رئیس شورای اسلامی استان فارس نیز در این نشست با اشاره به حساسیت شدید روی عملکرد نمایندگان مردم در شوراها و اهمیت آموزش و نظارت بر عملکرد و رفتار آن‌ها، اظهار داشت: اعضای شوراهای شهرها و روستاها، نمایندگان مستقیم مردم‌اند و به همین دلیل رفتار و عملکرد آن‌ها زیر ذره‌بین قرار دارد.
کد خبر: ۶۹۳۱۹۷
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۲ 20 December 2018

تابناک فارس به نقل از ریواس جنوب: یازدهمین نشست شورای اسلامی استان فارس امروز پنجشنبه ۲۹ آذرماه با حضور مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری فارس و نمایندگان ۲۹ شهرستان فارس در این شورا برگزار شد.

در این نشست نمایندگان شهرستان‌های مختلف استان فارس مطالبات کلان و محلی مردم را مطرح کردند که با توضیحات مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری فارس همراه شد.

** دانش‌آموزان مناطق محروم در آتش فقر و تبعیض سوخته‌اند

نایب رئیس شورای عالی استان‌ها در این نشست تبعیض و فساد را مهمترین ریشه‌ی فقر در کشور دانست و تأکید کرد: من وکیل دانش‌آموزانی بودم که ۱۲ سال پیش در مدرسه‌ای در درودزن در آتش سوختند؛ من باور دارم این آتشی که امسال نیز در استان سیستان و بلوچستان شعله‌ور گرفت، آتش فقر و تبعیض است که چرا که هرگز مدرسه‌ای با این امکانات فرسوده و محدود در سطح کلان‌شهرها نداریم.

عبدالرزاق موسوی تلاش برای رفع تبعیض را ازجمله وظایف اصلی شوراهای اسلامی استان‌ها عنوان کرد و گفت: نمایندگان مردم در شوراها وظایف بسیار مهمی ازجمله در حوزه‌ی رفع تبعیض و فساد دارند و بنابراین لازم است که ضمن آگاهی کامل بر امورات مرتبط، خود تحت نظارت دقیق قرار داشته باشند.

این عضو شورای اسلامی فارس در بخشی از اظهارات خود پیشنهاد کرد که هر عضو این شورا به عنوان نماینده‌ی مجموعه‌ی شوراهای استان در یک نهاد یا دستگاه اجرایی خاص معرفی شود تا از این طریق انعکاس خواسته‌های مردم سراسر استان به سطح اول مدیران، تسهیل شود.

** اعضای شوراها مراقب رفتار و عملکرد خود باشند
رئیس شورای اسلامی استان فارس نیز در این نشست با اشاره به حساسیت شدید روی عملکرد نمایندگان مردم در شوراها و اهمیت آموزش و نظارت بر عملکرد و رفتار آن‌ها، اظهار داشت: اعضای شوراهای شهرها و روستاها، نمایندگان مستقیم مردم‌اند و به همین دلیل رفتار و عملکرد آن‌ها زیر ذره‌بین قرار دارد.

علی خرمی با بیان اینکه احتمال قصور یا بروز تخلف در جامعه‌ی ۸ هزار و ۵۰۰ نفری شوراها همواره امکان‌پذیر است، تصریح کرد: یکی از وظایف ما در شورای اسلامی استان این است که با تقویت آموزش و نظارت بر اعضای شوراها، این مشکلات را به حداقل برسانیم.

وی با یادآوری اینکه تمامی اعضای شوراهای اسلامی باید با دقت مراقب رفتار و عملکرد خود باشند، تأکید کرد: خط قرمز اعضای شوراها باید اعتماد مردم باشد و به هیچ عنوان نباید اجازه دهند خدشه‌ای به اعتماد مردم وارد شود.

** بودجه‌ی سال آینده بهتر از امسال نیست، شهرداران مدیریت کنند
در ادامه این نشست، مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری فارس، با اشاره به اهمیت حضور شوراها در سطوح عالی برای پیگیری مطالبات، گفت: خوشبختانه اینکه آقای موسوی از استان فارس توانست به عنوان نایب رئیس شورای عالی استان‌ها انتخاب شود فرصت بسیار خوبی برای شوراهای سراسر استان است ضمن اینکه ما می‌دانیم که شایستگی و تأثیرگذاری ایشان ریاست در این نهاد مردمی است.

علی نقی طیب لقمانی با هشدار نسبت به اهمیت مدیریت اصولی شهرها در وضعیت نامطلوب اقتصادی کلان، اذعان داشت: آنگونه که از شواهد پیداست وضعیت بودجه‌ی سال آینده بهتر از امسال به‌ویژه در حوزه عمرانی نخواهد بود و احتمالاً باز هم با کاهش مواجه خواهد شد؛ در نتیجه لازم است شوراها و شهرداری‌ها در این شرایط سختِ مدیریت شهری، نهایت حساسیت را به کار گیرند.

* خرجِ بخشی از بودجه‌ی نحیف شهرداری‌ها برای نهادهای دیگر!
این مقام مسؤول در واکنش به اظهارات یکی از اعضای شورای استان مبنی بر اینکه برخی از شهرداری‌ها بخشی از بودجه‌ی نحیف خود را به امورات نهادهای مستقل دیگر ازجمله برای برگزاری مراسمات مذهبی اختصاص می‌دهند، اظهار داشت: اگر پرداخت هزینه‌ی برنامه‌های مختلف خارج از چهارچوب بودجه صورت گیرد تخلف محسوب می‌شود و شوراها و واحدهای حساب‌رسی ما می‌توانند این اقدامات را کنترل کنند.

وی تصریح کرد: با این حال اگر آنطور که شما می‌گویید شهرداران ما از ترسِ برخی نهادهای دیگر خارج از چهارچوب بودجه چنین مخارجی انجام می‌دهند می‌توان گفت موضوع به نحوه‌ی انتخاب چنین فردی از سوی خود شوراها برمی‌گردد؛ هرچند باید بدانیم که تا زمانی که ساختار مدیران شهرداری‌ها با قوانین ناکارآمد و حقوق و مزایای ضعیف فعلی شکل می‌گیرد، این وضعیت منابع انسانی شهرداری‌ها اصلاح نخواهد شد.

* با این حقوق‌های تأسف‌بار پرسنل شهرداری چه توقعی داشته باشیم؟
لقمانی با تأکید بر وضعیت نامناسب حقوق و مزایای شهرداران و پرسنل شهرداری‌ها، گفت: به اعتقاد من بزرگترین معضل شهرداری‌ها منابع انسانی است و نه منابع مالی؛ در این میان نباید فراموش کنیم که با این حقوق‌های بسیار پایین و تأسف‌بار نمی‌توانیم از شهرداران و پرسنل شهرداری‌ها انتظاری فراتر از این داشته باشیم.

وی با اشاره به بلاتکلیفی در مدیریت برخی از شهرهای استان، تأکید کرد: اینکه در برخی از شهرهای فارس شوراهای اسلامی نتوانسته‌اند با انتخاب شهرداران قوی با آن‌ها به یک ادبیات مشترک نیز برسند، قابل قبول نیست و خود زمینه‌ساز بسیاری از مشکلات موجود است.

لقمانی با استقبال از پیشنهاد موسوی مبنی بر معرفی اعضای شورای استان در دستگاه‌های اجرایی استان، گفت: ما در خصوص اینکه هر عضوی از شورای استان متناسب با تخصص و علاقه‌مندی خود به عنوان نماینده‌ی شوراها در یکی از دستگاه‌ها معرفی شود حتماً حمایت‌های لازم را خواهیم داشت؛ ضمن اینکه توقع داریم افراد معرفی شده در همه‌ی امورات حوزه‌ی مربوطه ازجمله منابع و موانع آن تسلط داشته باشد.

انتهای پیام/ سجاد بنام

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار