کد خبر: ۷۱۶۳۹
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۷ 04 August 2015
بنابر گزارش تابناک یزد،"فائزه زواره طباطبایی" نخستین کنسول افتخاری زن کشور مالت در ایران است. او پیش از قبولی در دانشگاه، ازدواج کرده، مدرک کارشناسی خود را در رشته حقوق و مدرک کارشناسی‌ارشدش را در رشته حقوق بین‌الملل از دانشگاه تهران دریافت کرده است و به گفته خودش در جلسه دفاع از پایان نامه فوق لیسانسش پسر سه ساله اش هم حضور داشته است. 
زواره طباطبایی درباره سوابق کاری خود می‌گوید: از سال 1376 وارد کشتیرانی شدم. ابتدا به عنوان کارمند بخش حقوقی، اما بعد مدیر بیمه و دعاوی شدم و تقریبا تمام کارهای حقوقی و بیمه ای شرکت (شرکت کشتیرانی ایران و هند ) را انجام دادم . سال 1383 بورس تحصیلی از شورای فرهنگی بریتانیا گرفتم و به‌تنهایی به انگلستان رفتم و در مقطع کارشناسی‌ارشد حقوق دریایی تحصیل کردم و به ایران برگشتم. سال 1385 از کشتیرانی استعفا دادم و مشغول کار وکالت شدم و در این حرفه بر مسائل مربوط به حمل و نقل دریایی تمرکز کردم.

 آیا فعالیت در حوزه حمل و نقل دریایی برای یک زن مشکل نیست؟
حمل و نقل دریایی اصولا حرفه مردانه‌ای محسوب می شد و برای من ورود و جا افتادن در این حرفه کار ساده‌ای نبود . بیشتر از دیگران باید زحمت می کشیدم تا ثابت کنم زن بودن و مادر بودن مانعی برای کارکردن نیست . پس از مدتی به عنوان عضو افتخاری اتحادیه مالکان کشتی برگزیده شدم و بعد از آن هم به عنوان داور اتاق بازرگانی ایران در دعاوی دریایی فعالیت کردم.

چه شد که به عنوان کنسول افتخاری مالت در ایران انتخاب شدید؟
سال 1388 به عنوان یکی از کاندیداهای مالت برای کنسولی افتخاری انتخاب شدم . قرار شد مدارک و روزمه بفرستم و بعد برای مصاحبه دعوت شدم . در نهایت به وزارت امور خارجه معرفی شدم . آنجا هم یک مصاحبه کوچک و ظاهرا تحقیقاتی انجام شد و اعلام موافقت کردند. من رسما از سال 2010 کنسول افتخاری مالت شدم.

آیا به جز شما زن دیگری کاندیدای این سمت بود؟

ابتدا از سایر کاندیداها اطلاعاتی نداشتم؛ اما پس از پرس و جو متوجه شدم که سایر کاندیداها مرد بودند. پس از آن که رزومه و سوابق کاری من بررسی و من به عنوان کنسول افتخاری مالت معرفی شدم در زمانی تحقیقات و بررسی در داخل کشور صورت می گرفت با مشکلی مواجه نشدم. تنها سوالی که در وازرت خارجه از من پرسیده شد این بود که چرا شما انتخاب شدید ؟ معیار تعیین کنسول افتخاری بستگی به نوع ارتباط آن کشور دارد ، چون در آن مقطع زمانی بیشترین ارتباط ما با مالتا به واسطه صنعت کشتیرانی بود . به دنبال فرد شناخته شده ای در این حوزه می گشتند که رشته تحصیلی مرتبطی نیز داشته باشد. البته من تنها زنی نیستم که توسط مالتا به عنوان کنسول افتخاری انتخاب شده چون در همایش های دوساله ای که تمام کنسولها شرکت می کنند کنسولهای خانم دیگری هم از سایر کشورها شرکت می کنند.

کنسول افتخاری چه اختیاراتی دارد؟
کنسول افتخاری تمام اختیارات یک کنسول واقعی را به غیر از صدور ویزا ، گواهی فوت و گواهی تولد و صدور پاسپورت دارد . بیشترین کار من به عنوان یک کنسول افتخاری ، تایید مدارک و اسنادی ارسالی از ایران برای مالت و کمک به گسترش روابط تجاری بین دو کشور است البته تشدید تحریم ها علیه ایران باعث کاهش روابط با مالتا شد در حالی که در آغاز تحریم ها مالت جزو اولین کشورهای بود که ناوگان دریایی ما را حمایت می کرد و پوشش می داد.

شما به عنوان یک بانوی فعال در عرصه ملی و بین‌المللی چه عواملی را در حضور کمرنگ زنان در عرصه‌های تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی موثر می‌دانید؟
زمانی که فرصت شغلی یا سمتی وجود دارد نباید بین زن و مرد برای برعهده گرفتن آن تفاوت وجود داشته باشد و گمان شود زن به علت تاهل و پرورش فرزندانش وقت کمتری برای شغل خود صرف می کند. زمانی هم که وارد عرصه کشتیرانی شدم همین نگاه حاکم بود. من عضو کمیته اضطراری کشتیرانی بودم. این کمیته امکان دارد در هر ساعت از شبانه روز و در هر روزی تشکیل شود؛ چرا که همه اعضای آن هنگام روی دادن حادثه‌ای برای یک کشتی باید در جلسه حضور یابند. هنگام تشکیل جلسه من نیز همانند سایر اعضا حاضر می‌شدم و عملا دیده شد که زن بودن و مادر بودن مانع حضور به موقع و انجام مسئولیت محوله نیست. در واقع اگر فردی مسوولیت پذیر باشد نباید او را از فرصت‌های مدیریتی محروم کرد.

به عنوان آخرین سوال به نظر شما اشتغال زنان بر انجام مسئولیت همسرداری و فرزندداری چه قدر تاثیر دارد؟
 متاسفانه این فرهنگ جا افتاده که مردان پس از رسیدن به خانه به خوردن شام، تماشای تلویزیون و استراحت می‌پردازند و هیچ مسئولیتی را در منزل ندارند. اما زن باید پس از رسیدن به خانه به فکر شام و حتی نهار فردا، تکالیف بچه‌ها ، خرید ، نظافت و ... باشد. لازم است این فرهنگ تغییر کند و همان گونه که زن دوشادوش مرد در عرصه اقتصادی تلاش می‌کند در منزل نیز با هم همکاری کنند.

من از نعمت یک خانواده خوب برخوردار بودم که به شغلم و موقعیت اجتماعیم احترام قائل بودند. همه کمک کردند تا در چارچوب تعریف شده یک خانواده سنتی گیر نکنیم و چارچوب روایط خانوادگیمان را خودمان تعریف کنیم. اگر همانطور که مرد به ماموریت می رود خانواده تلاش می کند وظایف او را در زمان غیبتش بین خود تقسیم کند همین دیدگاه به زن هم باشد داشتن همسر و فرزند مانعی برای انجام وظایف اجتماعی نخواهد بود. زن در صورتی می‌تواند به مسئولیت‌های اجتماعی خود به خوبی بپردازد که خیالش از امور منزل راحت باشد. دستیابی به این وضعیت نیازمند همبستگی و هماهنگی خانواده و به رسمیت شناختن شغل زن از سوی شوهر و سایر اعضای خانواده است.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار