مجموعه جهانی بیشاپور و تنگ‌چوگان کازرون یک نقطه جهانی است و می‌تواند باعث فرصت‌های شغلی درمناطق محروم و روستایی و راهکاری ‌مناسب برای جلوگیری ازمهاجرت شود.
کد خبر: ۶۷۲۴۶۵
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۷ 25 October 2018

تابناک فارس به نقل از فارس: وقتی که بخش مهمی ازبودجه کشور را درکلان شهرها هزینه می‌کنیم و حداقل‌ها را برای ‌محیط‌های کوچک و روستایی درنظر می‌گیریم، نتیجه این می‌شود ‌که درمحیط‌های کوچک رونق اقتصادی ایجاد نشده و افراد برای تامین معیشت خود مجبور به مهاجرت می‌شوند‌.

دولت باید درتوزیع درآمدهای‌ عمومی کشور دید خود را‌ تغییر دهد و با نگاه عادلانه‌ چرخه اقتصاد در روستاها و شهرهای کوچک را فعال کند تا مهاجرت به وجود نیاید.

 

 

تنگ چوگان پایلوت گردشگری روستایی

مدیرکل امور روستایی استانداری فارس از قول مساعد برای معرفی تنگ چوگان شهرستان کازرون به عنوان نقطه پایلوت گردشگری روستایی در استان خبرداده بود که چند روزی است گروهی از کارشناسان برای معرفی این نقطه گردشگری به عنوان پایلوت گردشگری روستایی کشور در حال مستندسازی هستند.

از آنجا که تنگ‌چوگان و مجموعه جهانی شهر بیشاپور کازرون یک نقطه جهانی است می‌تواند باعث فرصت‌های شغلی درمناطق محروم و روستایی و راهکاری ‌مناسب برای جلوگیری از مهاجرت و حتی برگشت روستاییان از شهر به روستا و‌ توسعه پایدار باشد.

حمایت از بوم گردی

سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان کازرون با اشاره به اهمیت اقامتگاه‌های بوم گردی اظهارداشت: بوم گردی‌ در روستا‌ها وابستگی به حوزه آب و کشاورزی را با تغییر دادن در الگوی معیشت خانوار کم می‌کند.

محمدرضا معینی با بیان اینکه بوم گردی‌ها باعث توسعه پایدار و نشانی از مهمان نواز بودن ایرانی‌ها است، گفت: در روستاها محیطی برای اسکان گردشگر ایجاد شده که منجر به معرفی فرهنگ غنی شهرستان و ایجاد اشتغال در روستا می‌شود.

وی با بیان اینکه در حوزه بوم گردی متقاضی می‌تواند بعد از گرفتن پروانه اولیه، با توجیه طرح، تسهیلات اخذ کند، گفت: از لحاظ تعدد آثار تاریخی شهرستان کازرون با دارا بودن ۲۵۳ اثر تاریخی به عنوان سومین شهرستان در استان فارس و به عنوان قطب گردشگری در جنوب غرب استان همواره مورد توجه گردشگران ایرانی و خارجی است.

 

 

ایجاد زیرساخت و تولید اشتغال

یک کارشناس اقتصادی  با بیان اینکه ایجاد فرصت‌های شغلی ازطریق زیرساخت‌های‌ مناسب در زمینه صنعت گردشگری راه حلی‌ برای ماندگاری‌ اهالی روستاها است گفت: توانمندسازی شهرهای کوچک و توسعه اشتغال درسطح روستاها امری‌ مهم و ضروری است.

معین احمدی ادامه داد: نقش موثر جوامع محلی در راستای توسعه مناطق روستایی‌ از لحاظ اجتماعی و اقتصادی یکی از اساسی‌ترین و مهم‌ترین راهکار برای غلبه بر مشکلات این مناطق است.

وی با اشاره به رشداقتصادی‌ مناطق روستایی‌ و سطح کیفیت زندگی مردم روستایی‌ گفت: توانمندسازی‌ جوامع روستایی و محلی موجب حضور همه جانبه و مداوم روستائیان در عرصه فعالیت و توجه دادن و هدایت آنها به افزایش روحیه خوداتکایی و خودباوری است.

احمدی افزود: صنعت گردشگری در دهه‌های‌ اخیر تبدیل به یکی از مهم‌ترین‌ صنایع اقتصادی درجهان شده است وقابلیت کارآفرینی‌ بالایی برای طیف گسترده ازنیروهای انسانی‌ به ویژه جوانان روستایی دارد.

مهاجرت و حاشیه‌نشینی

بخشدار مرکزی کازرون با بیان اینکه امروزه نقش دهیاران در مدیریت روستایی بسیار با اهمیت بوده و تشکیل دهیاری‌ها و شوراها نشانه عزت بخشیدن و احترام به مردم است اظهارداشت: اعضای شورا، دهیاران، ریش سفیدان و جامعه روستایی باید با همکاری، تعامل و با استفاده از قابلیت‌های طبیعی و امکانات آب و خاک در چارچوب اهداف توسعه پایدار حرکت کنند.

علیناز طهماسبی گفت: امروزه یکی از مهم‌ترین مشکلات مهاجرت روستائیان و افزایش حاشیه نشینی در شهرها‌ است.

 

برچسب ها: کازرون ، قطب ، گردشگری ، فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار