امام جمعه شیراز در ادامه به کسانی که خواسته یا ناخواسته در زمینه اقتصادی اخلال ایجاد کرده و می‌کنند تذکر جدی داد و گفت: فتنه‌گران اقتصادی و ظالمانی که خون مردم را می‌مکند، کسانی که در این شرایط با رفتارها و گرانفروشی و احتکار و خیانت‌های دیگر اقتصادی گلوی مردم را فشار می‌دهند، بدانند که خشم ملت همانطور که فتنه‌گران سیاسی را سر جایشان نشاندند، آنان را سرجایشان خواهد نشاند.
کد خبر: ۶۹۶۲۸۴
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۷ 28 December 2018

تابناک فارس به نقل از ایکنا: آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده ولی فقیه در استان فارس امروز، ۷ دی ماه در خطبه‌های نماز جمعه شیراز با اشاره به در پیش بودن یوم‌الله ۹ دی، گفت: آنچه واقعیت میدانی نهم دی بود، عموما یا به‌ یاد داریم یا عزیزانی آنها را یادآوری می‌کنند، اما یک مسئله محوری مهم در باب ۹ دی این است که، نهم دی نماد بصیرت و ولایتمداری مردم بود، این را اگر از دست ندهیم همه چیز خواهیم داشت.
وی با تصریح اینکه ایران اسلامی به برکت ولایت زنده است، گفت: رکن اصلی هویت ایرانی ولایت است،‌ این موضوع مربوط به امروز نیست، سلمان فارسی بیش از ۱۴۰۰ سال قبل آن را در گوش ما زمزمه کرده و از آن زمان عشق به ولی خدا، عشق به علی مرتضی(ع)، عشق به امام زمان(عج) در وجودمان شکل گرفته و ماندگار شده است، این عشق و محبت همه هویت ما را می‌سازد.
امام جمعه شیراز با تاکید بر اینکه طی ۱۴۰۰ گذشته هیچ زمانی از عشق و محبت ائمه کم نشده است، گفت: این عشق درونی شده، هر وقت شاد هستیم و هر زمان گرفتار هستیم به یاد اهل بیت(ع) می‌افتیم؛ البته این موضوع در گذشته پیش از اسلام هم وجود داشته و در کتب پیش از اسلام ایران اینکه بنی هاشم محور هدایت خلق در آخرالزمان هستند ذکر شده و سلمان فارسی آن را تازه کرده است.

اهل بیت(ع) محور اتحاد ایرانیان است
وی گفت: علی(ع) و اولاد علی(ع) محور تشکل و اجتماع و اتحاد و اتفاق ایرانیان است؛ بحمد الهی به واسطه این ولایت امروز گرد شمع وجود رهبر عالیقدر انقلاب اسلامی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای می‌چرخیم و همیشه به برکت ولایت مرز و بوم ایران محفوظ بوده است.

هشدار به فتنه‌گران اقتصادی
امام جمعه شیراز در ادامه به کسانی که خواسته یا ناخواسته در زمینه اقتصادی اخلال ایجاد کرده و می‌کنند تذکر جدی داد و گفت: فتنه‌گران اقتصادی و ظالمانی که خون مردم را می‌مکند، کسانی که در این شرایط با رفتارها و گرانفروشی و احتکار و خیانت‌های دیگر اقتصادی گلوی مردم را فشار می‌دهند، بدانند که خشم ملت همانطور که فتنه‌گران سیاسی را سر جایشان نشاندند، آنان را سرجایشان خواهد نشاند.
آیت‌الله دژکام همچنین با اشاره به اوضاع منطقه‌ غرب آسیا که مرکز مسلمانان در جهان به شمار می‌رود، گفت: در روزهای اخیر شاهد ۲ حرکت از طرف آمریکا بودیم، ابتدا رئیس جمهور نادان آمریکا، ادعا و اعلام کرد که می‌خواهد نیروهایش را سوریه خارج کند؛ بعد شنیدیم که یک باره سفر اعلام نشده‌ای ترامپ به عراق داشته است.

مراقب عقب‌نشینی آمریکا باشیم
امام جمعه شیراز گفت: طبیعی است که اگر احساس کنیم آمریکا عقب نشینی داشته خشنود می‌شویم، اما همیشه باید نیروهای مقاومت اسلامی به این نکته توجه داشته باشند که هر عقب‌نشینی حتما برای رفتن و بر نگشتن نیست؛ شاید عقب نشینی تاکتیکی یا با نقشه‌هایی باشد، خصوصا سفر ترامپ به عراق این‌گونه نشان می‌دهد که می‌خواهد در عراق که به ایران نزدیکتر است، تمرکز کند.
وی با تصریح اینکه مردم و سیاسیون عراق با جدیت مخالف حضور آمریکا در کشورشان هستند، گفت: این مداخله‌گران که بدون دعوت مردم عراق به این کشور رفته‌اند، برای تقویت و ابقای خودشان تلاش می‌کنند.
امام جمعه شیراز با اشاره به بخشی از آیه‌ ۱۰۲ سوره‌ نساء، گفت: خداوند در این آیه می‌فرماید که کفار و مستکبران خیلی دلشان می‌خواهد که شما یک لحظه غفلت کنید تا یک باره حمله کنند؛ آمریکا و جریان‌های مربوط به آمریکا تاکید داشتند که جیش الشعبی باید تعطیل شود؛ اگر بنا باشد غفلت کنیم دشمن جلو خواهد آمد.

استقلال و عزت ایران در گرو توانمندی نیروهای نظامی است
آیت‌الله دژکام با تصریح اینکه استقلال و عزت ایران اسلامی در گرو توانمندی نیروهای نظامی و توان دفاعی بالای آنان از مرزهای ایران اسلامی است، لزوم توجه بودجه‌ریزان و تصمیم‌گیران در خصوص بودجه را به موضوع اعتبارات دفاعی کشور متذکر شد.
نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس در ادامه مباحث هفته‌های گذشته، در خصوص عدالت و ضرورت آن به آیاتی از کلام خداوند اشاره و پیرامون ارتباط عدالت و تقوا تاکید کرد که اگر انسان می‌خواهد عدالت را جاری کند باید تقوا را رعایت کند.

اهمیت به کار گماردن مدیران عادل
وی گفت: اگر بخواهیم عدالت اقتصادی و اجتماعی در جامعه به وجود بیاید حتما باید کسانی که در اداره جامعه به کار می‌گیریم با عادل باشند؛ بدون رعایت ساختارها و چهارچوب را به روز کرده و رعایت کنیم؛ تا انسان عادل تربیت نکنیم، نمی‌توان امیدوار بود که عدالت در جامعه پیاده شود.
امام جمعه شیراز با اشاره به حدیثی از امیرالمومنین(ع) مبنی بر اینکه نمی‌‌توان از ظالم انتظار جاری کردن عدالت داشت، گفت: اگر در فقه اسلامی و شیعی نگاه کنیم، بزرگان فقهای ما، بارها فرموده‌اند که شرط عدالت را عادل دانستن مسئولان دانسته‌اند.
وی بیان کرد: موارد زیادی است که بر عادل بودن فرد تاکید شده است که شاهد، قاضی، کاتب، نویسنده، مترجم، عامل صدقه و جمع‌آوری زکات، کارشناس رسمی دادگستری، نایب برای انجام عبادت و کسی که چیزی به او امانت داده می‌شود و ..... باید عادل باشند.

نباید به هر فردی بی‌دلیل اعتماد کرد
امام جمعه شیراز با اشاره به روایتی از امام جعفرصادق(ع)، در خصوص لزوم عادل بودن امانت‌دار، گفت: نباید به هر فردی بی‌دلیل اعتماد کرد؛ مالی که با زحمت کسب شده به راحتی در اختیار دیگران قرار داد.
وی با تصریح اینکه مجموعه مسئولیت‌های نظام اسلامی، امانتی است که در اختیار افراد قرار می‌گیرد؛ به تاکید حضرت امیرالمومنین(ع) اشاره و تاکید کرد: مردم باید بدانند امانت خود را به چه کسانی تحویل می‌دهند.
امام جمعه شیراز گفت: اگر می‌خواهیم عدالت جاری باشد، عدالت معمول و نه مطلوب، نگاه کنید که امانت حکومت خود را به دست چه کسی می‌سپارید؛ خودمان به دست خائن می‌سپاریم بعد ناله می‌کنیم که خائن خیانت کرده است؛ بارها می‌گوییم این فردی که به او اعتماد کرده‌ای، آیا مطمئن هستی؟ نکنیم کاری را که پشیمانی به دنبال داشته باشد.

قبول کاندیدایی برای فردی که توانایی ندارد، حرام است
آیت‌الله دژکام گفت: گاهی اوقات فکر می‌کنیم که این وظیفه متوجه گروه‌های خاصی است اما در فقه شیعه وظایف تفکیک شود؛ فردی می‌خواهد کاندیدای کاری بشود، نه مجلس، مدیریت فلان اداره، اگر در خودش نمی‌بیند قبول کردن کاندیدایی حرام محسوب می‌شود. اینکه دیگران گفتند ما هم رفتیم درست نیست، اگر بهتر از خود را سراغ داریم حرام است که قبول کنیم.
وی گفت: یک مسئولیت هم به مردم باز می‌گردد که قرار است رای بدهند، یا کسانی که رئیس را می‌خواهند انتخاب کنند؛ مردم هم ظاهر را نگاه می‌کنند، اما بهتر از همه کسی است که می‌خواهد کار و وظیفه‌ای را عهده‌دار شود.
نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس اضافه کرد: اوایل انقلاب کسانی در فقاهت چیره دست بودند اما حاضر نبودند در مسندی قرار بگیرند؛ این نیست که اگر در کنکور قبول شدیم باید حتما برویم، امکان دارد در کنکور هم قبول شویم اما برای آن کار ساخته نشده باشیم؛ این مسئولیت است؛ خیال می‌کنیم که این موضوع برای کسب جایگاه محسوب می‌شود.

کاندیدا و رای دهنده باید ترس از خدا داشته باشند
آیت‌الله دژکام گفت: امروز و در فضایی غیر تبلیغاتی می‌گویم، امروز نه کاندیدایی وجود دارد نه انتخاباتی که از سخنان من برداشت دیگری شود، لذا تاکید می‌کنم که هم کاندیدا و هم رای دهنده باید ترس از خدا داشته باشند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار