج گفته بود: با توجه به اینکه ملخ صحرایی (دریایی) به صورت پراکنده در برخی از مناطق این شهرستان مشاهده شده برای جلوگیری از زیان های هجوم این آفت به مزارع و باغ ها، ستاد مقابله با این حشره در خنج تشکیل شده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، سیزدهم بهمن 97 در مورد مقابله با ملخ صحرایی در شهرستان های جنوبی این استان به ایرنا بیان داشت: این آفت تنها در شهرستان مُهر و در سطحی نزدیک به 2 هکتار مشاهده شده که علیه آن سمپاشی صورت گرفته است.
محمد مهدی قاسمی افزود: تمام ملزومات مبارزه با ملخ صحرایی در استان فارس فراهم شده و نیروها در حالت آماده باش به سر می برند.
وی بیان کرد: 2هواپیمای سمپاش در فارس مستقر شده است و دستگاه های سمپاشی نیز در این استان به حد کافی وجود دارد.
قاسمی افزود: گروه های رصد، در حال پایش مزارع و اراضی زیرکشت شهرستان های جنوبی فارس هستند که احتمال مشاهده این نوع ملخ در آنها وجود دارد.
پیشتر مدیر روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی فارس اعلام کرده بود: بیش از 2 تن سم دسیس (Decis) از سوی سازمان حفظ نباتات کشور برای از بین بردن ملخ صحرایی (دریایی) در شهرستان های جنوبی فارس، اختصاص یافت.
علیرضا واحدی پور در گفت و گو با ایرنا بیان کرد: همچنین سازمان یاد شده به همراه این میزان سم، دستگاه ها و تجهیزات مورد نیاز سمپاشی، شامل سه دستگاه سمپاش 2 هزار لیتری چرخدار و 2 دستگاه سمپاش ULV ارسال کرده است.
سم دسیس، حشره کشی بسیار قوی است که همه حشرات و آفات گیاهان و درختان را از بین می برد.
دستگاه سمپاش ULV با کاستن از قُطر ذرات سم و پرتاب مناسب آن، عملیات ضد عفونی محیط را از جمله درختان با سرعت و دقت قابل قبولی انجام می دهد.
شهرستان های لامرد و مُهر به ترتیب در فاصله 365 و 330 کیلومتری جنوب شیراز واقع شده اند.
اخبار تبریز

اخبار اردبیل

اخبار البرز

اخبار اصفهان

اخبار ایلام

اخبار تهران

اخبار خراسان جنوبی

اخبار خراسان رضوی

اخبار خراسان شمالی

اخبار مازندران

اخبار خوزستان

اخبار فارس

اخبار قزوین

اخبار قم

اخبار کردستان

اخبار کرمانشاه

اخبار کهکیلویه و بویراحمد

اخبار گیلان

اخبار همدان

اخبار یزد

برچسب ها: کشاورزی ، ملخ صحرایی ، آفت
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار