کینوا از جمله غلاتی است که نقش مهمی در رژیم انسان برای تامین انرژی و پروتئین دارد.
کد خبر: ۷۱۷۷۰۸
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۲:۵۸ 21 February 2019

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران:مهدیه فرید کارشناس گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشت اظهار کرد: گندم، ذرت، برنج، جو، جو دوسر و چاودار، از عمده غذا‌های حیاتی انسان در سراسر دنیا است.

وی افزود: کینوا گیاهی متعلق به خانواده Chenopodiaceae است که اسفناج و چقندر قند را نیز شامل می‌شود و حدود ۲۵۰ گونه از این خانواده در سراسر دنیا وجود دارد.

مهدیه فرید اضافه کرد: کینوا به عنوان شبه غلات پخته و مصرف می‌شود و دانه و برگ‌های کینوا، قسمت‌های خوراکی آن محسوب می‌شود و هر چند این گیاه خصوصیات غلات را دارد، اما به عنوان شبه غلات عنوان شده است.

این کارشناس گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشت تصریح کرد: هر ۱۰۰ گرم کینوا، ۳۶۸ کیلوکالری انرژی دارد و محتوای پروتئین در دانه‌های خشک کینوا نیز بین ۱۶.۵- ۱۳.۸ درصد است که به طور میانگین ۱۵ درصد محاسبه می‌شود و میزان آن بیشتر از برنج، چاودار، جو، ذرت و نزدیک به پروتئین گندم است.

فرید ادامه داد: کربوهیدرات اصلی کینوا، نشاسته است که حدود ۵۲ تا ۶۹ درصد آن را تشکیل می‌دهد و میزان فیبر آن نیز ۹.۷-۷ درصد است، در مقایسه با نشاسته گندم و جو، نشاسته کینوا بیشترین غلظت (ویسکوزئیه) و ظرفیت بالاتر جذب آب و تورم را دارد.
وی افزود: میزان چربی کینوا ۹.۵-۲ درصد و سرشار از اسید‌های چرب ضروری مانند لینولئیک اسید و آلفا لینولینک اسید (امگا۶ و امگا ۳) است که از چربی‌های خوب محسوب می‌شود و به علت کمیت و کیفیت ذره‌های چربی آن، به عنوان جایگزین دانه چربی مورد قبول واقع شده است.

این کارشناس گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشت اضافه کرد: دانه‌های کینوا سرشار از ویتامین B. ۶ و فولیک اسید است؛ بر اساس گزارش ها، سطح B. ۶ و فولیک اسید در ۱۰۰ گرم کینوا، نیاز‌های روزانه بزرگسالان را تامین می‌کند.

فرید با اشاره به این که میزان مینرال آن نسبت به سایر غلات بیشتر است، گفت: محتوای کلسیم و آهن کینوا نسبت به دانه‌های غلات رایج، بالاتر است.

وی ادامه داد: برخی مطالعات نشان داده، کینوا برای کودکان، سالمندان، افراد با سطح فعالیت ورزشی بالا، افراد با عدم تحمل لاکتوز، زنان با پوکی استخوان، افراد دچار آنمی، دیابتی ها، بیماران دچار دیس لیپیدمی، افراد چاق و مبتلا به سلیاک (این اثر به علت خاصیت آن در زمینه ارزش بالای تغذیه ای، خاصیت درمانی و بدون گلوتن) مفید است.

کارشناس گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشت افزود: خاصیت‌های درمانی کینوا به وجود فیبر، مینرال ها، ویتامین ها، اسید‌های چرب، آنتی اکسیدان‌ها و به ویژه «فیتوکمیکال های» موجود در این ماده غذایی مرتبط است.

فرید گفت: افزودن کینوا به غذای افراد مبتلا به سلیاک که بدون گلوتن است، منجر به بهبود تحمل رژیم غذایی می‌شود و از بدتر شدن بیماری جلوگیری می‌کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار