عوامل تصمیم گیرنده بی مسئولیت مانع توسعه حرم هستند/اگر خانه ها تاریخی بود چرا تا به حال کسی به فکرشان نبود/مسائل پشت پرده وجود دارد/معاونت زیارت در استانداری منصوب خواهد شد/پروژه های عمرانی در دست ساخت شاهچراغ/حرکت کاروان های پیاده به سمت شاهچراغ/برگزاری جشنواره ادبی و هنری شاهچراغ در دهه کرامت/بعد مذهبی استان فارس اولویت گردشگری استان است
کد خبر: ۶۶۴۰۶
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۹ 26 July 2015
تابناک فارس:

عوامل تصمیم گیرنده بی مسئولیت مانع توسعه حرم هستند/اگر خانه ها تاریخی بود چرا تا به حال کسی به فکرشان نبود/مسائل پشت پرده وجود دارد

نماینده ولی فقیه در استان فارس با بیان اینکه راه های دسترسی مردم به حرم مطهر حضرت احمد بن موسی (ع) تسهیل شود، گفت: توسعه حرم در درون با موانع زیادی روبرو بوده است که این نقیصه باید برطرف شود.

حضرت آیت الله اسدالله ایمانی، نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز در جلسه اعضای شورای هماهنگی بزرگداشت دهه کرامت کشور در سالن شهید آیت الله دستغیب آستان مقدس حضرت احمد بن موسی شاهچراغ (علیه السلام) با تقدیر از فعالیت های صورت گرفته در خصوص توسعه این حرم مطهر، تاکید کرد: توسعه حرم در درون با موانع زیادی روبرو بوده است و عواملی که هیچ احساس مسئولیتی در آنها دیده نمی شود، در تصمیم گیری مرتبط هستند که این نقیصه باید برطرف شود.

نماینده ولی‌فقیه در استان فارس یادآور شد: فعالیت خوب از جانب هرکسی که باشد باید تقدیر شود درحالی‌که امروز برخی خارج از مجموعه به دنبال سنگ‌اندازی در مسیر توسعه حرم هستند.

آیت‌الله ایمانی بابیان اینکه برخی پس از سال‌ها به فکر ثبت خانه‌های اطراف حرم افتاده‌اند، گفت: پس از گذشت ده‌ها سال می‌خواهند خانه‌های تاریخی اطراف حرم را شناسایی و ثبت کنند که این کار جای تعجب دارد زیرا اگر این منازل تاریخی بود چرا هیچ‌کس تابه امروز به فکر ثبت آن‌ها نبوده است.

وی تأکید کرد: مسائل پشت پرده فراوان وجود دارد که نمی‌خواهم آن‌ها با بازگو کنم اما همگان باید برای رهایی حرم مطهر از بن‌بست تلاش کنند و راه‌های دسترسی آسان را برای زائرین فراهم سازند.

ایمانی در ادامه شناخت عمیق از حرم مطهر، رابطه مردم و حرم مطهر و توجه به سخنان رهبر معظم انقلاب را از نکات مهم برای تصمیم گیرندگان حرم حضرت شاهچراغ (علیه السلام) دانست و با طرح سئوال «مسئول طرح 57 هکتاری کیست و آیا تولیت حرم در آن نقش دارد یا نه؟» تصریح کرد: باید در این زمینه پاسخگوی تصمیم گیری های خود باشند زیرا در این طرح سه حرم مطهر حضرت احمد بن موسی، حضرت سید میرمحمد و سیدعلاء الدین حسین (علیهم السلام) به عنوان یک قطب زیارتی دیده شده و اجازه اتصال این سه حرم مطهر داده شده است.

 آیت الله ایمانی با تاکید بر اینکه توسعه و توجه به حریم حرم مطهر احمد بن موسی (علیهم السلام) در کنار ثبت خانه های میراث فرهنگی مدنظر باشد، خطاب به اعضای شورای هماهنگی بزرگداشت دهه کرامت توصیه کرد: شما مسئولیت رسیدگی به این حرم های مطهر را دارید و این سه حرم است که شما را دورهم جمع کرده است پس باید به وضعیت سومین حرم اهل بیت (علیهم السلام) رسیدگی کنید.

 امام جمعه شیراز همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به روند پیگیری مسئله دانشنامه احمدی و محمدی (علیهما السلام) گفت: برای رسیدن به این مهم پیش بینی شد که همایشی دوسالانه در خصوص حرم های مطهر حضرت احمد بن موسی، حضرت سید میرمحمد و سیدعلاء الدین حسین (علیهم السلام) برگزار شود و مسئولیت فراخوان مقاله به عهده بنیاد فارس شناسی که وابسته به هیچ ارگانی نبود و صبغه پژوهشی، فرهنگی دارد، گذاشته شد.

 وی افزود: بیش از 80 مقاله ارزیابی شده در عرصه حرم های مطهر و به خصوص حرم مطهر حضرت احمد بن موسی (علیه السلام) رسیده است که در دهه کرامت این همایش برگزار می شود و از دهه کرامت برای دهه کرامت سال 96 فراخوان مقاله خواهد شد و همایش دوم برگزار خواهد شد.

 آیت الله ایمانی یادآور شد: مجموعه ا ی که تهیه شده شامل 2 جلد کتاب هر کدام 350 الی 400 صفحه ای است که از دید کارشناسان گذشته و به فضل پروردگار همایش سال 96 باشکوه تر و اثرگذار تر خواهد بود.

 وی با تاکید بر اینکه از عناصر حوزوی برای این همایش مقاله کمتر وجود دارد، تاکید کرد: این مقالات پشتوانه ای برای دانشنامه احمدی و محمدی (علیهما السلام) که به عنوان پشتوانه فرهنگی، فکری و پژوهشی برای عامه مردم و دانشگاهیان مورد استفاده قرار گیرد.


معاونت زیارت در استانداری منصوب خواهد شد/پروژه های عمرانی در دست ساخت شاهچراغ

نماینده مردم شیراز با اشاره به انتصاب معاونت زیارت استانداری فارس گفت: پیشنهادهای اجرایی حرم مطهر شاهچراغ(ع) برای ارائه به این معاونت آماده شده است.

سید احمدرضا دستغیب  در نشست مشترک شورای مرکزی و استانی دهه کرامت به میزبانی آستان مقدس احمدی و محمدی(ع)، اظهار داشت: براساس وعده‌های داده شده توسط استاندار جدید معاونت زیارت استانداری به‌زودی منصوب می‌شود تا همانند خراسان رضوی این معاونت با وظایف مشخص امور مربوطه را دنبال کند.

دبیر هیئت امنای آستان مقدس احمدی و محمدی(ع) بیان کرد: فعالیت معاونت زیارت استانداری تنها منحصر به حوزه فرهنگی نیست و این معاونت در تعامل با دستگاه‌ها در ارتباط با اشتغال پایدار و حوزه خدمات زیارتی نیز باید برنامه‌ریزی کند.

عضو هیات رئیسه مجلس با بیان اینکه امروز حرم مطهر شاهچراغ(ع) جزء برنامه ثابت گردشگران داخل و خارج از کشور قرار گرفته است تصریح کرد: در حال حاضر آزادسازی اطراف حرم در حال انجام است و پیش‌بینی لازم برای استقرار نهادهای فرهنگی و مذهبی صورت گرفته است.

دبیرهیات امنای آستان احمدی و محمدی(ع)  از فراهم شدن شرایط مناسب برای برگزاری همایش‌های ملی و بین‌المللی در جوار حرم مطهر شاهچراغ(ع) خبرداد و افزود: در این زمینه مرکز همایش‌ها به همراه سالن‌های جانبی از جمله سالن آمفی تئاتر به همراه مکان پذیرایی و اقامت برای برگزاری دوره‌های آموزشی و همایش‌های مختلف در نظر گرفته شده که تا به‌زودی آماده بهره‌برداری می‌شود.

وی بیان کرد: همچنین با پیش‌بینی‌های صورت گرفته حرم مطهر ساخت زائرسراهای ارزان قیمت در اطراف حرم مطهر را در برنامه دارد که در این زمینه نیز اقدامات مقدماتی صورت گرفته است.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به آمار یکصدهزار نفری زائران حرم مطهر شاهچراغ(ع)  در شب‌های قدر در دو شب قدر گفت: با توجه به حجم استقبال زائران باید تمهیداتی بیشتر اندیشیده و زیرساخت‌های لازم برای ارائه خدمات فراهم شودو دستگاه‌های نیز ملی نوع نگاه خود را به مجموعه تغییر دهند.

نماینده مردم شیراز همچنین با اشاره به دهه کرامت و برگزاری برنامه‌های این دهه گفت: باید اثرگذاری برنامه‌ها در جامعه با رویکرد علمی مورد سنجش قرار گیرد تا اثر مطلوب و ارزشمند به دنبال داشته باشد.

دستغیب افزود: باید برنامه‌های دهه کرامت طوری برگزار شود که اقشار مختلف جامعه که ارتباط منظمی را با آستان‌ها ندارند درگیر برنامه‌ها شده و در این زمینه مشارکت داشته باشند.

حرکت کاروان های پیاده به سمت شاهچراغ/برگزاری جشنواره ادبی و هنری شاهچراغ در دهه کرامت

رئیس حوزه تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی(ع)، از حرکت کاروان‌های پیاده از شهرستان‌های استان فارس به‌سمت شاهچراغ(ع‌) در روز بزرگداشت حضرت احمدبن موسی(ع) خبر داد.

حجت‌الاسلام محسن اسماعیل‌پور امروز در نشست مشترک شورای مرکزی و استانی دهه کرامت اظهار داشت: احمدبن موسی(ع) فدایی حریم ولایت بود و باید دفاع از ولایت را از این حضرت آموخت و از آن به‌عنوان الگو بهره‌مند شد.

اسماعیل‌پور با اشاره به برگزاری برنامه‌های دهه کرامت در آستان مقدس شاهچراغ(ع) افزود: امسال برنامه‌های ویژه‌تری نسبت به سال گذشته پیش‌بینی شده و این دهه با شور خاصی برگزار می‌شود.

رئیس حوزه تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی(ع) بیان کرد: افرادی که می‌خواهند علم دهه کرامت را بلند کرده و در برگزاری این دهه سهم داشته باشند باید کارشان از خلوص نیت باشد.

معاون فرهنگی آستان مقدس احمدی و محمدی (ع) نیز با اشاره به برگزاری برنامه‌های دهه کرامت در این آستان مقدس اظهار داشت: کاروان‌های پیاده با عنوان "کوچ عاشقانه"از سراسر استان در روز بزرگداشت حضرت شاهچراغ (ع) در این حرم مطهر گردهم می‌آیند.

علی خواجه‌نژادیان همچنین با اشاره به برگزاری جشنواره ادبی و هنری حضرت شاهچراغ (ع) تصریح کرد: این جشنواره در رشته‌های عکس، شعر، داستان و خوشنویسی به صورت ملی برگزار شده و هنرمندان بیش از 20 استان کشور در این جشنواره حضور می‌یابند.

وی مهلت ارسال آثار به این جشنواره را تا 15 تیرماه اعلام کرد و گفت: مراسم اختتامیه این جشنواره نیز  29 مرداد همزمان با دهه کرامت در حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) برگزار می‌شود.

بعد مذهبی استان فارس اولویت گردشگری استان است

معاون امور عمرانی استانداری فارس با تاکید بر لزوم توسعه عمرانی با محوریت معنویت، گفت: امروز باید به سمت توسعه متوازن برویم و به محور های توسعه فرهنگی احتیاج داریم.

مهندس خلیل رضائیان، معاون امور عمرانی استانداری فارس در جلسه اعضای شورای هماهنگی بزرگداشت دهه کرامت کشور در سالن شهید آیت الله دستغیب آستان مقدس حضرت احمد بن موسی شاهچراغ (علیه السلام)، گفت: خوشبختانه حرکت های شتابان کمی و کیفی در استان فارس حول محور شاهچراغ (علیه السلام) انجام شده است و در دوران مدیریت جدید این آستان فعالیت های خوبی انجام داده اند.

وی افزود: افزایش صحن حرم بسیار حرکت خوبی انجام شده که همه دستگاه های اجرایی حرکت های خوبی داشته اند که جای تشکر و تقدیر دارد.

 رضائیان با بیان اینکه خدا را به خاطر وجود بارگاه های ملکوتی فرزندان امام هفتم (علیه السلام) شکرگزاریم، خاطرنشان کرد: امروز به برکت وجود این بزرگواران برنامه ریزی ها به خوبی پیش می روند.

 معاون امور عمرانی استانداری فارس با اشاره به ظرفیت های گردشگری استان فارس، گفت: در راس مدیریت های گردشگری استان فارس بعد مذهبی آن به خاطر وجود حضرت شاهچراغ (علیه السلام) و قرار گرفتن در مسیر حضرت امام رضا (ع) است و بحث های باستانی، تاریخی و طبیعی و درمانی در درجه دوم قرار دارد که از این فرصت باید در جهت توسعه استان استفاده کنیم.

 وی با تاکید بر لزوم توسعه عمرانی با محوریت معنویت، گفت: امروز باید به سمت توسعه متوازن برویم و محور های توسعه فرهنگی احتیاج داریم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار