دکتر محمد علی حقوقی:۵۳ درصد از موارد مراجعه را مربوط به مایعات داغ و دیگر موارد را شامل سوختگی ها با اشیاء داغ، آتش و شعله، انفجار، سوختگی الکتریکی(ناشی از برق) و سوختگی شیمیایی عنوان کرد.
کد خبر: ۶۹۳۷۷۵
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۱ 22 December 2018

تابناک فارس به نقل از مهر: دکتر محمدعلی حقوقی در نشست خبری به مناسبت روز ملی پیشگیری سوانح سوختگی، با معرفی مرکز آموزشی درمانی سوانح سوختگی و ترمیمی امیرالمومنین(ع) به عنوان روزآمدترین مرکز ارائه خدمات درمانی و ترمیم به بیماران سوختگی در جنوب کشور و با بیان اینکه در سال گذشته به سه هزار و ۶۷۴ مراجعه کننده به این بیمارستان خدمات سرپایی ارائه شده است، گفت: از این تعداد، ۶۵۷ نفر نیز بستری شدند که حدود ۵۶ درصد از این آمار، مربوط به مردان و بیشتر حوادث شغلی بوده است.

او ۵۳ درصد از موارد مراجعه را مربوط به مایعات داغ و دیگر موارد را شامل سوختگی ها با اشیاء داغ، آتش و شعله، انفجار، سوختگی الکتریکی(ناشی از برق) و سوختگی شیمیایی عنوان کرد.

این فوق تخصص جراحی پلاستیک ترمیمی با تاکید بر اهمیت آموزش همگانی در زمینه پیشگیری از سوختگی، اضافه کرد: موضوعی که باید به آن توجه کنیم بحث آموزش پیشگیری از سوختگی به سطوح پایه و مدارس است که در همین راستا به مناسبت روز ملی سوختگی، رابطان مدارس با حضور در این بیمارستان، در دوره آموزشی پیشگیری از سوختگی شرکت داشته اند؛ همچنین در بخش های صنعتی باید ایمنی لازم رعایت شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در ادامه به چالش های این حوزه اشاره کرد و گفت: نخست اینکه به عقیده برخی از مردم، سوختگی یک بیماری حاد است، در حالی که سوختگی یک بیماری مزمن است که از لایه های سطحی پوست رد شود، همواره بیمار با این بیماری و محدودیت های ناشی از آن درگیر است.

او با تاکید بر اینکه ساختار پیچیده پوست به هیچ وجه جایگزین ندارد، افزود: در سوختگی های بیشتر از ۳۰ تا ۴۰ درصد نیاز است تا از پیوند پوست استفاده کنیم، اما پوست پیوند یافته هیچ گاه جایگزین پوست بیمار نیست، بنابراین پیشگیری از بروز سوختگی اهمیت فراوانی دارد.

دکتر حقوقی بیشترین موارد بروز سوختگی در بانوان را نیز ناشی از کار با اجاق گاز و هنگام آشپزی عنوان کرد و با توصیه به استفاده از وسایلی که ترموکوپل دارند، اضافه کرد: بسیاری از موارد سوختگی در کودکان نیز ناشی از همین موضوع است، بنابراین باید غذا روی شعله های انتهایی اجاق گاز قرار گیرد.

مدیر مرکز آموزشی درمانی سوانح سوختگی و ترمیمی امیرالمومنین(ع)، نیز در این نشست مطبوعاتی با توضیح بیشتر در مورد فرایند پیوند پوست گفت: گفت: در این فرایند پوست در محل سوختگی جایگزین نمی شود، اما برای درمان و نجات جان بیمار، بسیار موردنیاز است و به بهبود و زنده ماندن فرد کمک می کند.

دکتر محمدحسین ورهرام افزود: در بیماران با سوختگی بالاتر از ۴۰ درصد همیشه خطر مرگ و میر وجود دارد؛ بیماری که با درصد سوختگی بالا برای بستری شدن مراجعه می کند دست کم دو هفته در بخش ویژه بیمارستان بستری می شود، هر تخت سوختگی نیز نسبت به سایر تخت ها هزینه بیشتری دارد.

او اضافه کرد: بیمارستان امیرالمومنین(ع) یک بیمارستان با امکانات و خدمات بسیار مناسب به ویژه برای بیماران سوختگی در قسمت جنوبی کشور است و بیماران از استان های جنوبی به این بیمارستان ارجاع می شوند.

دکتر ورهرام از بستری ۴۴۴ بیمار سوختگی در این بیمارستان در هشت ماه نخست امسال خبر داد.

رییس مرکز تحقیقات سوختگی و ترمیم زخم دانشگاه علوم پزشکی شیراز و رییس هیات مدیره موسسه حمایت از بیماران سوختگی امام حسین(ع) نیز گفت: از سال ۸۵ ایده تشکیل کمیته کشوری به عنوان کمیته کشوری سوختگی شکل گرفت تا به بحث سوختگی به شکل منسجم پرداخته شود؛ از جمله مصوبات نشست های این کمیته علاوه بر تشکیل کمیته پیشگیری، کمیته درمان و کمیته های برنامه ریزی درمانی و آموزشی، اعلام یک روز به عنوان روز ملی پیشگیری از سوختگی بود که از سال گذشته، روز ملی پیشگیری از سوختگی وارد برنامه ما شده است و به زودی در تقویم کشوری نیز گنجانده می شود.

دکتر علی اکبر محمدی هدف از نامگذاری روز ملی پیشگیری از سوختگی را آگاهی بخشی و توجه رسانه ها و مردم به این موضوع عنوان کرد و افزود: آمار سوختگی در کشور ما و کشورهای حوزه خاورمیانه و آسیای شرقی بسیار بالاتر از میانگین جهانی و کشورهای صنعتی است.

او بی توجهی به استانداردها در کارخانه ها و منازل و نبود آگاهی کافی را از مهمترین عوامل وجود درصد بالای سوختگی برشمرد و تاکید کرد: سوختگی دردناک ترین، پُرعارضه ترین و پُرهزینه ترین بیماری دنیاست و با هیچ بیماری دیگری قابل مقایسه نیست؛ هیچ بیماری اگر سوختگی عمیق داشته باشد پس از سوختگی به شرایط عادی بازنمی گردد.

دکتر محمدی افزود: نکته قابل توجه این است که بیشتر کسانی که دچار سوختگی می شوند، جوانان و قشر مولد جامعه هستند که باید وارد بازار کار شوند و برای جامعه بازدهی داشته باشند.

رییس مرکز تحقیقات سوختگی و ترمیم زخم با اشاره به آمار مراجعان سال گذشته اضافه کرد: حدود ۳۳ درصد مراجعان را کودکان تشکیل داده اند، به همین دلیل باید به خانواده ها در زمینه مراقبت های بسیار ساده، آموزش داده شود؛ آمارها نشان می دهد سالانه به طور میانگین حدود ۵۰ تا ۱۰۰ مورد سوختگی کودکان بر اثر واژگون شدن قابلمه یا کتری از روی اجاق گاز است.

او با تاکید بر رعایت استانداردها و آگاهی از روش کار صحیح تکنولوژی های جدید، ادامه داد: در فصل تابستان بسیاری از افراد بر اثر کار کردن روی سیستم های تهویه هوا، نصب آنتن تلویزیون یا تعمیرات پمپ کولر دچار برق گرفتگی می شوند؛ انفجارها در منازل نیز در اثر بی احتیاطی های بسیار ساده اتفاق می افتد.

رییس مرکز تحقیقات سوختگی و ترمیم زخم، تاکید کرد: حادثه یک بار اتفاق می افتد و دیگر قابل جبران نیست؛ نزدیک به ۲۰ درصد آمار سه سال گذشته برق گرفتگی ها منجر به قطع عضو یا از بین رفتن عملکرد عضو شده است.

دکتر محمدی از برگزاری کنگره بین المللی ترمیم زخم و سوختگی از هشتم تا دهم اسفند، با هدف توسعه دانش در این زمینه و به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، خبر داد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار