همیشه ابزار ها و ادواتی وجود داشته اند که بوسیله آنها زمین حفاری و آبهای زیر زمینی مکیده می شدند،حفاری هایی که شب تا صبح یک چاه را حفر می کردند و در مقابل سی ، چهل میلیون تومان عایدی یک شب میراث آبهای گرانبهای این سرزمین را می فروختند .
کد خبر: ۶۶۹۰۷
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۲۴ 26 July 2015
تابناک فارس به نقل از ایرنا:مهندس حسین صالح جهرمی معاون حفاظت بهره برداری شرکت آب منطقه ای فارس دل پر دردی از موریانه های عصر تکنولوژی دارد ، او در کنار هر تراکتور که می ایستاد گویی موریانه ای را به دام افکنده است ، موریانه ای که سالها در گوشت و پوست و استخوان این استان رسوخ کرده و جان مایه حیات را در سرزمین فارس مکیده است .

وقتی پای صحبت مهندس صالح جهرمی نشستیم از حفاری هایی گفت که در دل شب و پشت پرده تاریک شب آبهای زیر زمینی را به یغما می بردند ، حفاری هایی که شب تا صبح یک چاه را حفر می کردند و در مقابل سی ، چهل میلیون تومان عایدی یک شب میراث آبهای گرانبهای این سرزمین را می فروختند .

اوازحفاری هایی گفت که روزگاری درعمق پنج متری زمین درمنطقه کامفیروز شهرستان مرودشت به آب می رسیدند و اکنون در جهرم یا داراب در ژرفای 500 متر هم به آب نمی رسند.

ما پای صحبت مدیری نشستیم که سر نترسی داشت و بی باکانه می گفت در مقابل زیاده خواهی حفاران ایستاده ایم ، او از بهشت حفاران سخن گفت از سرزمین فارس که بهشت حفاران بوده است و 20 درصد از حفاری های کشور دراین بهشت حفاران رخ می داد .

معاون حفاظت بهره برداری شرکت آب منطقه ای فارس به شیوه ها و شگردهای حفاران نیز بسیار آشناست ، از ادواتی که پشت تراکتورها نصب می شود ، از ادواتی که با برق کار می کند از ادواتی که پشت خودروهای وانت نصب می شود از دستگاههای حفار که چهره در زیر پوست پمپ های مکنده مخفی کرده اند و از ابتکارات و ابداعاتی که حفاران انجام داده اند تا آب را از دل زمین بمکند و به تاراج ببرند ، خبر داشت و همه را لو داد .

حفاران غیر مجاز برای فرار از دست قانون و برای مخفی شدن از چشم کسانی که در کمین به گیر انداختن آنان هستند معمولا شبها به دل دشت های فارس می زنند ، عمده کار آنها شبها و در دل تاریکی شب انجام می شود انها شب تا صبح با مته ها و کمپروسورهای پر قدرت به دل زمین می کوبند و آن را سوراخ می کنند ، گاه می توانند آبی ولو اندک از زمین بجوشانند و گاه مته آنان به سنگ می خورد .

در گورستان ادوات حفاری های غیر مجاز تراکتورهایی خوابیده است که بیش از 200 میلون ریال ارزش دارد ، حفاران آنقدرها عایدی دارند که قید تراکتورها و همه ادوات را بزنند و با سر رسیدن ماموران قانون همه چیز را جا بگذارند و فرار کنند .

برخی از این ادوات حفاری ماه ها در گورستان مانده است و در حال پوسیدن است و برخی نیز با سماجت و پافشاری کشاورزان و حفاران و تحت فشار قرار دادن قانون دوباره آزاد می شوند و دوباره به چرخه حفاری باز میگردند و اینجاست که دل صالح جهرمی به درد می آید و بغض گلوی او را می فشارد.

مهندس صالح جهرمی از این دور زدن قانون و از بازگشت دوباره ادوات به چرخه حفاری دلی پر درد داشت و اینطور گفت که متاسفانه این افراد با ظاهر سازی و مظلوم نمایی و با تحت فشار قرار دادن قانون و قاضی سعی می کنند که ادوات را آزاد کنند و ما در مقابل حکم قانونی آزاد سازی ادوات چاره ای جز تسلیم نداریم و و فقط تنها کاری که می کنیم ادوات غیر قانونی را از پشت تراکتورها جدا می کنیم و تراکتورها را آزاد می کنیم اما ساخت دوباره ادوات برای حفاران حرفه ای کاری ندارد .

از جمله ادواتی که در گورستان ادوات حفاری بسیار موجود است و زیاد به چشم می خورد پیکورها و کمپرسورها و چکشهای هیدرولیک هستند ، این ها با نیروی برق یا با سوخت دیزل کار می کنند ، کار به جایی رسیده است که مقنی های حرفه ای با استفاده از این ادوات شبها به دل دشت ها می زنند و دل زمین را سوراخ سوراخ می کنند .

چکشهای هیدرولیکی در تاریکی شب می توانند دهها متر چاه بزنند و آبی که دیگر نیست را بجویند ، آبی که روزگاری در قنات ها و چشمه ها جریان داشت اکنون از ترس چاهها در لایه های زمین خشکیده است ، دشت های فارس اکنون تشنه و فرونشسته است و کمر زیر بار سنگین برداشت های غیر مجاز خم کرده است .

مهندس صالح جهرمی از ترفندهای حفاران نیز گفت ، ترفند هایی که گاه می تواند ماموران را بفریبد گاه می تواند قانون را دور بزند ، گاه در رسانه ها پر رنگ می شود و گاه به صورت فشار سیاسی بر گـُـرده مسوولین سنگینی می کند .

از جمله این ترفند ها استفاده ابزاری از قانونی است که به سازمان آب اجازه داده برای چاههای قبل از سال 1385 مجوز صادر کند اکنون همه کسانیکه چاه غیر مجاز دارند مدعی هستند که چاه آنان قبل از این تاریخ حفر شده است و آنطور که صالح جهرمی می گوید هیچ راهی برای رد این ادعا وجود ندارد و لازم است قانون دراین زمینه نیز بازنگری شود .

معاون حفاظت بهره برداری شرکت آب منطقه ای فارس در توصیف تالابها و دریاچه های پریشان و بختگان و طشک و کافتر اینطور گفت که نگهداشتن آب دراین مناطق مانند نگهداشتن آب در ظروف سوراخ است ، مانند نگهداشتن آب در آبکشهایی است که صدها سوراخ دارد چگونه می توان در یک آبکش آب نگهداشت ؛ وقتی دهها و صدها چاه در شعاع پنج کیلومتری دریاچه ها احداث شده و هر چه آب در زیر زمین باشد را می مکد چگونه می توان انتظار داشت که با حقابه ای ناچیز آب در دریاچه ها بماند و طیبیعت آن احیا شود .

اما اکنون نهضت پر کردن چاهای غیر مجاز در فارس شکل گرفته است ، دیگر زمان تجاوز به حریم رودخانه ها برای توسعه باغات و کشت شلتوک گذشته است ، مهندس صالح جهرمی از باغهایی بیست ساله و پانزده ساله گفت که به نیشتر لودرها ریشه کن شده اند ، از درخت هایی گفت که بستر رودخانه قره آغاج را تسخیر کرده بودند اما اکنون ردی از آنان نیست و با چنگال قانون از ریشه کنده شده اند ، او گفت ما هیچ ابایی از تخریب این باغها نداریم و آن را وظیفه قانونی خود می دانیم و ایکاش بیست سال پیش این رویکرد را پیش رو گرفته بودیم بیست سال پیش امیدی به احیای سفره های آب داشتیم .

صالح جهرمی از روشها و رویکردهای مسامحه گرانه در برخورد با حفاران و چاههای غیر مجاز در سالهای پیش هم انتقاد کرد و اینطور بیان داشت که البته قانون دست مدیران را بسته بود ، قانون به ما امر کرده بود که سوخت دیزل در اختیار چاههای غیر مجاز قرار دهیم و گاه تسهیلاتی که به این چاهها می دادیم از تسهیلاتی که به چاههای مجاز می دادیم بیشتر بود اما دیگر دوره سوخت دادن و تسهیلات دادن تمام شده است ، چاه غیر جاز عاقبتی جر پر شدن و جر مسلوب المنفعه شدن و جز خشک شدن ندارد ، دیگر زمان جولان دادن موریانه های عصر تکنولوژی در دشت های فارس گذشته است .

اکنون پر کردن چاههای غیر مجاز در استان فارس به مرحله ای رسیده است که تعطیل بردار نیست ، حتی در ماه مبارک رمضان هم این رویکرد تداوم داشته و چاههای غیر مجاز بسیاری از مناطق پر شده و بسیاری از چاهها نیز در نوبت قرار دارند که امروز و فردا ماموران با حکم قضایی از راه برسند و برای پر کردن آن اقدام کنند.

معاون حفاظت بهره برداری شرکت آب منطقه ای فارس از همکاری دستگاه قضایی و انتظامی برای پر کردن چاهها تقدیر کرد و این را هم گفت که بدون همکاری فرماندارن و بخشداران ودستگاه های انتظامی و قضایی این نهضت پر کردن چاههای غیر مجاز امکان تداوم ندارد .

به هر حال کسانی هستند که سالها از این راه امرار معاش کرده اند ، سالها از این راه معیشت خود را گذرانده اند هر چند راه آنان اشتباه است و به تباهی آینده فرزندان خودشان و سرزمین خودشان می انجامد و قطعا در برابر پر کردن مجرای امرار معاششان مقاومت می کنند ، اما آنها در آینده در می یابند که راهی به جز گردن نهادن به قانون نخواهند داشت و این راه فعلی قطعا به هلاکت زمین و هلاکت همه داشته های آب می انجامد .

پر کردن چاههای غیر مجاز حمایت مردمی هم می خواهد حمایت فرزندان این سرزمین که در سالهای آینده می خواهند در قلات و گویم و صدرا و دوکوهک زندگی کنند ، روند مکیدن آب از سفره های زیر زمینی این مناطق اگر تداوم یابد فرزندان این سرزمین دراین مناطق در 10 سال آینده قطعا هیچ درختی ، هیچ چشمه ای ، هیچ آبی و هیچ سرزمینی نخواهند داشت .

از سوی شرکت آب منطقه ای فارس از ابتدای سال جاری تا کنون 345 حلقه چاه غیرمجازکشاورزی در استان فارس پر و مسلوب المنفعه شده است معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای فارس از برنامه ریزی در سال 94 برای پر کردن هزار و 200 حلقه چاه غیرمجاز هم خبر داد و گفت که امسال تا کنون 345 حلقه آن با اخذ مجوزهای قانونی و قضایی پر شده است.

صالح جهرمی همچنین از شناسایی 340 حلقه چاه غیرمجاز در صدرا، گویم، قلات و دوکوهک خبر داد که بزودی مجوز قضایی جهت پر کردن این تعداد چاه صادر می شود .

اما 70 هزار چاه مجاز و 22 هزار چاه غیرمجاز در استان فارس وجود دارد و آیا باید سالها منتظر ماند تا همه چاههای غیر مجاز پر شود ، صالح جهرمی دراین زمینه خوشبینانه همه را امیدوار کرد و اینطور توضیح داد که بسیاری از این چاهها خود بخود در سالهای آتی خشک خواهند شد و چون امکان حفاری غیر مجاز برای آنان روز بروز کمتر و حلقه قانون برای آنان تنگ تر می شود ما امید داریم که در یکی دو سال آینده پرونده همه این چاهها مختومه شود .

به راستی 900 حلقه چاه تا شعاع چهار کیلومتری درپاچه پریشان تلنگری به همه کسانی است که دغدغه آبادی و احیای این تالاب همیشه سبز دارند ، 900 سوراخ عمیق که به وسیله موریانه های عصر تکنولوژی ایجاد شده است ، 900 مکنده قوی که هر قطره آبی را از کف این دریاچه می مکد و می رباید و به یغما می برد با این حال آیا امیدی به احیای پریشان وجود دارد ؟ یا اینکه پریشان باید همچنان روزهای پریشانی را تجربه کند .

عمق و ژرفای این چاهها به حدی است که به رغم آنکه 210 چاه در دو سال اخیر در کازرون پر شد اما باز هم نتوانست چشمه های اب اطراف دریاچه را احیا کند و باز هم اثری بر بارندگی منطقه نگذاشت و متوسط بارندگی سال زراعی جاری در کازرون را به 40 درصد سالهای گذشته رساند این موضوع هشداری به همه کسانی است که نمی خواهند پریشان احیا شود .

صالح جهرمی از توقیف 58 دستگاه حفاری برقی در فارس در دو سال گذشته خبر داد ، طی این مدت یکهزار و 184 کمپرسور غیرمجاز توقیف شده، یکهزار و 715 چاه مجاز نیز تقلیل منصوبات گردیده و 1896 حلقه چاه غیرمجاز نیز پر و مسلوب المنفعه شده است.

گورستان ادوات حفاری غیر مجاز در ابتدای بزرگراه حسینی هاشمی را را ترک کردیم ، تراکتورها ، تریلر ها ، کمپروسور ها و چکشهای هیدرولیکی در تموز آفتاب می پوسند و می میرند ، همین ها عاملی برای خشک شدن دریاچه ها و خمیدگی قامت سبز دشتهای فارس بودند ، گورستان ادوات حفاری غیر مجاز در ابتدای بزرگراه حسینی هاشمی را را ترک کردیم و امید داریم که روزی قانون جایگزین چانه زنی در برداشت بی رویه آب در دشت های فارس شود و روزی قانون جایگزین فشارهای سیاسی گردد و روزی قانون پشت مدیران دلسوز و خدوم درآید و آنها را تنها نگذارد .
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار